جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.03.2022, 13:00

باج‌گیری کلان دولت ایران از خانواده انوشه آشوری


روزنامه بریتانیایی گاردین از قول خانواده انوشه آشوری شهروند ایرانی-بریتانیایی که اخیرا همراه با نازنین زاغری از زندان آزاد و با همکاری عمان به بریتانیا بازگشت، می گویند که خانواده او آخرین لحظه پیش از آزادی‌اش مجبور به جمع آوری ۲۷ هزار پوند (بیش از ۳۵ هزار دلار) برای پرداخت جریمه به دولت ایران شدند.

آقای آشوری روز چهارشنبه آزاد شد و همان روز از با مساعدت دولت عمان تهران را ابتدا به مقصد مسقط پایتخت آن کشور ترک کرد و همان شب هم به بریتانیا بازگشت.

روزنامه گاردین می گوید دولت ایران اواخر روز دوشنبه دو روز پیش از آزادی آقای آشوری، به مذاکره کنندگان وزارت امور خارجه بریتانیا گفته بودند که روند آزادی او متوقف خواهد شد مگر اینکه جریمه مربوط به محکومیت ۱۰ ساله او در روز بعد پرداخت شود.

شری ایزدی همسر آقای آشوری گفته آنها فقط ۱۲ ساعت برای تامین این پول فرصت داشتند. بر اساس این گزارش خانواده آقای آشوری این پول را به صورت نقد به مقام های زندان اوین تهران تحویل دادند.

دولت بریتانیا و دولت ایران همان روز تایید کردند که بیش از ۵۳۰ میلیون دلار بدهی بریتانیا به ایران پرداخت شده بود.

مقام های دولت بریتانیا گفته‌اند که ایران پرونده پرداخت این بدهی را با زندانی کردن اتباع دوتابعیتی از جمله نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری گره زده بود.

وزارت خارجه ایران ارتباط بین این دو پرونده را رد کرده و آزادی این دو و پرداخت بدهی از سوی بریتانیا را تصادفی خوانده اما پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران گفته بود در صورت پرداخت بدهی از سوی بریتانیا، جمهوری اسلامی ایران در آزادی این اتباع دو تابعیتی مساعدت به خرج خواهد داد.

جرمی هانت وزیر خارجه وقت بریتانیا با انتقاد از رویکرد ایران، آنچه سوءاستفاده از انسان‌های بیگناه برای حل مسائل خارجی ایران خوانده بود را تقبیح کرده بود.

این بدهی مربوط به پیش خرید تانک های چیفتن یا “شیر ایران” بود که در اواخر دوره محمدرضا شاه قراردادهای آن با بریتانیا بسته شده بود اما پس از وقوع انقلاب بهمن ۵۷ مقام های حکومت جدید ایران را آن فسخ کردند. در آن زمان، عمده این تانک ها به ایران تحویل داده نشده بود.

درخواست برای محاسبه سود پیش خریدتانک ها و همچنین بازپس گیری اصل آن سال ها بعد از انقلاب، از سوی ایران آغاز شد.

انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی شهریور ۱۳۹۶ که برای دیدار مادرش به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد و حکم او بعد از دو سال حبس در زندان اوین اعلام شد.

سخنگوی قوه قضاییه ایران روز شهریور ۱۳۹۸ گفت که آقای آشوری به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) به ده سال زندان و همین طور به اتهام “تحصیل نامشروع” مالی به دو سال حبس و بازگرداندن ۳۳ هزار یور محکوم شده است.

آقای آشوری و اعضای خانواده او بارها این اتهامات را رد کرده و خواهان آزادی او شده بودند.

در حال حاضر اتباع دو تابعیتی دیگری هم در زندان های ایران محبوس هستند. از جمله مراد طاهباز شهروند ایرانی_ بریتانیایی- آمریکایی که همزمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری از زندان به مرخصی آمد اما اجازه خروج از ایران نیافت.

بر اساس گزارش‌ها ماموران آقای طاهباز را پس از ساعتی دوباره به زندان برگردانده‌اند. برخی از رسانه های حکومتی ایران به نقل از مقام های امنیتی و قضایی گفته‌اند که او برای نصب پابند به زندان برده شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024