جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.03.2022, 10:51

دستکم ۱۳هزار نوزاد امسال در افغانستان جان باختند


سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی اعلام کرد: از ژانویه ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۳ هزار نوزاد در افغانستان بر اثر سوء‌تغذیه و بیماری‌های مرتبط با گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. ۹۵ درصد جمعیت غذای کافی ندارند و ۳.۵ میلیون کودک نیاز به حمایت تغذیه‌ای دارند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس این گزارش، سازمان ملل این وضعیت را «بحران ناامنی غذایی و سوء‌تغذیه با ابعاد بی‌نظیر» خوانده است. یکی از پزشکان سازمان پزشکان بدون مرز به این سازمان گفته است که «نیمی از افرادی که برای مراقبت‌های ویژه پذیرش می‌کنیم نیز دچار سوءتغذیه هستند. تقریبا ۸۰۰ کودک در یک بیمارستان در ولایت هلمند به دلیل سوء‌تغذیه حاد تحت مراقبت هستند».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد: «در حالی که بسیاری از کشورها وعده کمک‌های بشردوستانه را داده‌اند، افغانستان نیز برای رسیدگی به این بحران به یک سیستم بانکی کارآمد نیاز دارد. اکثر بانک‌های افغانستان اکنون به سختی کار می‌کنند. در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و بانک جهانی میلیاردها دلار کمک را باز کرده‌اند، اما محدودیت‌های بانک مرکزی افغانستان همچنان تراکنش‌های بزرگ یا برداشت را غیرممکن می‌کند».

حقوق بشر از قول گروه‌های کمک‌رسانی که کمک‌های بشردوستانه را ارسال می‌کنند، گزارش داده‌ است: «گروه‌های کمک‌رسانی که کمک‌های بشردوستانه را ارائه می‌کنند، می‌گویند که نمی‌توانند کمک‌های مالی را به افغانستان منتقل کنند، زیرا بانک‌های بین‌المللی نسبت به تحریم‌های قبلی علیه طالبان محتاط هستند و بانک‌های افغانستان برداشت پول نقد را به دلیل کمبود ارز محدود می‌کنند. گروه‌های کمک‌رسان می‌گویند که پرداخت‌ها به افغانستان معمولاً توسط بانک‌هایی مسدود می‌شود که نگران تخطی از تحریم‌ها هستند.

گروه‌های کمک‌رسان اعلام کرده‌اند که «بیشتر مردم از سیستم غیررسمی حواله برای انتقال وجوه استفاده می‌کنند، اگرچه هزینه‌های خدمات می‌تواند از ۴ تا ۸ درصد در شهرها یا تا ۱۳ درصد در مناطق دورافتاده متغیر باشد. قبل از تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱، این نرخ در حدود ۲ درصد بود. کمک کنندگان به طور قابل درک نگران هستند که تلاش‌ها برای احیای بانک مرکزی افغانستان حکومت طالبان را تقویت کند.

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرده است که «از زمان به دست گرفتن قدرت مقامات طالبان به طور خودسرانه فعالان و روزنامه نگاران را دستگیر کرده‌اند، مقامات سابق دولتی را اعدام کرده‌اند و به نقض گسترده حقوق زنان و دختران دست زده‌اند. اما افغان‌ها نیاز دارند که از تمام حقوق شان از جمله حق غذا محافظت شود. در حالی که برنامه‌های کمک‌ بشردوستانه می‌تواند به کاهش بحران اقتصادی کمک کند، اما کافی نیست».

این نهاد همچنین در این گزارش تاکید کرده است «طالبان باید به این بحران رسیدگی کنند، از جمله به زنان اجازه دهند به کار خود ادامه دهند. اهداکنندگان باید بر تراکنش‌های بانکی نظارت داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که وجوه برای اهداف قانونی بشردوستانه و تجاری استفاده می‌شود. بدون آن، کاهش بحران و کمک به آسیب پذیرترین کودکان افغانستان غیرممکن خواهد بود».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024