جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.03.2022, 18:47

کالسکه‌های خالی به یاد کودکان کشته‌شده اوکراین


شلیک موشک توسط ناوهای روسی از دریای خزر به سوی اوکراین
یک مقام ارشد نظامی اوکراین از شلیک موشک توسط ناوهای روسی از دریای خزر به سوی این کشور خبر داد.
یوری اگنات، سخنگوی نیروهای هوایی اوکراین، روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری «آربی‌کی» اوکراین، با تاکید بر اینکه بسیاری از موشک‌های پرتاب شده از منطقه کریمه یا مناطقی که در احاطه رادارهای اوکراین هستند، رهگیری و منهدم می‌شود، گفت: رهگیری موشک‌هایی که از دریای خزر پرتاب می‌شوند، مشکل است.
تاکنون مقامات روسیه پرتاب موشک از ناوهای خود در دریای خزر را تایید نکرده‌اند، اما مهرماه ۱۳۹۴ ناوهای روسی از دریای خزر و حریم هوایی ایران برای پرتاب موشک به سوریه استفاده کردند.
در آن زمان، رسانه‌های غربی با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی گزارش داده بودند که چهار فروند از موشک‌هایی که روسیه پرتاب کرده بود، در خاک خود ایران سقوط کرده است.


کالسکه‌های خالی به یاد کودکان کشته‌شده اوکراین
شورای شهر لویف در غرب اوکراین در میدان بازار ۱۰۹ عدد کالسکهٔ خالی را به احترام ۱۰۹ کودک کشته شده در لشکرکشی ارتش روسیه به اوکراین به نمایش گذاشته است.
در بیانیه شورای شهر لویف آمده است: «در مدت ۲۲ روز  تهاجم تمام‌عیار، نیروهای روسی ۱۰۹ کودک اوکراینی را بی‌رحمانه به قتل رساندند. صد و نه کودک به فرشته تبدیل شده‌اند و این فرشته‌ها اکنون به جای اقدامات قاطعانه سایر کشورها، از آسمان اوکراین محافظت می‌کنند. تعداد کودکان قربانی شامل شهر ماریوپل نمی‌شود که همچنان زیر آتش مداوم است. بر اثر نسل‌کشی دشمن علیه مردم اوکراین، تعداد کشته شدگان روز به روز در حال افزایش است.»


سازمان ملل: در اوکراین حداقل ۸۱۶ غیرنظامی کشته و ۱۳۳۳ نفر زخمی شده‌اند
سازمان ملل می گوید که تا ۱۷ مارس حداقل ۸۱۶ غیرنظامی در اوکراین کشته و ۱۳۳۳ نفر زخمی شده‌اند اما آمار واقعی احتمالا به مراتب بیش از آن است.
دفتر کمیسر عالی حقوق بشرسازمان ملل افزوده است که بیشتر تلفات ناشی از استقاده از سلاح های انفجاری مانند گلوله توپخانه سنگین و حملات موشکی و هوایی به مناطق مسکونی بوده است.
احتمالا تلفات واقعی بسیار بیشتر است زیرا این دفتر قادر به جمع‌آوری اطلاعات از برخی از شهرهایی که به شدت آسیب دیده‌اند از جمله ماریوپل نبوده است. .


اختلال در پخش سخنرانی پوتین برای دهها هزار تن در مسکو
در مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جمع ده‌ها هزار نفر که در ورزشگاه لوژینیکی تجمع کرده بودند سخنرانی کرده اما پخش تلویزیونی این سخنرانی غیرمتعارف بوده است.
در این تجمع که به مناسبت هشتمین سالگرد اشغال و الحاق کریمه به روسیه برگزار شده بود، او گفت که هدف از “عملیات ویژه” روسیه در اوکراین نجات مردم آن کشور از “نسل‌کشی” است.
ورزشگاه با پرچم‌های روسیه و حرف Z است که علامت حمایت از لشکرکشی اوکراین است تزیین شده بود.
هنگام پخش دقایق پایانی سخنرانی از تلویزیون روسیه، به جای صدای وی یک سرود میهن‌پرستانه و سپس تصاویری مختلفی پخش شد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که سخنرانی به دلیل “نقص فنی در سرور” قطع شد.
رئیس جمهور روسیه از سربازان خود که به گفته او به “جنگ قهرمانانه” در اوکراین ادامه دادند، تمجید کرد و خطاب به حاضران گفت: “روسیه به پیش!”
تلویزیون دولتی بعدا سخنرانی را همراه با تصویر آن به طور کامل پخش کرد.


مناطق مسکونی خارکیف زیر حمله نیروهای مسلح روسیه است
هیو ویلیامسن، مدیر بخش اروپا و آسیای میانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش این سازمان از رفتار ارتش روسیه در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین گفته: نیروهای مسلح روسیه در خارکیف بارها به مناطق مسکونی حمله کرده‌اند و در ۱۱ روز نخست جنگ در حملات هوایی و توپخانه‌ای روسیه بر این شهر ۴۵۰ غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌اند.
در این حملات مجتمع‌های مسکونی، مدارس، کلیساها و مغازه‌ها آسیب دیده‌اند. دسترسی مردم به دارو و غذا محدود شده. حملات روسیه به زیرساخت‌های شهری لطمه زده و جریان آب و برق و گرما را قطع کرده. او گفته مقصران این جنایات جنگی به سزای اعمال‌شان خواهند رسید.


روسیه از «پیشرفت» در مذاکرات خبر داده است
ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده روسی، گفته است که در مذاکرات صلح با اوکراین دو طرف در “نیمه راه” توافق بر سر موضوع غیرنظامی‌سازی اوکراین هستند و دیدگاه‌های آن‌ها در مورد بی‌طرفی اوکراین و خودداری از تقاضا برای پیوستن به ناتو همسو است.
خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از آقای مدینسکی گزارش کرده است که هیات‌های مذاکره‌کننده درباره تضمین‌های امنیتی در صورتیکه اوکراین دیگر برای پیوستن به ائتلاف نظامی غرب اقدام نکند، گفتگو کرده‌اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیروز در گفتگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خواسته‌های خود برای قبول صلح با اوکراین را مطرح کرد.
مهم‌ترین آنها تعهد اوکراین به بی‌طرفی و خودداری از اقدام برای پیوستن به ناتو است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پیشتر این نظر را مطرح کرده که اوکراین امکانی برای عضویت در ناتو را ندارد و کشورهای عضو این پیمان آماده پذیرش کشورش نیستند.
به گفته ناظران، خواسته‌های دیگری که پوتین مطرح کرده بیشتر جنبه حفظ آبروی او را دارد.
از جمله اینکه اوکراین یک روند خلع سلاح را طی کند در حدی که اطمینان حاصل شود خطر نظامی برای روسیه محسوب نمی‌شود و از زبان روسی در این کشور حفاظت شود. با توجه به شرایط دو کشور، احتمال اینکه اوکراین در آینده قابل پیش‌بینی بتواند روسیه را مورد تهدید قرار دهد چندان جدی به نظر نمی‌رسد.
بخشی از جمعیت اوکراین روس‌زبان هستند و بسیاری دیگر از مردم این کشور به زبان روسی آشنایی دارند و آن را به کار می‌برند.
اظهارات نماینده روسیه در مذاکرات در حالی گزارش می‌شود که پیشتر یکی از نخست وزیران سابق روسیه گفته است که ولادیمیر پوتین در مورد توافق صلح صداقت ندارد و هدفش صرفا خریدن وقت برای آمادگی نظامی بیشتر است.
در عین حال، کارشناسان نظامی تصریح دارند که طرح‌های نظامی روسیه عملا ناکام مانده و ادامه جنگ می‌تواند دشواری‌های سیاسی و اقتصادی بیشتری برای ولادیمیر پوتین در پی داشته باشد


آرکادی دوورکوویچ، منتقد پوتین از مقام خود استعفا کرد
آرکادی دوورکوویچ، مشاور سابق کرملین و از معدود مقامات روسی منتقد حمله به اوکراین از مدیریت یک نهاد اقتصادی دولتی استعفا داد.
این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «آرکادی دوورکوویچ تصمیم گرفته است از ریاست بنیاد اسکولکوو کناره‌گیری کرده و بر پروژه های آموزشی تمرکز کند.»
بنیاد اسکولکوو که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد، یک نهاد دولتی فعال در زمینه نوآوری است که هدف آن ایجاد معادل روسی دره سیلیکون و تنوع بخشیدن به اقتصاد بسیار وابسته به نفت و گاز کشور است.
آقای دوورکوویچ ۴۹ ساله که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ معاون نخست وزیر روسیه بود، همچنین رئیس فعلی فدراسیون بین‌المللی شطرنج است، نهاد ورزشی که روسیه نفوذ چشمگیر خود را در آن حفظ کرده است.
او اخیرا جنگ را «بدترین چیز در زندگی انسان» خوانده و در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفته بود که فکرش پیش غیرنظامیان اوکراینی است.
آخرین خبرها و گزارش‌ها درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین را در صفحه پوشش زنده وب‌سایت یورونیوز دنبال کنید. برای دسترسی به لینک به استوری‌ها مراجعه کنید.


نخست وزیر سابق روسیه: پوتین در مورد مذاکرات صلح جدی نیست
میخائیل کاسیانوف، نخست‌وزیر سابق روسیه، می‌گوید پوتین درباره مذاکرات صلح جدی نیست و بعید است راه‌ حلی برای این مناقشه مطرح کند که قبول آن برای مردم اوکراین “راحت باشد”.
وی گفته است که علاوه بر تعهد به بی‌طرفی، که به معنی خودداری اوکراین از درخواست عضویت در ناتو و اتحادیه اروپاست، پوتین بر شناسایی حاکمیت روسیه بر شبه‌جزیره کریمه و استقلال بخشی از اوکراین اصرار دارد.
آقای کاسیانوف در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که پوتین بر شناسایی الحاق کریمه به روسیه پافشاری خواهد کرد و افزود: “این کاملا حیاتی است، آقای پوتین دیوانه کریمه است”
میخائیل کاسیانوف - که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ نخست‌وزیر روسیه بود، گفت تردید دارد هرگونه تلاشی برای توافق صلح در حال حاضر به نتیجه برسد و افزود که هدف روسیه از مذاکرات صلح صرفا “خریدن زمان برای سازماندهی مجدد نیروها جهت ادامه عملیات نظامی است”.
وی گفت آقای پوتین و متحدان سیاسی نزدیک او از دامنه تحریم‌های اقتصادی “ویرانگر”غرب “عصبی” هستند زیرا رهبر روسیه “انتظار نداشت تحریم‌ها تا این حد شدید باشد”.
آقای کاسیانوف تصمیم پوتین به پایان جنگ در شرایط فعلی را بعید دانست و گفت که چنین تصمیمی “آغاز پایان او خواهد بود.”
وی گفت: “من فکر می‌کنم پوتین به سرکوب و تشدید حملات ادامه خواهد داد” و افزود که “بسیار نگران آن هستم که ممکن است اتفاق وحشتناکی در میدان نبرد رخ دهد.”


زلنسکی: هنوز صدها نفر زیر آوار ساختمان تئاتر ماریوپل هستند
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گفت که تاکنون بیش از ۱۳۰ نفر از درون ساختمان تئاتری در ماریوپل که توسط ارتش روسیه بمباران شده بود نجات یافته‌اند، اما هنوز «صدها» نفر دیگر زیر آوار مانده‌اند.
وی با اعلام این خبر در یک پیام ویدئویی اطمینان داد که عملیات امدادی «با وجود بمباران» ادامه دارد.
ارتش روسیه روز چهارشنبه گذشته ساختمان بزرگ تئاتر ماریوپل در جنوب اوکراین را هدف قرار داد و یک طرف این بنا را به ویرانه‌ای بدل کرد.
این اتفاق در حالی افتاد که بیش از هزار نفر از مردم شهر از آغاز جنگ به این ساختمان پناه برده بودند و در دو سوی ساختمان روی زمین نوشته شده بود «کودکان».
روز پنج‌شنبه پس از جست‌وجوی بسیار مشخص شد که تقریبا به هیچ یک از این افراد آسیبی نرسیده است.


اخراج دیپلمات‌های روسیه از چند کشور اروپایی
در پی افزایش فشار به روسیه از سوی کشور‌های اروپایی، سه کشور از کشور‌های حوزه بالتیک در شرق اروپا با غیرمطلوب خواندن دیپلمات‌های روسیه، مجموعا ۱۰ تن از آنها را اخراج کردند.
وزارت خارجه لیتوانی ۴ دیپلمات، لتونی ۳ دیپلمات و استونی نیز ۳ تن از دیپلمات‌های روسیه را غیرمطلوب خوانده و سپس به آن‌ها فرصت دادند تا چند روز آینده این کشور‌ها را ترک کنند.
این درحالی است که سفارت روسیه در بلغارستان نیز امروز (جمعه) اعلام کرد که؛ بلغارستان ۱۰ دیپلمات روسیه را عنصر نامطلوب دانسته و از آن‌ها خواسته است تا «صوفیه» پایتخت بلغارستان را ترک کنند.
امروز هم‌چنین پارلمان اروپا جلو ورود دیپلمات‌های روس و بلاروس به اقامتگاه‌های پارلمانی در بروکسل و استراسبورگ را گرفت.


شورای امنیت از روسیه خواست تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اوکراین را اجرا کند
کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد از روسیه خواستند تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اوکراین را اجرا کند و به جنگ پایان دهد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست 6 کشور برای بررسی حملات روسیه به اوکراین تشکیل جلسه داد.
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد در این باره گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری دیروز تصمیم مهمی گرفت. ما از روسیه می‌خواهیم که فورا به این تصمیم عمل کند. روسیه با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، قوانین بین المللی را آشکارا نقض کرده است.مهم نیست که پوتین در اوکراین چقدر پیش برود، چه کسی را بکشد یا چه شهرهایی را ویران کند، هرگز به پیروزی ختم نخواهد شد».
باربارا وودوارد نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل نیز گفت: «روسیه مسئول آنچه در اوکراین و فراتر از آن اتفاق افتاده است. روسیه به تنهایی می‌تواند به این جنگ پایان دهد. تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری الزام آور است و روسیه باید فورا به جنگ پایان دهد».
نیکلاس دی ریویر، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم اظهارداشت: «ما از لایحه اوکراین که توسط روسیه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است، حمایت نخواهیم کرد. کسانی که از آن حمایت کردند برای ادامه جنگ به روسیه یک چک سفید دادند».
مونا جول، سفیر نروژ در سازمان ملل نیز روسیه را به یکی از بزرگترین ماشین های جنگی جهان متهم کرد و از مسکو خواست تا به جنگ پایان دهد.
جرالدین برن ناسون، سفیر ایرلند در سازمان ملل هم اظهار داشت که آنها شاهد یک ویرانی غیراخلاقی در یک کشور مستقل و دارای حاکمیت هستند. روسیه به جان انسان های بی اعتنایی می‌کند.
در همین حال واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که لایحه اوکراین را که روز جمعه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده به رای گیری نمی‌گذارند.
وی مدعی شد که ایالات متحده یک آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین دارد و آن‌ها روز جمعه با شورا تماس خواهند گرفت تا درباره این موضوع صحبت کنند.


چالش‌های لجستیکی سربازان متجاوز روس در اوکراین
وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید سربازان روس با چالش‌های لجستیکی متعددی همچون کمبود مواد غذایی روبرو هستند.
وزارت دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش روسیه در جریان حمله به اوکراین با مشکلات لجستیکی متعددی روبرو شده است.
بنا بر اعلام این وزارتخانه، نیروهای روسیه در تأمین نیازهای نیروهای پیشرو، حتی ضروریات اساسی مانند غذا و سوخت نیز مشکل دارند.
برآوردهای وزارت دفاع بریتانیا حاکی از آن است که ضدحمله‌های بی‌وقفه اوکراین به شدت پتانسیل تهاجمی روسیه را محدود کرده و در ایجاد این چالش‌های لجستیکی نقش مهمی داشته است.


منابع: بی‌بی‌سی، آناتولی، یورونیوز، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024