جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.03.2022, 16:40

داوطلبان بلاروسی برای جنگ به اوکراین می‌روند


شماری از جوانان بلاروس برای جنگ با روسیه به اوکراین می‌روند. آنها در کنار ارتش اوکراین علیه روسیه وارد جنگ می‌شوند.

به گزارش عصرایران، دولت اوکراین، از افراد خارجی که مایل باشند برای جنگ با روسیه به این کشور بیایند استقبال می‌کند.

خبرگزاری فرانسه به این اتفاق پرداخته است. بخش‌هایی از گزارش خبرگزاری فرانسه این گونه است:

جوان بلاروسی به نام “گلیپ گونکو” می‌گوید به اوکراین می‌رود تا برای اولین بار در زندگی‌اش، بجنگد. او ادامه داد که از طریق ایستادن در کنار اوکراین، برای آزادی کشورش می‌جنگند.

در جنگ روسیه علیه اوکراین، دولت بلاروس از روسیه حمایت کرد. علاوه بر این، نیروهای ارتش روسیه از طریق خاک بلاروس، به اوکراین حمله کردند. با این حال بسیاری از مردم بلاروس در این جنگ، از اوکراین حمایت می‌کنند.

این جوان ۱۸ ساله بلاروسی و مقیم در شهر گرویک لهستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: “به اوکراین می‌روم. نه فقط برای حمایت از اوکراین یا جنگ برای اوکراین، بلکه برای بلاروس هم هست زیرا آزادی ما به وضعیت اوکراین مرتبط است.

او روی انگشتان خود تاتو کرده است: “آزاد به دنیا آمده‌ایم”.

گونکو از اهالی شهر مینسک پایتخت بلاروس است. او در سال ۲۰۲۰ کشورش را ترک کرد. در این سال انتخابات جنجالی در بلاروس برگزار شد. غرب و مخالفان می‌گویند “الکساندر لوکاشنکو” در انتخابات تقلبی، پیروز شد. پس از آن اعتراضات گسترده‌ای علیه لوکاشنکو و انتخابات در بلاروس آغاز و با سرکوب شدید دولت روبه رو شد. لوکاشنکو از ۳۰ سال قبل تاکنون در مقام ریاست جمهوری است.

این جوان بلاروس بعد از اعتراضات سال ۲۰۲۰ کشورش به لهستان آمد.

“خانه بلاروس” در شهر ورشو پایتخت لهستان هم در بیانیه‌ای در فیس بوک می‌نویسد: “بلاروسی‌ها نمی‌توانند با ارسال سلاح از اوکراین کمک کند همانطور که جهان انجام می‌دهد اما آنها نمی‌توانند دست بسته بمانند. آنان برای استقلال کشور برادر، می‌جنگند”.

“خانه بلاروس” یک سازمان غیردولتی است که در زمینه حقوق بشر و دموکراسی برای بلاروس فعالیت می‌کند. این سازمان هم اکنون در زمینه پشتیبانی از اعزام داوطلبان مشارکت در جنگ علیه روسیه به اوکراین، فعال است.

“بافل کوکتا” مسوول مرکز استقبال از داوطلبان جنگ در اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفت: این جنگ میان دموکراسی و آزادی از یک سو و دیکتاتوری از سوی دیگر است.

وی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با نیروهای حامی روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین جنگیده بود. او در انفجار مین، زخمی شد.

این شهروند بلاروس اضافه کرد: ما در زیرعنوان شعار “آزادی ما و آزادی تان” در اوکراین می‌جنگیم.

برادر بزرگ او در اعتراضات بلاروس، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی بلاروس کشته شده بود.

وی افزود: لوکاشنکو هیچ تصمیمی نمی‌گیرد. همه چیز از طریق روسیه و پوتین عبور می‌کند.

مرکز استقبال از داوطلبان جنگ در اوکراین مملو از نیروهای متقاضی است. همزمان شمار زیادی از افراد برای حمایت از نیروهای اوکراینی در جنگ با روسیه، غذاهای کنسروی، دارو و دیگر لوازم و تجهیزات را هدیه می‌کنند.

قرار است گروه جدیدی از داوطلبان جنگ در اوکراین، به این کشور اعزام شوند. آنها در مرکز اعزام، تجمع می‌کنند و روحیه آنها بالاست. همه آنها این نظر را دارند که در سمت خوب تاریخ قرار دارند.

یکی دیگر از داوطلبان تعدادی عکس قدیمی سیاه و سفید در دست دارد. او می‌گوید اجداد من در جنگ جهانی دوم جنگیدند. به یکی از عکس‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: او در سال ۱۹۲۰ در دفاع از شهر ورشو جنگید.

وی ۵۳ ساله و از اهالی شهر بولوتسک بلاروس است. او ادامه داد: امروز و بعد از یک قرن، من نوه آنها باید به جنگ بروم و در مقابل روس‌ها بجنگم.

او افزود: همه کاری برای توقف این شر (حملات ارتش روسیه) انجام خواهم داد. تصور می‌کنم یکی از نیروهای ضدشورش در پایتخت بلاروس در مقابل من است. این جوری کار برای من ساده تر است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024