جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.03.2022, 23:02

رئیس جمهوری آمریکا پوتین را «جنایتکار جنگی» خواند


جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را «جنایتکار جنگی» نامید. این را بایدن به یکی از روزنامه‌نگاران در کاخ سفید گفت.

تاکنون نمایندگان دولت آمریکا از به کار بردن «جنایت جنگی» روسیه در اوکراین و «جنایتکار جنگی» نامیدن پوتین خودداری می‌کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ مارس ۲۰۲۲، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه پس از همه چیزهایی که دیدیم، آیا حاضرید پوتین را «جنایتکار جنگی» خطاب کنید، ابتدا «نه» گفت و از اتاق بیرون رفت. با این حال، او سپس به سالن بازگشت و درباره پوتین گفت: «او یک جنایتکار جنگی است.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید درباره اظهارات بایدن گفت: بایدن در مورد آنچه در دلش بود و در تلویزیون دیدیم صحبت می‌کرد. ما شاهد اعمال وحشیانه یک دیکتاتور ظالم هنگام اشغال یک کشور خارجی هستیم. یک روند قانونی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه در حال انجام است و به محض وقوع تحولات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ساعتی پیش از سخنان جو بایدن، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در اوکراین حمله به بیمارستان‌ها به راهبرد و شگرد جنگی تبدیل شده؛ تاکنون ۴۳ مورد حملهٔ هدفمند به بیمارستان‌ها و مؤسسات پزشکی ثبت شده است.

هم‌چنین شورای شهر ماریوپول اوکراین روز چهارشنبه  با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه ساختمان تئاتر درام در این شهر را که صدها غیرنظامی در آن مخفی شده بودند را بمباران کردند.

در این بیانیه آمده است: جنگنده روسیه به ساختمانی که صدها غیرنظامی ماریوپول در آن مخفی شده بودند بمب پرتاب کرد. هنوز نمی‌توان نتیجه این حمله وحشتناک و غیرانسانی را ارزیابی کرد، زیرا بمباران مناطق مسکونی در شهر ادامه دارد. بخشی از ساختمان تئاتر درام فروریخته و آوارها ورودی پناهگاه را مسدود کرده است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در پیامی در صفحه اجتماعی خود، حمله ارتش روسیه به ساختمان تئاتر در ماریوپول را جنایت جنگی و وحشتناک توصیف کرد.

کولبا در این پیام نوشت: یک جنایت جنگی وحشتناک دیگر در ماریوپول؛ حمله جمعی روسیه به تئاتر درام، جایی که صدها غیرنظامی بی‌گناه در آن پنهان شده بودند. ساختمان اکنون کاملا ویران شده است. روس‌ها می‌دانستند که اینجا یک پناهگاه غیرنظامی است. ماریوپول را نجات دهید. جلوی جنایتکاران جنگی روسیه را بگیرید.

تصویب قطعنامه انجام تحقیقات درباره «جنایات جنگی» پوتین

سنای ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه ۱۵ مارس ۲۰۲۲ با تصویب قطعنامه‌ای دوحزبی به اتفاق آرا خواستار انجام تحقیقات درباره ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و حکومت او در رابطه با ارتکاب جنایات جنگی در حمله به اوکراین شد.

به گزارش صدای آمریکا، این قطعنامه به سرعت و بدون مخالفت تصویب شد. با این که قطعنامه سنا دارای ضمانت اجرایی نیست، اما نمونه دیگری از حمایت سیاسی کنگره از دولت بایدن برای اتخاذ مواضعی سخت‌تر در برابر تجاوزهای پوتین است.

در این بیانیه آمده است که سنای آمریکا پوتین، فدراسیون روسیه، شورای امنیت روسیه، اعضای ارتش آن کشور، و دیگر افرادی را که مرتکب «اقدامات تجاوزکارانه آشکار» و سایر جنایات جنگی می‌شوند، محکوم می‌کند.

در این قطعنامه از ایالات متحده و دیگران خواسته شده است، موضوع انجام تحقیقات توسط دادگاه کیفری بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پوتین و حکومت او را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی، پیگیری کنند.

دادگاه کیفری بین‌المللی پیشتر اعلام کرده بود، تحقیقاتی را آغاز کرده است که ممکن است مقامات ارشدی را که مسئول جنایات جنگی و سایر خشونت‌ها در جنگ اوکراین هستند، هدف قرار دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024