جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.03.2022, 12:03

نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند


خبرگزاری رویترز می‌گوید نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری دو زندانی ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران برای ترک این کشور به فرودگاه منتقل شده‌اند.

خانم زاغری راتکلیف دیروز گذرنامه بریتانیایی خود را پس گرفته بود. او نزدیک به شش سال پیش برای دیدار نوروزی خانواده خود به ایران رفته بود که در هنگام بازگشت، بازداشت و به اتهام “جاسوسی” به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری از ابتدا تمام اتهام‌ها را رد کرد.

انوشه آشوری هم یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی است که به گفته دولت بریتانیا، ایران او را بدون دلیل زندانی کرده. این مهندس بازنشسته که اکنون ۶۷ سال دارد، در تابستان ۱۳۹۶ که برای دیدن مادرش به ایران رفته بود که بازداشت شد.

خانواده‌های این زندانیان، آنها را “گروگان”‌هایی توصیف می‌کنند که مقامات ایرانی از آنها به عنوان اهرم سیاسی و مالی در برابر کشورهای غربی استفاده می‌کنند.

سارا معصومی،‌ خبرنگار روزنامه اعتماد که تحولات سیاست خارجی ایران را دنبال می‌کند دیروز، سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، در توییتی از «آزادی قریب‌الوقوع» نازنین زاغری و انوشه آشوری خبر داد. به نوشته این خبرنگار ظاهرا بدهی انگلیس بابت تانک‌های چیفتن هم به تهران پرداخت‌شده‌است.

هم‌چنین یک نماینده پارلمان بریتانیا گفته بود پاسپورت بریتانیایی نازنین زاغری‌رتکلیف به او بازگردانده شده است. تولیپ صدیق، نماینده پارلمان بریتانیا، روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند در توییتی نوشته بود: «بسیار خرسندم بگویم که پاسپورت بریتانیایی نازنین زاغری‌رتکلیف به او بازگردانده شده و او اکنون در خانه اقوامش در تهران است.»

نازنین زاغری فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد و از پس  ۵ سال زندان، در اسفند ۱۳۹۹ آزاد شد اما همچنان به عنوان در تهران است و حکومت جمهوری اسلامی مانع از خروج وی از ایران و پیوستن به خانواده‌اشس است.

انوشه آشوری نیز از ۲۰۱۷ در زندان به سر می‌برد پرونده مشابه نازنین زاغری دارد و  مانند خانم زاغری گروگان تسویه‌حساب‌های مالی و سیاسی است.

روز سه‌شنبه همچنین حساب‌های منتسب به سپاه پاسداران با اشاره اینکه بریتانیا حاضر شده بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود به ایران را پرداخت کند، نوشتند که نازنین زاغری «در روزهای آینده» آزاد خواهد شد.

این مبلغ به قراردادی بازمی‌گردد که بین حکومت محمدرضا شاه پهلوی و دولت بریتانیا برای تحویل تانک‌های مدل چیفتن به ایران امضا و پول آن داده شد، اما با وقوع انقلاب ۵۷ در ایران، اجرای قرارداد به تعلیق رفت.


آخرین تصویر نازنین زاغری هنگام خروج از ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024