جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.03.2022, 9:52

تظاهرات سوری‌ها در ادلب به نفع اوکراین:

بلایی که به‌سر سوریه آمد در اوکراین تکرار می‌شود


به مناسبت سالگرد آغاز اعتراضات علیه بشار اسد، هزاران نفر از ساکنان شهر ادلب و چند شهر دیگر سوریه دست به تظاهرات زدند و با ابراز مخالفت علیه رژیم دمشق در عین حال با مردم اوکراین ابراز همدردی کردند.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، یازده سال قبل – ۱۵ مارس ۲٠۱۱ – اعتراضات مردم سوریه علیه رژیم وارد مرحله‌ای بازگشت‌ناپذیر شد. دو ماه قبل از آن، فرار زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهوری تونس، آغازگر رویدادهایی بود که به “بهار عرب” شهرت یافت.

اما در سوریه، تظاهرات مردم با شدت عمل و خشونت بی‌محابای رژیم برخورد کرد. اعتراضات پراکنده به جنبش مسلحانه تبدیل شد و سپس مداخلۀ قدرت‌های بیگانه و فرصت‌طلبی گروه‌های اسلام‌گرا کار را به جایی رساند که بیش از نیمی از جمعیت سوریه آواره، و بخش عظیمی از کشور ویران شد. در سال ۲٠۱۵، با ورود روسیه به معرکه، جنگ سوریه به مرحلۀ تازه‌ای رسید که تحکیم رژیم بشار اسد را به همراه داشت. در کنار روسیه، جمهوری اسلامی ایران نیز پشتیبانی از رژیم دمشق را به عنوان یکی از اصول سیاست خارجی خود دنبال کرد.

انقلاب سوریه باید دوباره جان گیرد

روز ۱۵ مارس ۲٠۲۲، بیش از ۵هزار نفر در میدان اصلی شهر ادلب جمع شدند و مخالفت خود را با رژیم دمشق ابراز کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پرچم‌های اوکراین در میان این تجمع مشاهده می‌شد. یکی از تظاهرکنندگان به خبرنگار این خبرگزاری گفت: “انقلاب سوریه یازده سال پیش شروع شد، اما انگار که امروز اولین روز آن باشد... ما با خود تجدید عهد کرده‌ایم که انقلاب را ادامه دهیم”.

یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت: “پیام من به مردم اوکراین اینست که هیچوقت کوتاه نیایید”...

بسیاری از تظاهرکنندگان در ادلب و همچنین در چند شهر کوچک شمال غربی سوریه ابراز امیدواری کردند که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین فرصتی شود تا افکار عمومی جهانی دوباره به سوریه توجه کند.

به گفتۀ رضوان الاطرش، یکی از تظاهرکنندگان ادلب، “آنچه امروز در اوکراین می‌گذرد شبیه همان چیزی است که اینجا رخ داد. دشمن همان است و هدف همان”...

یک پزشک در یکی از بیمارستان‌های ادلب خطاب به مردم اوکراین گفت: “بیمارستان‌ها را با بلوک‌های سیمانی سنگربندی کنید؛ پوتین هیچ فرقی میان سرباز، غیرنظامی و زخمی قائل نیست”.

اکثر کارشناسان نظامی می‌گویند که تاکتیک‌های روسیه در اوکراین بسیار شبیه به روش‌هایی است که قبلاً در سوریه امتحان شده. همچنین برخی از سلا‌ح‌هایی که در سوریه امتحان خود را داده بود، حالا در اوکراین به کار می‌رود. علاوه بر این، مسکو افراد رزمنده و مزدورانی را که در سوریه استخدام می‌کند به اوکراین می‌فرستد.

بیانیه ۵ کشور در سالگرد قیام شجاعانه و مسالمت‌جویانه مردم سوریه

ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، و ایتالیا روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، یازدهمین سالگرد قیام «شجاعانه» و «مسالمت‌جویانه» مردم سوریه برای کسب «آزادی» را گرامی داشتند.

در این بیانیه آمده است که مردم سوریه ۱۱ سال پیش به خیابان ها آمدند و خواستار آزادی، اصلاحات سیاسی و حکومتی که به حقوق بشر احترام می‌گذارد، شدند. ولی رژیم اسد با حمله وحشیانه علیه مردم خود که تا امروز نیز ادامه دارد به این خواسته‌ها پاسخ داد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه رژیم سوریه و حامیان آن مسئول مرگ و رنج بسیاری از مردم در این روند هستند، آمده است که زمان آن رسیده که اسد به حملات وحشیانه خود علیه مردم کشورش پایان دهد.

این کشورها با یادآوری همزمانی سالگرد آغاز جنگ سوریه با حمله روسیه به اوکراین، به تخریب‌های ناشی از اقدامات روسیه در این دو جنگ اشاره کرده‌اند.

در این بیانیه با تاکید بر وضعیت اقتصادی و انسانی پس از بیش از یک دهه درگیری اسفناک در سوریه، آمده است که میلیون‌ها پناهجوی سوری که توسط کشورهای همسایه میزبانی می‌شوند و همچنین آوارگان داخلی، هنوز نمی‌توانند طبق استانداردهای سازمان ملل به خانه‌های خود بازگردند.

وزرای خارجه کشورهای اروپایی و آمریکا خواستار برقراری آتش‌بس سراسری، آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان و روشن شدن سرنوشت و محل نگهداری مفقودین شدند.

همچنین ۵ کشور مذکور تاکید کردند که از تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم اسد حمایت نمی‌کنند و تا زمانی که در سوریه پیشرفتی در جهت راه حل سیاسی حاصل نشود، عادی سازی با رژیم فعلی حاصل نخواهد شد و تحریم‌ها لغو نمی‌شوند.

در این بیانیه آمده است که سازمان منع تسلیحات شیمیایی قبلا مسئولیت رژیم اسد را در حملات شیمیایی متعدد علیه مردم سوریه تایید کرده است و مسئولین آن باید پاسخگو باشند.

وزرای خارجه کشورهای اروپایی و آمریکا خواستار مشارکت همه طرف‌ها از جمله رژیم سوریه در نشست کمیته قانون اساسی سوریه که قرار است در تاریخ 21 مارس در ژنو سوئیس برگزار شود، شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024