جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.03.2022, 13:56

یکی از خبرنگاران شبکه اول تلویزیون دولتی روسیه:

پروپاگاندا را باور نکنید، روس‌ها مخالف جنگند!


یک روزنامه‌نگار معترض به جنگ پوتین علیه مردم اوکراین، روز دوشنبه، پخش اخبار زنده شبکه اصلی تلویزیون دولتی روسیه را مختل کرد.

این روزنامه‌نگار که مارینا آفسیانیکووا و از دبیران خبر شبکه یک روسیه معرفی شده‌است، در انتقاد به حمله‌نظامی روسیه به اوکراین، با پلاکاردی با مضمون «جنگ نه! آنها به شما دروغ می‌گویند» وارد استودیوی خبر شد و روال معمول پخش خبر را برای لحظاتی قطع کرد.

گاردین گزارش داده که مارینا آفسیانیکووا، این ایده اعتراضی خود را با یکی از دوستاش در میان گذاشته بوده است. دوست مارینا بدون ذکر نامش گفته که او دو روز پیش از آن گفته بوده که می‌خواهد چنین کاری کند، چون از زمان آغاز جنگ تاکنون دچار خشم فزاینده بوده. گاردین می‌گوید مکاتبهٔ بین مارینا و دوستش در این باره را دیده است.

مارینا آفسیانیکوا در ویدیویی که پیش از این اقدام اعتراضی، ضبط کرده گفته بود برای آنچه “پروپاگاندای کرملین” خوانده “شرمگین” است. او اضافه کرده “متاسفم که به خودم اجازه دادم از صفحه تلویزیون دروغ بگویم و اجازه دهم روس‌ها تبدیل به زامبی شوند”. خانم آفسیانیکوا از مردم روسیه خواسته اعتراض کنند زیرا به گفته او فقط مردم می‌توانند “جلوی این دیوانگی را بگیرند”.

از لحظه‌ای که هویت این زن معترض مشخص شده صدها بازخورد تشکر آمیز به زبان‌ روسی، اوکراینی و انگلیسی دریافت کرده است.

رسانه‌های روسیه از کلمه جنگ در پوشش خبری حمله به اوکراین استفاده نمی‌کنند و از آن بعنوان “عملیات ویژه نظامی” نام می‌برند. در هفته‌های اخیر رسانه‌های دولتی روسیه بسیاری از تصاویر مخابره شده از بمباران‌های اوکراین را “جعلی” می‌خوانند.

در شبکه‌های اجتماعی روسیه هشتگ #مارینا_آفسیانیکوا_کجاست به راه افتاده است. گفته شده که او در شعبهٔ امور داخلهٔ استانکینوی مسکو نگهداری می‌شود.

روزنامهٔ نوویه گازِتای روسیه با استناد به دفتر مطبوعاتی دادگاه ناحیهٔ استانکینوی مسکو خبر داده که بررسی پروندهٔ مارینا آفسیانیکووا، کارمند معترض تلویزیون دولتی روسیه آغاز شده؛ اتهام مربوط به بند دوم مادهٔ ۲۰/۲ قانون کیفری روسیه است. این بند به سازماندهی اعتراض غیرمجاز مربوط است.

یکی از روزنامه‌نگاران روس از مسکو با انتشار «نخستین عکس مارینا آفسیانیکووا» پس از بازداشت شب گذشته، نوشته که کارمند معترض شبکهٔ اول تلویزیون دولتی روسیه با اتهامات مربوط به مقررات اعتراض روبروست، نه مقررات سانسور نظامی، و  مجازات احتمالی او ۱۰ روز زندان خواهد بود. منابع رسمی هنوز اظهار نظر نکرده‌اند.

منابع:‌بی‌بی‌سی، پست‌های داریوش رجبیان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024