جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.03.2022, 8:42

زلنسکی: سربازان روس سردرگم هستند

پیشروی نیروهای روسیه تقریبا همه‌جا متوقف شده


بریتانیا دارایی بیش از ۱۰۰ الیگارش و نزدیکان پوتین را مسدود می‌کند
دارایی‌های صدها تن از الیگارش‌های روسی، سازمان‌ها و اشخاص نزدیک به پوتین قرار است توسط دولت بریتانیا مسدود شود.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، این اقدام از سوی دولت لندن پس از آن صورت می گیرد که لایحه‌ای برای هدف قرار دادن “پول کثیف” در بریتانیا تصویب شده است.
این تحریم‌ها، دارایی‌های افرادی را هدف قرار می‌دهد که مسدود شده است و دولت آماده وضع تعرفه‌هایی بر کالاهای روسی است که شامل خاویار و نوشیدنی های الکلی می‌شود.
تصویب این قانون برای مقابله با پول کثیف در حالی صورت گرفته که دولت بریتانیا بابت اینکه چرا به سرعت تحریم‌هایی را علیه اشخاص ثروتمند نزدیک به ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه انجام نداده به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود و در نتیجه، این قانون جدید به سرعت تصویب شد تا الیگارش‌های روسی را بابت حمله روسیه به اوکراین “مجازات” کند.
حالا انتظار می‌رود لندن تحریم‌های بیشتری را علیه اشخاص نزدیک به پوتین وضع کند.
این قانون جدید قرار است یک ثبت جدید از نهادهای خارج از کشور ایجاد کند که صاحبان املاک خارجی در بریتانیا را ملزم می‌کند تا هویت واقعی خود را اعلام کنند. این ثبت جدید هر سال باید به روز شود و برای آنهایی که از این کار اجتناب می‌کنند، مجازاتی در نظر گرفته می‌شود که شامل مسدود شدن دارایی‌هاست و نمی‌توانند آنها را فروخته یا اجاره دهند.
همچنین انتظار می‌رود لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا اسامی صدها تن از اشخاص و سازمان‌های مرتبط با روسیه را که به فهرست هدف تحریم‌های بریتانیا اضافه می‌شوند، ارائه کند.
بریتانیا قبلا و در پی حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی روسی را به دلیل ارتباط با مسکو در فهرست تحریم‌ها قرار داده که یکی از آنها رومن آبراموویچ، مالک باشگاه ورزشی چلسی است.
همچنین دولت بریتانیا تعرفه پنج میلیارد پوندی را بر نوشیدنی های الکلی ، خز و سایر کالاهای روسی وضع می‌کند. همچنین ورود دیگر کالاهای گرانقیمت روسی چون خاویار و الماس نیز به بریتانیا ممنوع خواهند شد.
به نوشته ساندی تایمز، بریتانیا تعرفه‌هایی را بر فروش خودروهای لوکس، سیگار و سایر کالاهای لوکس به روسیه و در اقدامی هماهنگ با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه ۷ به منظور “به حاشیه راندن و مجازات کرملین” وضع خواهد کرد.
همچین به نوشته روزنامه ساندی تایمز مقام‌های ارشد روسی و فرماندهان ارتش این کشور از جمله دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز با تحریم‌هایی روبرو می‌شوند.


پیشروی نیروهای روسیه تقریبا همه‌جا متوقف شده
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است که پیشروی روسیه در اوکراین تقریبا در همه جبهه ها از حرکت بازایستاده.
به گفته این مقام از جمله پیشروی نیروهای روسیه به طرف کی یف، پایتخت اوکراین، تغییر ملموسی نکرده و این نیروها هنوز در اطراف فرودگاه هوستومل مستقرند. این فرودگاه در شمال شرقی شهر قرار دارد.
این مقام افزود که کاروانی شامل ۵۰ تا ۶۰ وسیله نقلیه به طرف ایزیوم در جنوب شرقی خارکیف در حرکت است. اما به گفته آنها تا این جان نشانه‌ای در دست نیست که روسیه درحال تقویت نیروهایش با ارسال مهمات یا سربازان تازه از داخل روسیه باشد.


سفر رهبران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی به کی‌یف
رهبران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی امروز سه‌شنبه در یک ماموریت اتحادیه اروپا برای نشان دادن حمایت خود از دولت اوکراین، به کی‌یف سفر می‌کنند.
به گزارش  آسوشیتدپرس، دولت لهستان اعلام کرد که سفر ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر این کشور به اوکراین در راستای ابراز همبستگی «بی چون و چرای» اتحادیه اروپا با این کشور انجام می‌شود.
نخست‌وزیر لهستان قرار است روز سه‌شنبه به همراه همتایانش از جمهوری چک و اسلوونی به کی‌یف سفر کند.
رهبران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی قرار است در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کنند.
هر سه کشور لهستان، جمهوری چک و اسلوونی عضو ناتو هستند
پتر فیالا، نخست وزیر چک در توییتی نوشت: هدف از این سفر بیان حمایت صریح اتحادیه اروپا از اوکراین و آزادی و استقلال آن است.


روسیه از یک ‘رد گم کن موشکی تازه استفاده می کند’
به گزارش نیویورک تایمز مقام های آمریکایی بر این باورند که موشک های بالستیکی که روسیه به طرف اوکراین شلیک می کند مجهز به یک وسیله قبلا ناشناخته هستند که مانع ردگیری و انهدام آنها در هوا می شود.
این روزنامه به نقل از یک مقام که نخواست نامش شود گزارش داد که این وسیله که روی موشک های بالستیک کوتاه برد اسکندر-ام تعبیه شده هر کدام به طول حدودا ۳۰ سانتیمتر است و امواجی رادیویی منتشر می کنند که رادارهای ردگیری را مختل می کنند.
به علاوه اینها حاوی منبعی حرارتی است که موشک های ضدهوایی را جذب می کند. این مقام گفت که از چنین تجهیزات رادارگریزی از دهه ۱۹۷۰ در کلاهک های هسته ای استفاده شده است.
عکس هایی از این وسایل در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بود اما کارشناسان نتوانسته بودند آنها را شناسایی کنند.
پیشتر یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که روسیه از زمان حمله روز بیست و چهار فوریه به اوکراین تاکنون ۹۰۰ موشک به این کشور شلیک کرده است.


زلنسکی: سربازان روس ‘سردرگم’ هستند
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می گوید گفت و گوها با روسیه - که اکنون وارد دور چهارم شده - روز سه شنبه در ترکیه ادامه خواهد یافت.
او در ویدئویی که در فیسبوک منتشر کرد گفت مطلع شده که گفت و گوها “خیلی خوب” پیش می رود.
او افزود که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند به ۳۸۰۶ نفر کمک کنند تا روز دوشنبه از مناطق از لوهانسک و کی یف خارج شوند.
به گفته او کاروان حامل ۱۰۰ تن تدارکات هنوز در بردیانسک زمین گیر است و نمی تواند به شهر تحت محاصره ماریوپل برسد.
او افزود که نیروهای روسیه “سردرگم” هستند و “انتظار چنین مقاومتی” از اوکراین را نداشتند.
او ادعا کرد: “آنها از میدان نبرد فرار می کنند. تجهیزات خود را رها می کنند.”
“ما آنها را غنیمت می گیریم و با کمک آنها از اوکراین حراست می کنیم. در واقع نیروهای روسیه امروز یکی از تامین کنندگان تجهیزات مورد نیاز ارتش ما هستند. آنها در کابوس هم این را نمی دیدند.”
آقای زلنسکی همچنین از غیرنظامیان روسیه به خاطر اعتراض به جنگ و انتشار حقیقت درباره آن سپاسگزاری کرد. او به خصوص از معترضی که روز دوشنبه در بخش اخبار کانال یک روسیه به جنگ اعتراض کرد تمجید کرد.


قطع پخش اخبار زنده شبکه‌ یک تلویزیون روسیه توسط یک معترض ضد جنگ

یک معترض ضدجنگ روسی، روز دوشنبه، پخش اخبار زنده شبکه اصلی تلویزیون دولتی روسیه را مختل کرد. این معترض که مارینا آفسیانیکووا و از دبیران خبر شبکه یک روسیه معرفی شده‌است، در انتقاد به حمله‌نظامی روسیه به اوکراین، با پلاکاردی با مضمون «جنگ نه! آنها به شما دروغ می‌گویند» وارد استودیوی خبر شد و روال معمول پخش خبر را برای لحظاتی قطع کرد. اقدام او در شرایطی صورت گرفته‌است که کرملین، مجازاتی تا ۱۵ سال زندان برای آنچه «انتشار اخبار جعلی» درباره جنگ اوکراین می‌داند، در نظر گرفته است.
در شبکه‌های اجتماعی روسیه هشتگ #مارینا_آفسیانیکوا_کجاست به راه افتاده. مارینا آفسیانیکووا کارمند شبکهٔ یکم تلویزیون دولتی روسیه است که دیشب پس از اعتراض علیه جنگ روسیه در اوکراین در برنامهٔ زندهٔ این شبکه بازداشت شد. گفته شد که او در شعبهٔ امور داخلهٔ استانکینوی مسکو نگهداری می‌شود، اما امروز از او خبری نیست.


لیلیا گیلدی‌یوا، گویندهٔ شبکهٔ تلویزیونی اِن‌تِ‌وِ (NTV) در روسیه پس از ۱۶ سال کار کناره‌گیری کرده. او از مجریان اصلی برنامهٔ خبری «سِوودنیا» بود. گیلدی‌یوا به کانال تلگرامی «وارلامُف نیوز» گفته که اول به خارج مهاجرت کرده و بعداً نامهٔ استعفایش را نوشته، «چون می‌ترسیدم که به‌راحتی رهایم نمی‌کنند».


بریتانیا: روسیه همچنان برای ترتیب دادن یک ‘هشدار ساختگی’ برنامه‌ریزی می کند
تازه ترین ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا حاکیست که روسیه همچنان ادعاهای بی‌اساسی را علیه اوکراین دایر بر قصد این کشور برای حمله شیمیایی یا بیولوژیکی مطرح می‌کند.
به گفته وزارت دفاع بریتانیا روسیه “ممکن است درحال برنامه‌ریزی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی در یک عملیات هشدار ساختگی باشد.”
این عملیات “ممکن است” به شکل یک حمله ناکام، صحنه سازی کشف عناصر یا مهمات شیمیایی در اوکراین یا شواهد ساختگی دیگر علیه دولت اوکراین باشد.
این وزارتخانه در توییتی نوشت که این عملیات “مسلما با انتشار گسترده اطلاعات غلط برای مشکل کردن شناسایی سرمنشا آن همراه خواهد بود.”
عملیات “هشدار ساختگی” اقدامی سیاسی یا نظامی با هدف مقصر شناختن مخالفان یا دشمن است.


دولت اوکراین کانالی برای اهدای ارز دیجیتال راه اندازی کرد
دولت اوکراین با همراهی چند پلاتفرم عرضه ارز دیجیتال یک وب‌سایت برای اهدای کمک از طریق این ارزها راه‌اندازی کرده است. آلکساندر بورنیاکوف، معاون وزارت تحول دیجیتال اوکراین گفته است که ارزهای دیجیتال نقش مهمی در تامین منابع مالی دفاعی اوکراین دارند و “انتقال وجوه برای شهروندان و سربازان اوکراینی را تسهیل می کند”.
وب سایت Aid for Ukraine به کاربران این امکان را می‌دهد که کمک‌های مالی خود را با ۱۰ ارز دیجیتال مختلف ارسال کنند که سپس به دلار تبدیل می‌شود. گفته شده است که از هنگام راه‌اندازی این وب‌سایت نزدیک به ۵۰ میلیون دلار ظرف یک شب جمع آوری شده است.
دولت اوکراین گفته است که این پول برای حمایت از ارتش و همچنین غیرنظامیانی استفاده خواهد شد که “به شدت به کمک های بشردوستانه نیاز دارند”. علاوه بر پلتفرم FTX مستقر در باهاما، شرکت‌های اوکراینی Everstake و Kuna نیز در این طرح مشارکت دارند.


مرگ در انتظار حیوانات باغ وحش حوالی کی‌یف به خاطر سرما و گرسنگی
مسئولان باغ وحش بزرگی در روستای دیمیدیف در ۴۰ کیلومتری کی‌یف خواستار ایجاد یک مسیر امن برای رساندن غذا به حیوانات شده‌اند.
میخایلو پینچوک، یکی از کارکنان این باغ وحش گفته است: «ما نمی‌توانیم کرگدن‌ها و زرافه‌ها را از آنجا بیرون بیاوریم و حتی دارویی برای خواباندن آنها نداریم.» به گفته او باغ وحش به سوخت و غذای فوری نیاز دارد و بدون ایجاد امکانی برای کمک‌رسانی حیوانات باغ وحش بر اثر سرما و گرسنگی خواهند مرد.
پینچوک افزوده که حیوانات این باغ وحش تاکنون تنها به خاطر کمک‌های مردمی که باقی‌مانده غذاها را بین حیوانات توزیع می‌کنند، زنده مانده‌اند. باغ وحش بزرگ روستای دیمیدیف در دوران کرونا نیز با کمبود غذا روبرو شد زیرا درهای آن بسته شدند و عایدی باغ وحش به شکل قابل توجهی کاهش یافت.


نیروهای چچنی حمله به ماریوپل را رهبری می‌کنند
به گفته رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن، نیروهای چچنی حمله روسیه به شهر بندری مهم ماریوپول در اوکراین را رهبری می‌کنند. قدیروف در کانال تلگرام خبر داد که جنگجویان چچنی حدود ۱،۵ کیلومتر به داخل شهر در کنار دریای آزوف پیشروی کرده‌اند.
بنا بر این خبر آنها حمله خود را با فرا رسیدن شب متوقف کرده‌اند. او گفت که متحد نزدیکش آدام دلیمخانوف، نیروهای چچنی را در ماریوپل رهبری می‌کند.


بیش از ۲۰۰۰ غیرنظامی در ماریوپل کشته شده‌اند
به گفته مقامات شورای شهر ماریوپل از آغاز تجاوز روسیه به اوکراین تاکنون ۲۳۵۷ غیرنظامی در ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین کشته شده‌اند. این شهر بندری با حدود ۴۰۰ هزار جمعیت برای روزها توسط واحدهای روسی محاصره و ارتباط آن با بقیه کشور قطع شده است. مقامات اوکراینی از حملات هوایی شدید به شهر خبر می‌دهند.
پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپل، وضعیت شهر را غیرانسانی خوانده و آنرا “بدون غذا، آب، بدون نور، بدون گرما” توصیف کرده است. او گفته است که از مرگ و میر بیشتر بیم دارد و با افزایش شدت حملات ممکن است تعداد قربانیان ۲۰ هزار نفر برسد. برای مشاهده خبرهای بیشتر این‌جا را کلیک کنید
دست‌کم سه انفجار بزرگ در کی‌یف خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که در ساعت‌های گذشته تاکنون صدای دست کم سه انفجار قوی در مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین شنیده شده و ارتش روسیه به تلاش خود برای محاصره شهر ادامه می‌دهد.
نیمی از ساکنان کی‌یف بنا بر این خبرگزاری هنوز در شهر هستند. تنها راه خروج از کی‌یف از حومه جنوبی آن است. شمال شرقی و شمال غربی شهر صحنه درگیری‌های شدید است. یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی گفته که شهر در حال آماده شدن برای “دفاع شدید” است.


گوترش: وقوع جنگ هسته‌ای “ممکن” است
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای حین حمله‌اش به اوکراین “ممکن” است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه به خبرنگاران گفت که تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش از حمله به اوکراین برای قرار دادن نیروهای هسته‌ای خودش در بالاترین سطح هشدار یک “تحول استخوان‌سوز” بود.
او گفت: دورنمای درگیری هسته‌ای که زمانی “غیر قابل تصور” بود، اکنون به محدوده “احتمال” بازگشته است. زمان آن فرا رسیده که وحشتی که علیه مردم اوکراین ایجاد شده، متوقف کنیم و در مسیر دیپلماسی و صلح قرار بگیریم.
گوترش خواستار حفاظت از تاسیسات هسته‌ای در اوکراین شده و همچنین اعلام کرد که سازمان ملل ۴۰ میلیون دلار از بودجه واکنش اضطراری مرکزی خود را برای کمک به اوکراینی‌ها اختصاص میدهد.
دبیرکل سازمان ملل گفت: این بودجه کمک خواهد کرد تا منابع غذایی، آب، دارو و سایر کمک‌های حیاتی به این کشور تامین مالی شده و همچنین کمک‌های نقدی ارائه شود.


بایدن با رهبران ناتو دیدار می‌کند
منابع خارجی و آمریکایی اعلام کردند، بایدن قرار است با رهبران کشورهای عضو ناتو در بروکسل در روزهای آتی دیدار کند و به بررسی جنگ روسیه در اوکراین بپردازد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این منابع همچنین اعلام کردند، این طرح که هنوز نهایی نشده برای دیدار بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با رهبران کشورهای عضو ناتو در ۲۳ مارس سال جاری میلادی در بروکسل، بلژیک انجام می‌شود.
این منابع مطلع همچنین هشدار دادند که با توجه به وضعیت متشنج در اوکراین، برنامه‌ها همچنان می‌توانند تغییر کنند.
یکی از این منابع مطلع همچنین اعلام کرد بایدن قرار است به لهستان نیز برود که اخیرا به دلیل حمله نیروهای روسی به یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی اوکراین درست در چند کیلومتری مرز با اوکراین نگرانی‌هایی در آن ایجاد شده است.
اعضای ناتو همچنین نگران هستند که به درگیری نظامی با روسیه کشانده شوند. بایدن بارها گفته که آمریکا به دنبال اعزام نیرو به اوکراین نیست اما از هر وجب از خاک ناتو دفاع می‌کند.
در همین حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که آمریکا از نزدیک با کشورهای عضو ناتو و متحدانش در اروپا همکاری می‌کند اما هنوز تصمیم نهایی برای سفر بایدن به بروکسل گرفته نشده است.
از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی هماهنگ را علیه مسکو و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وضع کرده‌اند.


از آغاز جنگ تاکنون در این کشور ۹۷ کودک جان داده‌اند
دادستانی کل اوکراین می‌گوید از آغاز جنگ تاکنون در این کشور ۹۷ کودک جان داده‌اند و بیش از ۱۰۰ کودک زخمی شده‌اند. «بیشتر قربانیان از استان‌های کیف، خارکیف، دونتسک، چرنیهیف، سومی، خِرسون، میکولاییف و ژیتومیر بودند. همه‌روزه دست کم ۵ کودک زیر بمباران‌ می‌میرند». راستی‌آزمایی این آمار در شرایط جنگی میسر نیست.


منابع خبرها:‌بی‌بی‌سی، دویچه وله، ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024