جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.03.2022, 13:34

زلنسکی: مسکو با حمله به اوکراین خود را منزوی کرد


رئیس‌جمهوری اوکراین: «مسکو با حمله به اوکراین خود را منزوی کرده و به کشوری تبدیل شده که هیچ‌کس نمی‌خواهد در آن زندگی کند.»
همزمان با گذشت سه هفته از حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در اظهاراتی با بیان این‌که «روسیه برای اوکراین از یک دشمن فراتر است»، تأکید کرد که مقاومت در برابر این حملات ادامه خواهد داشت.
زلنسکی، ‌یکشنبه ۱۳ مارس، در پیامی تصویری، نسبتِ روسیه به اوکراین را مانند نسبت کره شمالی به آمریکا توصیف کرد و گفت: «روس‌ها نمی‌توانند کشورش را شکست دهند چراکه فاقد قدرت معنوی هستند.»
زلنسکی در اظهارات خود گفت: «مسکو با حمله به اوکراین خود را منزوی کرده و به کشوری تبدیل شده که هیچ‌کس نمی‌خواهد در آن زندگی کند.»
او در ادامه افزود: «این شرارتی که شهرهای صلح‌طلب را هدف می‌گیرد، فقط محدود به یک کشور نخواهد بود.»
زلنسکی در پیام ویدویی خود متعهد شد که مقدمات محاکمه مقامات روس در دادگاه‌های بین‌المللی را فراهم خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری اوکراین در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید کرد که کشورش از قوی‌ترین پشتیبانی بین‌المللی در تاریخ خود برخوردار است.
او در این زمینه از شرکای اوکراین قدردانی کرد و خواستار حمایت بیشتر از کی‌یف شد.


لهستان: اگر پوتین از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، «تغییرگر بازی» خواهد بود
آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان می‌گوید که اگر پوتین از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، این موضوع برای ناتو، تغییر بازی تعبیر می‌شود.
این مقام لهستانی معتقد است که روسیه احتمال دارد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند زیرا ولادیمیر پوتین در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد.
وی افزود: «در واقع از نظر سیاسی او جنگ را باخته است و در داخل نیز برنده آن نیست.»
او تاکید کرد که اگر پوتین از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، یک «تغییرگر بازی» خواهد بود.»


پروشنکو: پوتین تاوران تمام جنایات خود را خواهد داد
پترو پوروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را تهدید کرد. او در یک پیام توئیتری نوشت، محاسبات پوتین برای برای حمله به اوکراین اشتباه بوده است و او “تاوان تمام جنایات خود را خواهد داد”.
پوروشنکو که اکنون از ولودیمیر زلنسکی حمایت می‌کند، روز شنبه ۱۲ مارس در مصاحبه‌ای گفت: «ما اینجا برای آزادی و دموکراسی می‌جنگیم، ما برای اروپا می‌جنگیم، ما برای کل جهان می‌جنگیم». به گفته او، پوتین به “تمام جهان آزاد” حمله کرده و کسی نمی‌داند که ارتش روسیه بعد از اوکراین به کجا لشکرکشی خواهد کرد.


اوکراین: روسیه قصد برگزاری یک همه‌پرسی جعلی در خرسون را دارد
دویچه وله: به گفته وزیر امور خارجه اوکراین، روسیه قصد دارد در شهر خرسون یک همه‌پرسی برای تاسیس یک “جمهوری خلق” مستقل از دولت اوکراین برگزار کند. دمیترو کولبا این خبر را در توئیتر منتشر کرد.
او گفت، روسیه ناچار است در این همه‌پرسی تقلب کند زیرا مردم از آن استقبال نخواهند کرد.
کولبا تاکید کرد که خرسون برای همیشه بخشی از اوکراین خواهد ماند.


خلبان یک هواپیمای روسی خطاب به مسافران: جنگ در اوکراین جنایت است
خلبان یک هواپیمای روسی از قول خودش می‌گوید که جنگ در اوکراین جنایت است و باید بی‌درنک متوقف شود. سرنشینان تشویق می‌کنند. چنین اعتراض علنی، با توجه به پیامدهای قضایی آن در روسیه، نادر است.


روسیه با ۸ موشک به یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز با لهستان حمله کرد
مقامات اوکراینی می‌گویند که نیروهای روسیه روز یکشنبه یک پایگاه نظامی در غرب اوکراین نزدیک مرز لهستان، منطقه‌ای که تاکنون نسبتا از درگیری‌ها در امان بود، بمباران کردند. طبق اطلاعات اولیه هشت موشک به این منطقه شلیک شد و ۹ نفر در پی این حمله کشته شدند.
این پایگاه نظامی در شهر یافوروف و در استان لویو، در حدود ۲۰ کیلومتری مرز با لهستان واقع شده است. این مرکز در سال‌های اخیر به‌عنوان یک مرکز آموزشی برای نیروهای اوکراینی با نظارت مربیان آمریکایی و کانادایی بوده است. نیروهای خارجی اندکی قبل از شروع تهاجم روسیه به اوکراین این پایگاه را ترک کردند.
حمله روز یکشنبه در حالی انجام شد که روسیه روز گذشته تهدید کرد که تسلیحات غربی به اوکراین را هدف قرار خواهد داد.
آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز یکشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۲ را در این گزارش پیگیری کنید.


حمله روسیه به نزدیکی مرز لهستان باعث کشته شدن ۳۵ نفر شد
مقامت منطقه لویو در غرب اوکراین می گویند دستکم ۳۵ نفر بر اثر حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان کشته شده اند. از این پایگاه، کی‌یف در گذشته برای شرکت در  مانورهای مشترک با نیروهای ناتو استفاده کرده بود.
استاندار لویف گفته در نتیجهٔ حملات راکتی روسیه به پادگان یاوُریف لویف ۳۵ تن‌ کشته شده‌اند؛ ۱۳۴ تن دیگر با جراحات مختلف در بیمارستان بستری شده‌اند.


دبیرکل ناتو: روسیه ممکن است از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفت که روسیه ممکن است پس از حمله به اوکراین از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند.
استولتنبرگ در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی ولت‌آم زونتاگ گفت: «در روزهای اخیر ادعاهای پوچ درباره آزمایشگاه‌های سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی شنیده‌ایم.»
وی افزود که «کرملین بهانه‌های دروغینی را برای توجیه آنچه قابل توجیه نیست ابداع می‌کند.»
وی تاکید کرد: «اکنون که این ادعاهای نادرست مطرح شده است، ما باید هوشیار باشیم زیرا ممکن است خود روسیه بتواند عملیات تسلیحات شیمیایی را تحت این دروغ سازی برنامه‌ریزی کند. این یک جنایت جنگی است.»
وی افزود: «اگرچه مردم اوکراین با شجاعت در برابر تهاجم روسیه مقاومت می‌کنند، روزهای آینده احتمالا سختی‌های بیشتری را به همراه خواهند داشت.»


تعداد کودکان کشته شده در اوکراین به ۸۵ نفر رسید
دفتر دادستان کل اوکراین روز یکشنبه از کشته شدن در مجموع ۸۵ کودک در جریان حملات هوایی و گلوله باران نیروهای روسیه خبر داد. طبق این آمار رسمی بیش از یکصد کودک هم تاکنون مجروح شده‌اند
دادستانی کل اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تاکنون ۸۵ کودک در حملات ارتش روسیه به این کشور جان خود را از دست داده‌اند.
بر اساس این اطلاعیه؛ همچنین از ۲۴ فوریه تا امروز ۱۳ مارس حدود ۱۰۰ کودک نیز طی حملات روسیه به مناطق مختلف اوکراین زخمی شده‌اند.
هم‌چنین به ۳۶۹ واحد آموزشی خساراتی وارد آمده که از  میان آنها ۵۷ واحد کاملا تخریب شده است.
دادستانی کل اوکراین شهرهای کی‌یف، خارکف، دونتسک، سومی، خرسون، میکولایف و ژیتورمیر را از جمله شهرهایی خواند که کودکان بیشترین آسیب را از جنگ دیده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024