جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.03.2022, 21:33

استخدام مزدور برای جنگ پوتین علیه اوکراین آغاز شد


سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه می‌گوید که حفاظت اطلاعات ارتش وفادار به بشار اسد، استخدام نیرو برای اعزام به اوکراین را از روز جمعه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند ماه) آغاز کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، کرملین روز جمعه اعلام کرد که با تایید ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، «داوطلبان» از خاورمیانه می‌توانند برای حمایت از روسیه در جنگ اوکراین مشارکت کنند.

بر اساس گزارش سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، در حال حاضر، استخدام نیرو به ثبت‌نام افراد در دفترهای محلی شعب حزب بعث محدود شده و هنوز کسی سوریه را ترک نکرده است.

به گفته این سازمان، دعوت برای جنگیدن در اوکراین، در منطقه غوطه دمشق با استقبال روبه‌رو شده است.

این سازمان می‌گوید که علت استقبال از فراخوان جنگ، وضعیت نامناسب اقتصادی و آمار بالای بیکاری در مناطق تحت کنترل دولت است.

این گزارش می‌افزاید که فهرست اسامی ثبت‌نام‌شدگان به پایگاه نظامی روسیه در «حمیمیم» در جنوب لاذقیه ارسال خواهد شد تا در صورت تایید، این افراد به اوکراین اعزام شوند.

این سازمان همچنین می‌گوید در تبلیغات جذب نیرو گفته شده که هرکس به جنگ اوکراین بپیوندد بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار ۵۰۰ دلار دریافت خواهد کرد.

اما در این گزارش روشن نیست که این مبلغ در ازای چه مدت جنگیدن به این نیروها پرداخت خواهد شد.

سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داده که در جریان استخدام نیرو، فرماندهان سابق شورشیان سوری هم مشارکت دارند.

این فرماندهان کسانی هستند که زمانی با قوای وفادار به بشار اسد در جنگ بودند، اما در جریان معامله «توافق و آشتی» که در سال ۲۰۱۸ به ابتکار روسیه به دست آمد، از جنگیدن دست کشیدند.

این سازمان همچنین پیشتر گزارش داده بود که خارج از چارچوب ارتش سوریه، شبه‌نظامیان حزب بعث نیز برای پیوستن به جنگ اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند.

یکی از وعده‌هایی که به داوطلبان جنگیدن در اوکراین داده شده این است که بعد از بازگشت از جنگ، از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

بی‌بی‌سی امکان تایید مستقل جزییات این گزارش را ندارد.

سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه همچنین تاکید کرده که شبه‌نظامیانی که تحت نظر ایران در سوریه فعالیت می‌کنند اعلام کرده‌اند تمایلی به مشارکت در جنگ اوکراین ندارند.

در پی تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، کی‌یف اعلام کرد که هرکس بخواهد می‌تواند برای مقابله با روسیه به نیروهای این کشور بپیوندد.

این موضوع موجب شد تا تعدادی از نیروهای داوطلب از اقصی نقاط جهان برای دفاع از اوکراین در برابر روسیه به این کشور سفر کنند.

در مقابل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که اگر قرار است «داوطلبان خارجی» وارد جنگ شوند، «پس ما هم داوطلبانی داریم که می‌خواهند مشارکت کنند.»

ساعتی بعد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روسیه را متهم کرد که در حال «استخدام مزدور» از سوریه برای جنگ است.

او در یک پیام ویدئویی که در تلگرام منتشر شد گفت: «این جنگی است با دشمنی بسیار کله‌شق ... کسی که تصمیم گرفته تا مزدوران را علیه شهروندان ما به کار بگیرد. آدم‌کش‌ها از سوریه، کشوری که همه چیزش نابود شده ...»

در جنگ داخلی سوریه، در روزهایی که ارتش وفادار به حکومت بشار اسد با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود و اختیار بخش عمده‌ای از مناطق کشور را از دست داده بود، ارتش روسیه به کمک دمشق آمد.

بشار اسد در نهایت موفق شد تا شورشیان مسلح را از بخش عمده مناطق تحت کنترلشان در غرب سوریه بیرون کند.

آقای اسد از انگشت‌شمار رهبران جهان بود که بعد از حمله روسیه به اوکراین از این جنگ استقبال کرد.

او بعد از حمله در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین گفت که روسیه «در حال تصحیح یک اشتباه تاریخی است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024