جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.03.2022, 16:29

عربستان در یک روز ۸۱ نفر را اعدام کرد!


رادیو فردا: عربستان سعودی روز شنبه ۲۱ اسفند اعلام کرد ۸۱ نفر، از جمله متهمین به قتل و عضویت در گروه‌های شبه‌نظامی را اعدام کرده است. چنین میزان از اعدام طی یک روز، در تاریخ مدرن عربستان بی‌سابقه بوده است.

برای آخرین بار، در سال ۱۹۸۰ عربستان ۶۳ نفر را طی یک روز به اتهام تصرف خونین مسجد‌الحرام اعدام کرده بود که بالاترین رقم اعدام‌های دسته‌جمعی در کشور بود.

خبرگزاری رسمی عربستان اتهامات افراد اعدام‌شده را قتل انسان‌های بی‌گناه، زنان و کودکان، همچنین اعضای القاعده و داعش و حامیان گروه شورشی حوثی‌های شیعه یمن اعلام کرده است و نوشته این اعدام‌ها در راستای «مقابله با تروریسم و ایدئولوژی‌های افراطی» انجام شده است.

عربستان در کنار کشورهایی چون چین، ایران، مصر و عراق، جزو پنج کشوری است که بیشترین آمار اعدام در جهان را دارند. سال ۲۰۲۰ عربستان با ۲۷ اعدام روند کاهشی داشت و در رتبه پنجم قرار گرفت ولی بر اساس برخی گزارش‌ها در سال ۲۰۲۱ دوباره تعداد اعدام‌ در این کشور افزایش یافت.

تاکنون بیش از ۱۷۰ عضو سازمان ملل متحد مجازات اعدام را در قوانین خود یا در عمل لغو کرده‌اند. ۲۳ ایالت از ایالات متحده این مجازات را غیرقانونی اعلام کرده و بیش از ده ایالت هم سال‌هاست که از این مجازات استفاده نکرده‌اند.


اصلاحات با چاشنی اعدام: تاکتیک بن سلمان

صابر گل‌عنبری

امروز وزارت کشور عربستان از اعدام ۸۱ نفر در یک روز خبر داد. این تعداد اعدامی در یک روز در تاریخ عربستان بی‌سابقه است. تا به حال بالاترین رقم اعدامی‌ها در عربستان مربوط به سال ۱۹۸۰ بود که ۶۳ نفر به اتهام واقعه خونین مسجد الحرام اعدام شدند و در سال ۲۰۱۶ نیز ۴۷ نفر در یک روز اعدام شدند که بارزترین آن‌ها عالم شیعی شیخ باقر نمر النمر بود. در کل سال ۲۰۲۰، ۲۷ اعدامی در عربستان به ثبت رسیده است و ثبت ۸۱ اعدامی تنها در یک روز بسیار نگران کننده است.

هر چند عربستان این افراد را به فعالیت‌های تروریستی و داشتن اندیشه و فکر “ضاله” متهم کرده است، اما وقتی یک سیستم مخالفان خود را به سبک خاشقچی حذف می‌کند، به آسانی نمی‌توان صحت این اتهامات و وجود یک محاکمه عادلانه را پذیرفت.

واقعیت این است که محمد بن سلمان با وجود اعطای برخی آزادی‌های اجتماعی به ویژه به زنان با هدف ترویج وجهه دیگری از عربستان و حکمرانی خود اما همچنان با مخالفانش با داغ و درفش برخورد می‌کند.

گویا بن سلمان جنگ اوکراین و تمرکز جهانی بر آن را برای ثبت یک رکورد سیاه مناسب دیده و چهره مخوف خود را به رخ مخالفان کشید.

همچنین این اعدام‌ها با توجه به این که تعدادی از آن‌ها از منطقه شیعه‌نشین القطیف و چند نفر هم از حوثی‌های یمن بودند، در آستانه برگزاری دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان در بغداد در چهارشنبه آتی قابل تامل است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024