جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.03.2022, 8:14

سپاه پاسداران مسئولیت حمله را بر عهده گرفت

حمله موشکی به اربیل از داخل خاک ایران


بامداد امروز (یکشنبه ۱۳ مارس) دستگاه مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در ساعت ۱ بامداد به وقت محلی شهر اربیل هدف ۱۲ موشک بالستیک قرار گرفت و افزود که این موشک‌ها کنسولگری امریکا در اربیل را هدف قرار داده بودند.

این بیانیه تأکید کرد که این موشک‌ها «از بیرون عراق و اقلیم کردستان و به طور خاص از شرق کشور شلیک شده بودند» و افزود که این حمله هیچ تلفات جانی نداشته است.

به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، همزمان وزارت داخله اقلیم کردستان نیز اعلام کرد که این ۱۲ موشک که ساختمان جدید کنسولگری امریکا در اربیل را هدف قرار داد از بیرون مرزها و شرق عراق شلیک شد و به مناطق غیر نظامی نزدیک به دفتر شبکه «کردستان ۲۴» و اطراف آن اصابت کرد.

وزارت داخله اقلیم کردستان افزود که این حمله موجب خسارت‌های مادی در خانه‌های اطراف شد و خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشت و فقط یک غیر نظامی در طی آن زخم‌های سطحی برداشت.

این وزارتخانه در اقلیم کردستان عراق ضمن محکومیت این حمله به شهروندان عراق و اقلیم تأکید کرد که اربیل امن است.

مسرور بارزانی، رئیس دولت ایالتی کردستان، نیز با انتشار توئیتی ضمن محکوم کردن این حمله گفت که اربیل در برابر «بزدلان سر خم نخواهد کرد» و  از مردم خواست که آرامش خود را حفظ و با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز با انتشار توئیتی نوشت که حمله‌ای که اربیل را هدف قرار داد و ساکنان آن را به وحشت انداخت تعرض به امنیت ملت عراق است و افزود که در این باره با رئیس دولت ایالتی کردستان گفت‌وگو کرده و تحولات را پیگیری می‌کند.

او گفت که نیروهای امنیتی به تحقیقات خود درباره این حمله ادامه می‌دهند و در برابر هرگونه تعرض به امنیت شهرها و سلامت شهروندان می‌ایستند.

وزارت امور خارجه امریکا نیز حمله به کنسولگری خود در اربیل را به شدت محکوم و تأکید کرد که این حمله هیچ خسارت انسانی در پی نداشته و هیچ آسیبی به ساختمان کنسولگری نزده است.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق حمله به اربیل را «جنایتی تروریستی» خواند و همزمانی آن با آشکار شدن نشانه های حل بحران سیاسی در عراق را مشکوک دانست.

برهم صالح در توئیتی نوشت که حمله به اربیل جنایتی تروریستی و محکوم است.

او افزود که این حمله به لحاظ زمان‌بندی آن که با آشکار شدن نشانه‌های حل بحران سیاسی در عراق رخ داده، مشکوک است و با هدف بر هم زدن اقدامات برای تشکیل دولت مقتدر در عراق انجام شده است.

رئیس جمهوری عراق بر ضرورت برخورد قاطع با تلاش‌ها برای کشاندن کشور به آشوب تأکید کرد و خواستار یکپارچگی در حمایت از نیروهای امنیتی و تثبیت جایگاه نهاد حکومت و مبارزه با تروریست‌های قانون‌شکن شد.

مقتدی صدر نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت که کردها «ریه عراق و بخش جدایی ناپذیر عراق هستند و اربیل جز به اعتدال و استقلال تن نمی‌دهد» و از ساکنان اقلیم خواست که «تا تحقق دولت اکثریت ملی تحمل کنند».

محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق حمله موشکی به اربیل را تعرض به حاکمیت عراق دانست.

وی در توئیتی نوشت: حمله به اربیل، حمله و تعرض به حاکمیت عراق و امنیت همه شهروندان آن است. الحلبوسی افزود: این حمله محکوم و نیازمند موضع ملی متحد و قاطع برای بازدارندگی و مقابله با آن است.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای، حملات موشکی بامداد امروز به شهر اربیل عراق را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: حملات موشکی بامداد امروز به شهر اربیل عراق را محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی که منجر به برهم زدن صلح و ثبات در عراق می‌شود به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

وزارت امور خارجه ترکیه بر ادامه حمایت از دولت عراق در مسیر مبارزه با تروریسم تاکید کرده است.

مقامات عراق و ایالات متحده در ابتدا روایت‌های متفاوتی از این حمله و خسارت‌های وارده ارائه کردند. یک مقام ایالات متحده به آسوشیتدپرس گفت که هیچ آسیبی به هیچ یک از تاسیسات دولتی این کشور در اربیل وارد نشده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که هدف ساختمان کنسولگری بوده است که تازه ساز و در حال حاضر خالی از سکنه است.

یک مقام عراقی در بغداد در ابتدا گفت که چندین موشک به کنسولگری آمریکا اصابت کرده و هدف این حمله بوده است. اما ساعاتی بعد لاوک غفاری، رئیس دفتر رسانه‌های خارجی کردستان گفت که هیچ یک از موشک‌ها به تاسیسات آمریکا اصابت نکرده است اما مناطق اطراف محوطه مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته است.


موج انفجار در ساختمان شبکه کردستان24 در نزدیکی محل حادثه

سپاه پاسداران مسئولیت حمله را بر عهده گرفت

ساعاتی پس از حمله موشکی به اربیل در شمال عراق، سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «درپی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، شب گذشته «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه‌زن سپاه قرار گرفت.»

سپاه در بیانیه خود به اسرائیل هشدار داد که «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویران‌گر مواجه خواهد شد.»

سپاه پاسداران در انتهای پیام خود گفته است که «به ملت ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.»

چند روز پیش (۸ مارس ۲۰۲۲) جنگنده‌های اسرائیل به حومه شهر دمشق در سوریه حمله کردند که در جریان آن دو افسر سپاه کشته شدند. خبرگزاری تسنیم نام کشته‌شدگان را مرتضی سعید نژاد و احسان کربلایی پور اعلام کرد.

تسنیم نوشت این چندمین بار است که جنگنده‌های اسرائیل شبانه به مواضع سپاه در سوریه حمله می‌کنند. به گفته این خبرگزاری نزدیک به سپاه، پیش‌ازاین نیز اسرائیل در فروردین ۱۳۹۷با حمله به پایگاه هوایی تی ۴ در حمص سوریه،‌ چند تن از نیروهای ایرانی ازجمله عمار موسوی، مهدی لطفی نیاسر و اکبر زوار جنتی را کشته بود.

گزارش خبرگزاری مهر از تلفات حمله موشکی سپاه!

خبرگزاری مهر درباره تلفات حملات سپاه نوشته است:

«برخی از منابع غیر رسمی نیز اعلام کرده‌اند که در این حملات برخی از نیروهای وابسته به رژیم صهیونیستی کشته یا زخمی شده‌اند و برخی اسامی را در این خصوص منتشر کرده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری مهر جزئیات این خبر را تایید نمی‌کند!

۱_ ماتیس داتریس از عوامل رژیم صهیونیستی مستقر در فرودگاه اربیل
۲_ اسمیت از عوامل رژیم صهیونیستی مستقر در فرودگاه اربیل
۳_ آدام باتلر مسئول هماهنگی ترددات در فرودگاه اربیل
۴_ شاوول فرمانده رژیم در فرودگاه اربیل
۵_ ملیس رابرت با اسم مستعار آفنیز یهودی مستقر در فرودگاه اربیل
۶_ جونی از عوامل مستقر در فرودگاه
۷_ جونز از عوامل مستقر در فرودگاه
۸_ گابریل تالکر عضو موساد در اربیل
۹_ مارک زال از مدیر شرکت اقتصادی پوششی»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024