جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.03.2022, 20:29

رئیس سرویس مخفی روسیه در بازداشت خانگی


ایران امروز: به نظر می‌رسد ماشین جنگی روسیه در اوکراین در گل گیر کرده و ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه از روند کند پیشروی ارتش در اوکراین به شدت ناراحت است.

وبسایت هفته‌نامه آلمانی اشپیگل نوشته گزارش‌های متعددی حاکی از آن است که پوتین به دلیل کندی پیشروی ارتش روسیه در اوکراین چندین نفر از فرماندهان نظامی و مسئولان امنیتی را مورد بازخواست قرار داده است. گفته می‌شود حداقل دو مقام بلندپایه سرویس مخفی در بازداشت خانگی هستند و به گفته محافل امنیتی اوکراین، چند ژنرال‌ روس نیز از کار برکنار شده‌اند.

«آندری سالداتوف»، روزنامه‌نگار تحقیقی، کارشناس کرملین و کارشناس نظامی روس در توییتر نوشته است،  پوتین در یک نشست امنیتی، به مسئولان اطلاعات خارجی در سرویس اطلاعات روسیه حمله کرده است. به گفته این روزنامه‌نگار،  «سرگئی بسدا» رئیس  اطلاعات خارجی و معاونش در بازداشت خانگی هستند.

اشپیگل‌آنلاین نوشته است آندری سالداتوف دارای ارتباطات قوی در محافل امنیتی است و فردی معتبر محسوب می‌شود.

سالداتوف به روزنامه انگلیسی تایمز گفته، ممکن است سرویس امنیتی فدرال (FSB) قطعا اطلاعات واقع‌بینانه‌ای از وضعیت اوکراین داشته، اما پرسش این است که چه چیزی به پوتین منتقل شده است.

سولداتوف به تایمز گفته: «مشکل در این واقعیت نهفته است که اغلب برای مقام‌های مسئول خطرآفرین است که به پوتین چیزهایی را بگویند که او نمی‌خواهد بشنود.» از این‌رو اطلاعات داده شده به وی، پیش از انتقال ویرایش می‌شود!

فیلیپ اینگرام، کارشناس امنیتی و کارمند سابق سرویس مخفی بریتانیا نیز وضعیت کرملین را درب‌ و داغون ترسیم می‌کند. اینگرام به تایمز گفته پوتین به‌وضوح ناراحت است.

به گفته او، پوتین، سرویس مخفی روسیه را مسئول اصلی شکست‌های ارتش روسیه در اوکراین می‌داند. به‌طور مشخص مسئولین دوایر خارجی سرویس اطلاعاتی روسیه به دلیل «تصمیمات ضعیف» خود مجازات شده‌اند.

گزارش‌ها درباره وضعیت آشفته کرملین، با گزارش دیگری از سرویس مخفی اوکراین مطابقت دارد. بنابر گزارش سرویس مخفی اوکراین، پوتین ۸ افسر بلندپایه ارتش را اخراج کرده است.

این خبر را روزنامه “اوکراینسکا پراودا” و دیگر رسانه‌های اوکراینی، به نقل از اولکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت و دفاع اوکراین منتشر کرده‌اند.

به گفته دانیلوف، دلیل برکناری ژنرال‌های ارتش روسیه این است که آنها به وظایف خود عمل نکرده‌اند. به نظر می‌رسد منظور از عمل‌نکردن ژنرال‌های روس به وظایف خود، «تصرف برق‌آسای اوکراین» بوده است.

روسیه تهاجم نظامی خود به خاک اوکراین را دو هفته پیش آغاز کرد؛‌ تهاجمی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. از آن زمان تاکنون چندین شهر بزرگ اوکراین محاصره شده‌اند، اما به جز شهر کوچک خرسون در جنوب اوکراین، واحدهای نظامی روس هنوز کنترل شهرهای بزرگ را به دست نیاورده‌اند. هم‌چنین برخلاف آنچه بسیاری از کارشناسان گمان می‌کنند، روسیه هنوز نتوانسته است حاکمیت هوایی کامل اوکراین را در دست بگیرد.

”نظامیان روس مستأصل هستند”

دانیلوف، رئیس دستگاه امنیت اوکراین می‌گوید: آنطور که من می‌بینم، آنها مستأصل هستند، ژنرال‌های جدید به جای افراد برکنارشده‌ منصوب شده‌اند. اما تغییرات در رهبری نظامی می‌تواند به معنای تغییر استراتژی جنگ نیز باشد.

در مسکو، درباره شایعات مربوط به حبس خانگی و اخراج فرماندهان ارتش روسیه اظهارنظری نمی‌شود. پوتین پیش از ظهر امروز (جمعه ۱۱ مارس ۲۰۲۲) با شورای امنیت خود از طریق ویدیوکنفرانس جلسه داشت. در این جلسه سرگئی شویگو، وزیر دفاع پوتین ادعا کرد که “عملیات نظامی” در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود.

در جریان همین نشست، پوتین دستور داد که اعزام “جنگجویان داوطلب” از خاورمیانه به اوکراین تسهیل شود. منظور پوتین از “جنگجویان داوطلب”،  شبه‌نظامیان هوادار بشار اسد، حاکم خون‌آشام سوریه است که در ده سال گذشته در کنار نیروهای روسی و ایرانی، در کشتار مردم آن کشور مشارکت داشتند.

روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا خبر داده بود روسیه گروهی از جنگجویان خارجی را که در سوریه جنگیده‌اند و تجربه جنگ شهری دارند، برای نبرد در اوکراین می‌فرستد.

هم‌چنین “العربی جدید” رسانه عرب‌زبان خاورمیانه از قول تشکیلات موسوم به “سوری‌ها برای حقیقت و عدالت” نوشته بود که سرویس‌های امنیتی سوریه، از مردان سوری برای جنگ در کنار ارتش روسیه، در اوکراین ثبت نام کرده‌اند.

این رسانه با استناد به منابعی در داخل نیرو‌های دولت سوریه گزارش کرده بود که لیست‌هایی در حال آماده‌سازی است تا قبل از آغاز روند اعزام جنگجویان برای تایید به نیرو‌های روسی حاضر در سوریه ارائه شود.

طبق برخی گزارش‌ها تا کنون حدود ۳۵۰۰ نفر شبه‌نظامیان در مناطق تحت کنترل رژیم اسد برای اعزام به اوکراین ثبت نام کرده‌اند. سرگئی‌لاوروف امروز - جمعه ۱۱ مارس - اعلام کرد ۱۶ هزار نفر آماده اعزام هستند.

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه در واکنش به استخدام مزدوران سوری برای جنگ علهی مردم اوکراین گفت: «ما در حال مبارزه با دشمنی هستیم که کشته شدن هزاران سرباز خود برایش اهمیتی ندارد. دشمنی که از سراسر روسیه سرباز برای جهنم جنگ جمع آوری کرده، اکنون به فکر آوردن مزدوران سوریه علیه مردم اوکراین است. از سوریه راهزن می‌آورند.»

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد: «دیدید که سربازان روس با مردم روسی زبان ما چگونه رفتار کردند. با موشک، بمب، توپ برخورد کردند. حالا مزدوران سوری که حتی تشخیص نمی‌دهند چه کسی به چه زبانی صحبت می‌کند، به کدام کلیسا می‌رود، از کدام حزب حمایت می‌کند، فقط برای کشتن به یک کشور خارجی می‌آیند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024