جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.03.2022, 19:14

توافق در کنگره آمریکا بر سر کمک کلان به اوکراین


رادیو فردا: رهبران کنگره ایالات متحده روز چهارشنبه،‌ ۱۸ اسفندماه، به توافق دو حزبی برای کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین و متحدان اروپایی دست یافتند.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، ابتدا ده میلیارد دلار برای کمک‌های نظامی، بشردوستانه و اقتصادی درخواست کرده بود، اما به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس حمایت هر دو طرف به اندازه‌ای قوی بود که این رقم در روز دوشنبه به ۱۲ میلیارد دلار و سرانجام به ۱۳.۶ میلیارد دلار رسید.

رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز در کاخ سفید در حمایت از اوکراین مقابل تجاوز نظامی روسیه گفت: «ما از آنها در برابر ظلم و اعمال خشونت حمایت خواهیم کرد.»

جو بایدن روز سه‌شنبه هم واردات نفت، گاز و زغال‌سنگ از روسیه به آمریکا را ممنوع کرد.

آقای بایدن روز ۱۳ اسفند نیز در جریان سخنرانی سالانه خود در صحن مجالس قانونگذاری آمریکا وعده داده بود که ایالات متحده مقابل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین مقاومت خواهد کرد.

در همین حال رویترز گزارش کرده که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، برای مذاکره بر سر پاسخ به حمله نظامی روسیه به اوکراین، به لهستان و رومانی سفر می‌کند.

خانم هریس که از روز پنج‌شنبه با رهبران این دو کشور دیدار می‌کند، قرار است به مقام‌های ارشد رومانی و لهستان اطمینان دهد که واشینگتن از آنها حمایت خواهد کرد.

این دو کشور به طور فزاینده‌ای نگران تجاوزات روسیه در منطقه بوده‌اند و شرقی‌ترین اعضای ناتو محسوب می‌شوند. آنها با اوکراین نیز مرز مشترک دارند و روزانه هزاران پناهجوی اوکراینی روانه مرزهای آنها می‌شوند.

مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گویند کامالا هریس در مذاکرات خود بر راه‌هایی تمرکز خواهد کرد که اعضای ناتو بتوانند همسو با هم تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه روسیه را اجرا کنند.

موضوع پناهندگان اوکراینی در لهستان و ادامه کمک‌های بشردوستانه و امنیتی به اوکراین و منطقه نیز از دیگر محورهای دیدارهای معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا با رهبران لهستان و رومانی گزارش شده است.

پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، شمار پناهندگانی که مجبور به ترک این کشور شده‌اند، از دو میلیون نفر فراتر رفته است.

عفو بین‌الملل: حمله به اوکراینی‌ها در صف نان جنایت جنگی است

عفو بین‌الملل حمله به مردم یک شهر اوکراین در صف نان را مصداق جنایت جنگی نامید.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از گاردین: تحقیقات عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که حمله هوایی روسیه که بر اساس گزارش‌ها ۴۷ غیرنظامی را روز پنجشنبه در صف نان در چرنیهیو کشت، ممکن است جنایت جنگی باشد.

حوالی ساعت ۱۲:۱۵ بعد از ظهر روز ۳ مارس، یک میدان مورد اصابت بمب‌های متعدد قرار گرفت که باعث کشته شدن غیرنظامیان و آسیب جدی به ساختمان‌ها شد.

تجزیه و تحلیل تیم واکنش به بحران این نهاد حقوق بشری به این نتیجه رسیده است که این حمله به احتمال زیاد یک حمله هوایی بوده که از حداقل ۸ بمب هوایی به نام بمب‌های گنگ استفاده کرده است.

اوکسانا پوکالچوک، مدیر عفو اوکراین امروز گفت: این حمله باید به عنوان جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرد.

۲۲ نفر از جمله سه کودک در روز دوشنبه در سومی قتل‌عام شدند

بر اساس گزارش‌ها، ۲۲ نفر - از جمله سه کودک - در روز دوشنبه در حمله هوایی روسیه در سومی قتل‌عام شده‌اند.

فرماندار منطقه سومی، دمیترو ژیویتسکی، به بی‌بی‌سی گفت که روسیه یک منطقه مسکونی در شمال شرق شهر را در طول شب بمباران کرد و آنها را به «کشتار دسته‌جمعی» متهم کرد.

او به بی‌بی‌سی اوکراینی گفت: «شب وحشتناکی بود.»

بر اساس گزارش‌ها، ۹ نفر در یک خانه کشته شدند، شش خانه به طور کامل ویران شدند و حدود ۲۰ نفر دیگر تا حدی تخریب شدند. حدود ۵۰۰۰ نفر پس از توقف بمباران برای باز کردن یک کریدور بشردوستانه از شهر تخلیه شده‌اند.

شهردار سابق ایرپین هم می‌گوید: نیروهای روسی بیمارستان شهر ایرپین در شمال شرقی کیف پایتخت اوکراین و مرکز پزشکی جدید را بمباران کردند.

او گزارش می‌دهد که یک فاجعه انسانی در ایرپین و در شهرها و روستاهای مجاور رخ داده است. نیروهای روسیه به ساکنان محلی اجازه خروج از خانه‌های خود را نمی‌دهند. ساختمان‌های مسکونی توسط مهاجمان با انواع مختلف سلاح مورد هدف قرار می‌گیرند. داروها و کمک‌های بشردوستانه که قبلا وارد شده بود توسط اشغالگران کشف و ضبط شد.

مهاجمان روسی شهردار ایرپین را تهدید به مرگ کردند و خواستار تسلیم ایرپین شدند. آب و برق وجود ندارد. اجساد در زیرزمین‌ها و خیابان‌ها در سراسر اپریین رها شده‌اند. اشغالگران اجازه نمی‌دهند حتی صلیب سرخ اجساد را جمع کند، آنها به سمت خودروهای کمک‌های بشردوستانه نیز شلیک می‌کنند. مردم محلی در زیرزمین‌های سرد گرسنه و تشنه زندانی هستند و اشغالگران آنها را گروگان گرفته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024