جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.03.2022, 14:30

پیام رضا پهلوی به مناست روز جهانی زن


در روز جهانی زنان، بیش از چهار دهه مبارزه دلاورانه زنان ایران با زن‌ستیزترین رژیم جهان را پاس می‌دارم و این روز را به همه زنان میهن‌مان شادباش می‌گویم.

در تمام این سالها، زنان ایران با رژیمی مبارزه کرده‌اند که تبعیض و آپارتاید جنسیتی، بخش جدایی‌ناپذیر از ماهیت وجودی‌اش است. رژیمی که با استناد به قوانین واپس‌گرایانه‌ی فقه و شریعت، به خشونت خانگی، کودک‌همسری و زن‌کشی مجوز داده و زنان ایران را عملا به شهروند درجه دو تبدیل کرده است. رژیمی که حجاب اجباری را بر زنان ایران تحمیل کرده، و حقوق ابتدایی چون حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق خروج از کشور، حق ورزش بدون محدودیت و ورود آزادانه به ورزشگاه‌ها را از آنها گرفته است.

بنیادگرایی اسلامی که در این چهار دهه بر ایران حاکم بوده و شوربختانه بار دیگر در کشور همسایه ما افغانستان نیز به قدرت رسیده، بزرگترین دشمن زنان است؛ و از این رو، کوشش خستگی‌ناپذیر زنان ایران و افغانستان برای آزادی و احقاق حقوق از-دست-رفته‌شان به توجه، قدردانی و پشتیبانی دو-چندان نیاز دارد.

فراموش نکنیم که امروز، زنان ایران در کنار مبارزه برای رفع تبعیض‌ جنسیتی، از پرچم‌داران جنبش دادخواهی هستند؛ در صف اول اعتراضات حق‌طلبانه معلمان و بازنشستگان حضور دارند؛ و دوشادوش مردان، مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و آزادی ایران را پیش می‌برند؛ چرا که به درستی دریافته‌اند که آزادی‌شان به آزادی ایران گره خورده است.

رضا پهلوی
هشت مارس ۲۰۲۲



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024