جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.03.2022, 18:44

روسیه مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می‌دهد


* ولادیمیر زلنسکی در پیام ویدئویی تازه‌اش گفته روسیه به بمباران شهر اُدِسا حاضر می‌شود. او خطاب به مردم روسیه به زبان‌ روسی گفت: «خاموش نمانید. برای شما این نه تنها پیکار برای صلح است، بلکه پیکار برای کشور خودتان هم هست؛ برای بهترین‌هایی که در کشورتان داشتید؛ برای آزادی‌ای که داشتید؛ برای فراوانی‌ای که تحربه کردید»

* رسانه‌های ترکیه: پوتین و اردوغان گفتگوی تلفنی یک‌ساعته داشته‌اند. به گزارش کرملین، پوتین به رئیس‌جمهور ترکیه گفته که «عملیات ویژه» در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود و «تنها زمانی متوقف می‌شود که کیف عملیات جنگی‌اش را بازدارد و درخواست‌های کاملا روشن روسیه را انجام دهد».
دفتر ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید اردوغان برای مساعدت به حل مسالمت‌آمیز مسئله اظهار آمادگی کرده.

* پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک گفته نزاع در اوکراین، «عملیات نظامی نیست، بلکه جنگ است». او اوکراین را یک «کشور شهید» خواند که «رودهای اشک و خون در آن جاری شده». او عملا روایت رسمی کرملین از جنگ در اوکراین رد کرده که آن را «عملیات نظامی ویژه» برای «غیرنظامی‌سازی» اوکراین می‌نامد.

* انزوای خبری مردم روسیه رو به افزایش است. مسکو پخش برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی جهانی در قلمرو روسیه را هم قطع کرده.

* ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین آمار کلی تلفات و خسارات روسیه را منتشر کرده که قابل راستی‌آزمایی نیست: بیش از ۱۱ هزار سرباز، ۹۸۵ خودرو زرهی، ۱۰۹ سامانهٔ توپخانه‌ای، ۵۰ راکت‌انداز چندگانه، ۲۱ وسیلهٔ پدافند هوایی، ۴۴ جنگنده، ۴۸ بالگرد، ۴۴۷ خودرو، ۲ قایق سرعتی سبک، ۶۰ سیسترن، ۴ پهپاد.

* وزارت دفاع اوکراین: روسیه از آغاز جنگ تاکنون ۸۸ هواگرد خود را از دست داده. شماری از خلبانانش اسیر شده‌اند. ارتش اوکراین همچنان در ماریوپُل در جنوب‌شرق مقاومت می‌کند. تجهیزات نظامی روسیه در میکولاییف نزدیک اُدِسا به دست اوکراینی‌ها افتاده. نیروهای روسیه در برابر مقاومت اوکراینی‌ها بی‌روحیه شده‌اند.
روسیه این ادعاها را قبول ندارد.

* رادیوی آمریکایی آزادی هم خبر داد که فعالیتش را در روسیه متوقف کرده. در بیانیهٔ این رسانه آمده که مقام‌های مالیاتی روسیه روند ورشکستگی بخش روسی آزادی را کلید زده‌اند و خبرنگارانش تحت فشار نهادهای انتظامی قرار دارند. گفته «تهاجم رژیم پوتین به حقیقت ما را به اتخاذ این تصمیم واداشت».

* سازمان پایشی «او-و-د-اینفو»: یکشنبه در شهرهای مختلف روسیه ۷۰۰ معترض به جنگ اوکراین بازداشت شده‌اند. تظاهرات ضدجنگ در ۲۶ شهر روسیه برگزار شده. بیش از ۲۴۰ تن در نوووسیبیرسک و دست کم ۸۳ تن در کراسنویارسک دستگیر شده‌اند. از آغاز تهاجم به اوکراین در روسیه بیش از ۹۰۰۰ معترض بازداشت شده‌اند.

* کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان: در ۱۰ روز اخیر بیش از ۱.۵ میلیون تن اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند؛ این بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بیشترین شتاب را دارد. مرزبانی لهستان خبر داده که در این ۱۰ روز ۹۲۲ هزار و ۴۰۰ تن از اوکراین وارد این کشور شده‌اند.

* در پی خروج سامانه‌های پرداخت بانکی ویزا و ماسترکارت از روسیه (که ۹۰ درصد پرداخت‌های جهان بیرون از چین از طریق آنها انجام می‌شود)، بانک مرکزی و اِسبِربانک روسیه کوشیده‌اند این اقدام را کم‌اهمیت جلوه دهند. هردو بانک روسی می‌گویند همه کارت‌های ویزا و ماسترکارت که در روسیه صادر شده‌اند همچنان در داخل فعال خواهند بود.
اسبربانک گفته این کارت‌ها در قلمرو روسیه کار می‌کنند، چون همهٔ پرداخت‌ها توسط یک سامانهٔ ملی انجام می‌شود. اما استفاده از ویزا و ماسترکارت در خارج از کشور و با استفاده از کارت‌های صادرشده در خارج برای شهروندان روسیه دیگر میسر نیست. روسیه بجز سامانهٔ پرداخت داخلی «میر» از سامانهٔ چینی «چاینا یونیون‌پی» هم استفاده می‌کند.


مردم زیر یک پل تخریب شده در اثر جنگ پناه گرفته اند تا از حملات هوایی روسیه در امان بمانند.این تصویر را وزارت خارجه اوکراین منتشر کرده است

* روس‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و خدمات رسانی را هم ویران می‌کنند
منابع خبری می‌گویند ادامه بمباران وحشیانه ارتش متجاوز روسیه به مناطق مسکونی و حتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و خدمات رسانی، مانع از خروج غیرنظامیان است.
به نوشته ایندیپندنت، گزارش‌ها حاکی از وضعیت وخیم شهر بندری ماریوپل پس از حمله‌های گسترده نیروهای روسیه است. بمب‌های قدرتمند مناطق مسکونی در شهر چرنیهیف در شمال کی‌کف، پایتخت اوکراین را نابود کرده‌اند. ارتش روسیه همچنان استراتژی تنگ‌تر کردن دامنه محاصره اطراف شهرهای کلیدی اوکراین از جمله پایتخت را دنبال می‌کند و حمله‌های توپخانه‌ای ادامه دارد، اما کاروان طولانی خودروهای زرهی روسیه هنوز نتوانسته‌اند وارد کی‌یف شوند. آمار رسمی سازمان ملل حاکی از آن است که دست‌کم یک میلیون و ۴۰۰ هزار پناهنده در ۱۰ روز اخیر از اوکراین فرار کرده‌اند. بیمارستان‌های اوکراین مملو از کشته و زخمی‌های جنگ است و مردم در شهرهایی که حالا ارتش روسیه کنترل آنها را به دست گرفته در حال با تکان دادن پرچم زرد و آبی اوکراین اعتراض می‌کنند.

* بریتانیا: روسیه مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می‌دهد
اطلاعات ارتش بریتانیا روز یکشنبه، ۱۵ اسفندماه، اعلام کرد که نیروهای روسیه مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می‌دهند، اما مقاومت اوکراینی‌ها پیشروی آن‌ها را کند می‌کند. ‌اطلاعات ارتش بریتانیا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: «مقیاس و قدرت مقاومت اوکراینی‌ها همچنان روسیه را غافلگیر می‌کند. روسیه در پاسخ [به این مقاومت] مناطق پرجمعیت در چندین مکان ازجمله خارکف، چرنیهیف و ماریوپول را هدف قرار داده است.» ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نیز از موشک‌باران مناطق مسکونی و تجاری در کی‌یف، پایتخت اوکراین، خبر می‌دهند. اطلاعات ارتش بریتانیا در گزارش خود افزود: «روسیه پیش از این هم با به‌کارگیری هم‌زمان حملات هوایی و زمینی، از تاکتیک‌های مشابه در چچن در سال ۱۹۹۹ و سوریه در سال ۲۰۱۶ استفاده کرده است.»

* نخست‌وزیر اسرائیل پس از بازگشت از روسیه، بار دیگر با زلنسکی گفت‌وگو کرد
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، پس‌از بازگشت از سفر کوتاهش به مسکو،  روز یکشنبه بار دیگر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تلفنی گفت‌وگو کرد. سخنگوی بنت بدون اشاره به جزئیات بیشتر، اعلام کرد که این سومین گفت‌وگوی نخست وزیر اسرائیل با ولودیمیر زلنسکی طی دو روز گذشته بوده است. روز شنبه، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که نفتالی بنت برای گفت‌وگو درباره بحران اوکراین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سفری غیرمنتظره به مسکو داشته است. نخست‌وزیر اسرائیل پس از دیدار با پوتین راهی برلین شد و با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، دیدار و گفت‌وگو کرد. اسرائيل پیش‌تر برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرده بود. به گفته یک مقام اسرائیلی، بنت تلاش‌های در راستای حل بحران اوکراین را با ایالات متحده، فرانسه و آلمان هماهنگ می‌کند.

* اردوغان در مکالمه تلفنی با پوتین خواستار برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین شد
بر پایه بیانیه مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور روز یکشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد و خواستار برقراری «آتش‌بس عمومی فوری» در اوکراین شد. گفتگوی سران دو کشور چند روز قبل از نشست دیپلماسی آنتالیا انجام شد که قرار است از ۱۱ تا ۱۳ مارس با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود. دیکتاتور روسیه در این تماس تلفنی با اردوغان گفته است: این عملیات (تجاوز نظامی) هرگز متوقف نخواهد شد مگر آنکه اوکراین دست از جنگ بکشد! (تسلیم شود) دولت اوکراین باید به مطالبات و شروط مسکو تن دهد.

* روس‌ها امروز یکشنبه دوباره با نقض آتش‌بس از ایجاد کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپول اوکراین جلوگیری کردند.
این دومین‌باری بود که تلاش طرف‌ها برای ترتیب‌دادن کریدور بشردوستانه در این بندر تحت محاصره نیروهای روس، با شکست روبه‌رو شد. تلاش‌ پیشین برای تخلیه غیرنظامیان از این بندر در روز شنبه نیز با گلوله‌باران شهر و نقض آتش‌بس ازسوی روسیه بی‌نتیجه مانده بود. شبکه خبری «کانال ۲۴» تلویزیون اوکراین روز یکشنبه، یکی از افراد هنگ آزوف، از یگان‌های عملیات ویژه گارد ملی اوکراین، را نشان داد که اعلام کرد نیروهای روسی و طرفدار روسیه که این شهر بندری با جمعیت ۴۰۰هزار نفر را محاصره کرده‌اند، به گلوله‌باران مناطقی که قرار بود برای خروج غیرنظامیان امن باشند، ادامه می‌دهند. امروز تنها حدود ۳۰۰ نفر توانسته‌اند شهر ماریوپول  را ترک کنند. این درحالی است که مقام‌های اوکراین پیش‌تر گفته بودند قصد دارند بیش از ۲۰۰هزار نفر را از ماریوپول تخلیه کنند. شورای شهر ماریوپول اعلام کرده بود که تلاش روز یکشنبه از ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی (ساعت ۱۰ صبح به‌وقت گرینویچ) آغاز خواهد شد و تا ساعت ۹ شب (ساعت ۱۷ به‌وقت گرینویچ) ادامه خواهد داشت. شهر بندری ماریوپول دومین شهر بزرگ استان دونتسک در جنوب شرقی اوکراین است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024