جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.03.2022, 18:48

وزیر خارجه آمریکا: اوکراین می‌تواند پیروز شود


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به بی‌بی‌سی جهانی گفت که متقاعد شده اوکراین می‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود.

به گزارش ایسنا، او نگفت این درگیری چقدر طول خواهد کشید، اما تاکید کرد که شکست اوکراین اجتناب‌ناپذیر نیست. بلینکن همچنین در این مصاحبه “استقامت فوق‌العاده” مردم اوکراین را ستود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: “اگر قصد مسکو این است که به نوعی تلاش کند دولت را سرنگون کند و رژیم دست نشانده خود را سر کار بیاورد، ۴۵ میلیون اوکراینی در نهایت آن را رد خواهند کرد. “

او افزود جنگ آنطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌خواست، پیش نرفته است.

مقاومت شدید نیرو‌های اوکراینی همچنان مانع پیشروی نیرو‌های روسیه شده است.

در جنوب اوکراین، نیرو‌های روسی مناطقی را در امتداد سواحل دریای سیاه تصرف کردند و شهر بندری ماریوپل همچنان محاصره شده است. فرماندار میکولائیف گفت نیرو‌های روسی از این شهر بیرون رانده شده‌اند.

نیرو‌های روسیه شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین را همچنان محاصره کرده‌اند.

بلینکن پس از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا با بی‌بی‌سی مصاحبه کرد.

او گفت که جامعه بین‌المللی متعهد است هر کاری که می‌تواند برای کمک به اوکراین انجام دهد. “فشار طاقت فرسا” بر روسیه برای پایان دادن به جنگ از جمله اقداماتی است که بلینکن ذکر کرد.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا بر این باور است که اوکراین می‌تواند برنده جنگ شود، گفت: “با گذشت زمان، قطعا.”

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در این مصاحبه از شدت گرفتن تنش‌ها ابراز نگرانی کرد.

او گفت “تنها چیزی که بدتر از جنگ محدود با اوکراین است، جنگی است که از مرز‌های این کشور هم فراتر برود.”

رهبران کشور‌های غربی احتمال اعلام منطقه پرواز ممنوع را برفراز اوکراین رد کرده‌اند و می‌گویند این کار نیازمند فرستادن جت‌های ناتو به منطقه و درگیر شدن مستقیم با ارتش روسیه است که می‌تواند بالقوه جنگ را گسترش دهد.

بلینکن در این مصاحبه هشدار داد که نیرو‌های روسی از روش‌های “به‌طور فزاینده‌ای وحشیانه” علیه غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌کنند.

او گفت: “ما می‌بینیم که روسیه زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار می‌دهد و آب و برق و گرما را از اوکراینی‌ها دریغ می‌کند و متأسفانه، این کار‌ها بخشی از روش کار روسیه در دوره ریاست‌جمهوری پوتین بوده است.”

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده به دنبال تغییر در کادر رهبری روسیه برای پایان دادن به تهاجم است، گفت “ما به دنبال این نیستیم و در هر صورت این به ما ارتباط ندارد. مردم روسیه باید رهبری خود را تعیین کنند.”


دلیل ادعایی پوتین در حمله نظامی به اوکراین

ولادیمیر پوتین گفت تصمیم‌گیری دربارهٔ برگزاری «عملیات ویژه» در اوکراین برایش «سخت» بوده است. گفت چون کیف قصد داشت به سلاح هسته‌ای دست یابد، او چنین تصمیم گرفته. «چنین کاری ممکن است. از آن سوی اقیانوس بهش کمک می‌کنند و رقیب ما مستقیما ناتو می‌شود».

دلیل این سخنان پوتین می‌تواند سخنان ولودیمیر زلنسکی در کنفرانس امنیتی مونیخ (۱۹ فوریه) باشد. او آنجا از دستیابی به سلاح هسته‌ای هیچ نگفت، اما تهدید کرد که شاید بستهٔ توافقات یادداشت بوداپست را ترک کند. طبق آن توافقات کیف تسلیحات هسته‌ای‌اش را در ازاء تضمین امنیتش به روسیه تحویل داده بود.

اما تجمع نیروهای روسیه در مرز با اوکراین از پایان سال میلادی گذشته، یعنی مدت‌ها پیش از این اظهارات ولودیمیر زلنسکی آغاز شده بود.


اوکراین: ۱۰ هزار نظامی روس در ده روز گذشته کشته شدند

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در صفحه فیسبوک خود اطلاعات جدیدی درباره تلفات سربازان روس از آغاز جنگ تا کنون منتشر کرد. این ستاد می‌گوید ۱۰ هزار نظامی روس در ظرف ۱۰ روز گذشته کشته شدند. ارتش اوکراین در گزارش خود به “پیچیده‌بودن محاسبه‌ها به دلیل شدت درگیری” اشاره کرده است.

روسیه تا کنون تنها یک بار تلفات خود را در جریان جنگ علیه اوکراین گزارش کرد. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دوم مارس اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان ارتش روسیه بالغ بر ۴۹۸ نفر است. امکان تائید دقیق این داده‌ها وجود ندارد اما محافل امنیتی آلمان ابراز اطمینان می‌کنند که تلفات روسیه پس از یک هفته از آغاز حمله این کشور به اوکراین، بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام شده یعنی حدود ۴۹۸ کشته و ۱۶۰۰ سرباز زخمی است.


پیام همبستگی رضا پهلوی به ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین

عالیجناب ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین،

آقای رییس‌جمهور عزیز،
در روزهای گذشته، جهان شاهد نمایش کاملی از شجاعت و میهن‌پرستی مردم اوکراین بوده است. در حالی که حکومت‌های سراسر جهان به درستی به کمک شما می‌آیند و مردم از هر عقیده‌ای در همبستگی با شما می‌ایستند، رژیم دیکتاتوری در کشور من، ایران، در کنار آنهایی ایستاده که تمامیت ارضی شما را نقض کرده‌اند و در تلاشند حاکمیت اوکراین را غصب کنند.

با وجود این، ملت آزادی‌خواه ایران، در تقابل با تهدیدها و خشونت رژیم، علیه اشغال اوکراین اعتراض کرده‌ و نشان داده‌ که در کنار ملت اوکراین ایستاده‌ است. ما ایرانیان نیز راه دشوار مبارزه با دیکتاتور و ایستادگی برای آزادی را می‌شناسیم. بدانید که در کنار شما هستیم و زمانی که دو ملت ما دوباره آزاد شوند، شریک یکدیگر برای صلح و کامیابی خواهیم بود.

در همبستگی با شما،
رضا پهلوی


تلگرام رسانه دولتی روسیه را در اروپا مسدود کرد

در بحران ناشی از تجاوز ارتش روسیه به اوکراین، تلگرام به مهم‌ترین منبع اطلاعات و ضداطلاعات دو طرف جنگ تبدیل شده است. این اپلیکیشن ارتباطی می‌گوید جلوی فعالیت شبکه آر.تی روسیه را در این پلتفرم گرفته است.

یک سخنگوی تلگرام روز جمعه تایید کرد که کانال‌های شبکه آر.تی را مسدود کرده است. مشخص نیست که دیگر رسانه‌های وابسته به دولت روسیه مانند اسپوتنیک نیز به این سرنوشت دچار شده‌اند یا نه. شبکه آر.تی پیش از این، و در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شبکه‌های حامی دولت روسیه، از سوی فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و تیک‌تاک مسدود شده بود.

راشا تودی (آر.تی) و اسپوتنیک مهمترین ابرازهای پروپاگاندای دارودسته حاکم در روسیه است. پیشتر مقام‌های اتحادیه اروپا هشدار داده بودند که روسیه از تلگرام به عنوان ابزار پروپاگاندا استفاده می‌کند. شبکه اجتماعی تلگرام در سال ۲۰۱۳ توسط دو برادر روس به نام‌های نیکلای و پاول دوروف بنیان‌گذاری شد. این دو برادر بعدها از روسیه گریختند.

روزهای گذشته معدود رسانه‌های منتقد و مستقل روسیه هم زیر فشار دولت به کارشان پایان دادند و روز جمعه نیز در اعلام شد سخن گفتن از «حمله نظامی» و لشکرکشی به اوکراین در روسیه جرم‌ است.

دیروز - جمعه ۴ مارس ۲۰۲۲ - هم‌چنین به دستور سازمان نظارت بر رسانه‌های روسیه، شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر و یوتیوب مسدود شدند. فیسبوک، توییتر و یوتیوب از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در روسیه هستند.



اوکراین:‌ جاسوس روس هنگام بازداشت کشته شد

به گزارش خبرگزاری اونیان اوکراین، مأموران سرویس امنیتی این کشور هنگام بازداشت دنیس کیره‌یف، یکی از اعضای هیئت اوکراین در مذاکره با روسیه، او را کشته‌اند. سرویس امنیتی توضیحی در این باره نداده. رسانه‌ها و اُلکسیی هُنچارِنکو، نمایندهٔ پارلمان اوکراین در کانال تلگرامش می‌گویند که بنا به مکالمات تلفنی کیره‌یف، سرویس امنیتی از خیانت او به سود روسیه آگاه شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024