جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.03.2022, 16:17

آشکار شدن ضعف استراتژی پوتین در جنگ


نیویورک تایمز / فرارو

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هفته گذشته از آرامگاه سرباز گمنام در مسکو بازدید کرد. افزایش تلفات نظامی در اوکراین می‌تواند به طور جدی حمایت از پوتین را کاهش دهد.

مقام‌های امریکایی می‌گویند ویدئو‌ها و عکس‌های منتشر شده از جنگ اوکراین اجساد سربازان روس را نشان می‌دهند. هم چنین، بقایای سوخته تانک‌ها و خودرو‌های زرهی آنان نیز قابل مشاهده هستند.

هنگامی که روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ میلادی تصرف کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به قدری نگران فاش شدن آمار تلفات روسیه بود که مقام‌های آن کشور با خبرنگارانی برخورد کردند که سعی داشتند مراسم تشییع جنازه برخی از ۴۰۰ سرباز کشته شده در طول کارزار نظامی یک ماهه را پوشش دهند.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند اکنون روسیه در حال از دست دادن این تعداد سرباز در اوکراین به صورت روزانه است. افزایش تلفات سربازان روسیه ضعف بالقوه رئیس جمهور روسیه را در زمانی آشکار می‌سازد که او هنوز به طور علنی ادعا می‌کند که نیرو‌های روس تنها در یک عملیات نظامی محدود در شرق اوکراین تلفات داشته‌اند جایی که کنترل بخش اعظم آن در دست نیرو‌های جدایی طلب مورد حمایت روسیه است.

هیچ کس نمی‌تواند با قطعیت بگوید که از روز پنجشنبه گذشته تاکنون زمانی که کارزار نیرو‌های روس به سوی کی یف پایتخت اوکراین آغاز شده چه تعداد از نیرو‌های روسی کشته شده اند. پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد برخی از واحد‌های روس سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از جنگیدن خودداری ورزیده‌اند.

شهر‌های بزرگ اوکراین تاکنون در برابر حمله مقاومت کرده اند. مقام‌های آمریکایی انتظار داشتند برای مثال، شهر خارکف در شمال شرقی اوکراین ظرف مدت یک روز سقوط کند، اما نیرو‌های اوکراینی در آنجا با شلیک موشک به مقابله با نیرو‌های نظامی روس پرداخته‌اند و بار دیگر کنترل آن مناطق را در دست گرفتند. اجساد سربازان روس در مناطق اطراف خارکف رها شده است.

سرلشکر «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه برای اولین بار اذعان کرد که تعدادی از نیرو‌های روس «کشته و مجروح شده اند»، اما هیچ عددی ارائه نکرد. او اصرار داشت که تلفات اوکراینی‌ها «چندین برابر» بیش‌تر بوده است.

اوکراین اعلام کرده که نیرو‌های آن کشور بیش از ۵۳۰۰ سرباز روس را کشته‌‌اند. ادعا‌های هیچ یک از طرفین به طور مستقل تایید نشده است و مقام‌های دولت بایدن از بحث عمومی درباره آمار تلفات خودداری کرده‌اند. با این وجود، یکی از مقام‌های آمریکایی تلفات روسیه را تا روز دوشنبه ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد برآوردی که دو مقام اروپایی نیز با آن موافق بودند.

به گفته مقام‌های کنگره، مقام‌های ارشد پنتاگون روز دوشنبه در جلسات توجیهی غیر علنی به قانونگذاران گفتند که به نظر می‌رسد تلفات ارتش روسیه و اوکراین یکسان بوده و در پنج روز اول حدود ۱۵۰۰ نفر از هر طرف کشته شده‌اند. با این وجود، آنان هشدار دادند که این ارقام بر اساس تصاویر ماهواره ای، رهگیری‌های ارتباطی، رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های میدانی رسانه‌ها تخمین زده شده اند.

برای مقایسه، نزدیک به ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در طول ۲۰ سال جنگ در افغانستان کشته شدند. برای پوتین، افزایش تعداد کشته شدگان می‌تواند به حمایت داخلی باقی مانده از اقدامات او در اوکراین آسیب برساند. روسیه خاطراتی طولانی مدت از سربازان کشته شده‌اش دارد. مادران سربازان کشته شده روس از دست دادن ۱۵ هزار سرباز اتحاد جماهیر شوروی در جریان اشغال افغانستان و یا سربازان کشته شده روس در جریان جنگ در چچن را به یاد می‌آورند.

تحلیلگران نظامی می‌گویند که روسیه بیمارستان‌های صحرایی را در نزدیکی خط مقدم مستقر کرده است که آمبولانس‌هایی از واحد‌های روس که به بیمارستان‌های همسایه بلاروس متحد مسکو رفت و آمد می‌کردند زیر نظر قرار داده‌اند.

دریاسالار «جیمز جی استاوریدیس» که فرمانده عالی سابق نیرو‌های متحد ناتو می‌گوید: «با توجه به گزارش‌های متعدد از کشته شدن بیش از ۴۰۰۰ روس در عملیات واضح است که اتفاقی دراماتیک و ناگوار برای روسیه در حال وقوع است. اگر تلفات روسیه تا این اندازه قابل توجه باشد «ولادیمیر پوتین» در داخل روسیه به سختی خواهد توانست از تصمیمات خود دفاع کند.»

آدام شیف «نماینده دموکرات از کالیفرنیا و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید: «تعداد زیادی از روس‌ها با کیسه‌های جسد به خانه‌های خود می‌روند و خانواده‌های روسی زیادی هر چه جنگ اوکراین بیش‌تر به طول بیانجامد بیش‌تر عزادار خواهند شد «مقام‌های پنتاگون و تحلیلگران نظامی امریکایی می‌گویند عجیب است که سربازان روسی اجساد همرزمان خود را جا گذاشته‌اند.

«یولین فارکاس» مقام ارشد پنتاگون در امور روسیه و اوکراین در دوران دولت اوباما می‌گوید:« این که می‌بینیم آنان برادران کشته شده خود را در میدان جنگ پشت سر می‌گذارند تکان دهنده است. در نهایت مادران سربازان روس می‌گویند: «یوری کجاست؟ ماکسیم کجاست؟»

در حال حاضر، دولت اوکراین پاسخ به این پرسش را آغاز کرده است. روز یکشنبه، مقام‌های اوکراینی یک وب سایت را راه اندازی کردند که به گفته آنان برای کمک به خانواده‌های روس به منظور ردیابی اطلاعات مربوط به سربازانی است که امکان دارد کشته یا اسیر شده باشند. این سایت که گفته شده توسط وزارت امور داخلی اوکراین ایجاد شده اعلام کرده که فیلم‌هایی از سربازان اسیر روسی که برخی از آنان مجروح شده‌اند را ارائه می‌کند. تصاویر و فیلم‌ها در طول روز تغییر می‌کنند و به روز می‌شوند

این سایت می‌نویسد: «اگر اقوام یا دوستان شما در اوکراین هستند و در جنگ علیه مردم ما شرکت دارند در اینجا می‌توانید درباره سرنوشت آنان اطلاعات کسب کنید». نام این سایت 200rf.com ارجاع بدی به محموله ۲۰۰ است یک واژه رمز نظامی است که توسط اتحاد جماهیر شوروی برای اشاره به اجساد سربازانی که در تابوت‌هایی با پوشش روی قرار داده شده بودند برای انتقال به نقاط دور از میدان جنگ استفاده می‌شد. این یک تعبیر برای سربازانی است که در جنگ کشته می‌شوند.

کمک‌های نظامی چندین کشور در حال ارسال سلاح به اوکراین هستند. در حالی که ناتو تجهیزات نظامی و نیرو‌ها را به کشور‌های عضو هم مرز با روسیه و بلاروس منتقل می‌کند نگرانی‌های فزاینده‌ای مبنی بر این که روسیه ممکن است تلاش کند حوزه نفوذ خود را در شرق اروپا بازپس گیرد وجود دارد.

روز دوشنبه، «سرگی کیسلیسا» نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد پیام‌های متنی پایانی یک سرباز روس به مادرش را در مجمع عمومی قرائت کرد. او گفت این پیام پس از کشته شدن این سرباز توسط نیرو‌های اوکراینی به دست آمده است.

به گفته کیسلیسا این سرباز نوشته بود: «به ما گفته شده بود که از ما استقبال خواهند کرد این در حالی است که آنان زیر خودرو‌های زرهی ما می‌افتند. آنان خود را زیر چرخ‌ها می‌اندازند و اجازه عبور نمی‌دهند. آنان ما را فاشیست خطاب می‌کنند. مامان، این خیلی سخت است».

به گفته کارشناسان امور روسیه و مقام‌های پنتاگون، تصمیم برای قرائت آن نامه یادآور نقش مادران روسی در جلب توجه به خسارات نظامی‌ای بود که دولت روسیه سعی کرده آن را مخفی نگه دارد. «جولی الکنر» مورخ روس می‌گوید در واقع، گروهی که اکنون اتحادیه کمیته‌های مادران سربازان روسیه نامیده می‌شود نقش مهمی در ایجاد شرایط نظارت عمومی بر روی ارتش و تاثیرگذاری بر برداشت‌ها در روسیه نسبت به خدمت سربازی در جوامع پسا شوروی داشته است.

یکی از مقام‌های دولت بایدن می‌گوید که تصاویر کیسه‌های حاوی جسد یا تابوت‌ها یا سربازانی که در میدان نبرد کشته و رها شده‌اند بیش‌ترین آسیب را برای پوتین در داخل روسیه به همراه خواهند داشت.

مقام‌های اوکراینی از گزارش‌ها و تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی از تلفات روسیه استفاده می‌کنند تا روحیه نیرو‌های متجاوز روسیه را تضعیف کنند. روز دوشنبه «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین به سربازان روس پیشنهاد پرداخت پول نقد و عفو در صورت تسلیم شدن را داد.

او خطاب به سربازان روس گفته بود: «سرباز روس! شما را به سرزمین ما آوردند تا بکشید و بمیرید. از دستورات جنایی پیروی نکنید. ما به شما عفو کامل و پرداخت ۵ میلیون روبل را در صورت زمین گذاشتن سلاح تضمین می‌کنیم. برای کسانی که مانند اشغالگران به رفتار خود ادامه دهند هیچ بخششی در کار نخواهد بود».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024