جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.03.2022, 23:49

نامه نزدیک به ۷۰۰۰ تن از دانشمندان و دانشگاهیان روسیه به پوتین

«جنگ به نابودی کامل روسیه می‌انجامد»


ایران امروز: نزدیک به ۷۰۰۰ تن از دانشمندان و دانشگاهیان روسیه در نامه‌ای سرگشاده‌ به ولادیمیر پوتین، به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین اعتراض کردند. امضاکنندگان نامه عملیات جنگی پوتین را به شدیدترین وجه محکوم و نسبت به تخریب وجهه روسیه در جهان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این نامه که در وبسایت «trv-science.ru» منتشر شده آمده است: «ما دانشمندان روسی و روزنامه‌نگاران علمی، با شدیدترین عبارات ممکن، به تهاجم نظامی نیروهای روسی به اوکراین اعتراض می‌کنیم».

امضاکنندگان نامه نوشته‌اند، آنها سالهای زیادی را صرف تقویت وجهه جهانی روسیه، قبل از همه به عنوان یک مرکز پیشرو در ریاضیات، کرده‌اند. اما اکنون این تلاش‌ها «کاملاً ناکام ماندند».

این نامه از روسیه در جنگ با اوکراین به عنوان «متجاوز نظامی» و یک «دولت یاغی» یاد کرده است. نویسندگان نامه می‌گویند با وضعیت کنونی «تبدیل شدن به یک ملت بزرگ علمی امکان‌پذیر نیست.» به گفته نویسندگان نامه، «هیچ سود ژئوپلیتیکی نمی‌تواند این مرگ و خونریزی را توجیه کند، جنگ فقط به نابودی کامل کشور ما می‌انجامد.»

تهاجم نظامی ارتش روسیه اوکراین در نخستین ساعات روز پنجشنبه ۲۴ فوریه، با واکنش منفی گسترده جامعه جهانی مواجع شد. مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان ملل متحد روز چهارشنبه دوم مارس با تصویب قطعنامه‌ای با اکثریت بزرگ، تهاجم روسیه به اوکراین را  محکوم و آن را غیرقانونی اعلام کرد. این قطعنامه از مسکو خواست به این تجاوز پایان داده و ارتش خود را از اوکراین خارج کند.

واکنش‌های بین‌‌المللی هم‌چنین شماری از همکاری‌های بین‌المللی با روسیه، از جمله پروژه‌های علمی، ایستگاه فضایی بین‌المللی و یک مأموریت برنامه‌ریزی شده روسی-اروپایی برای فرود یک مریخ‌نورد بر روی مریخ را مختل کرده است. کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان که قرار بود در ماه ژوئیه در روسیه برگزار شود نیز به دلیل لشکرکشی ارتش روسیه به اوکراین، لغو شد.

رسانه‌های آلمان نوشته‌اند خطر پیگرد دانشمندان و دانشگاهیان امضاکننده این نامه را تهدید می‌کند و آنها به دلیل انتقاد از رژیم پوتین با خطر مجازات یا زندان روبرو هستند.

علاوه بر قوانین سختگیرانه علیه منتقدان کرملین بنابر گزارش‌ها، پارلمان روسیه این هفته در حال بررسی لایحه دیگری است که مجازات‌های شدیدتری را برای انتقاد از جنگ پوتین در اوکراین در نظر می‌گیرد.

هم‌چنین گفته می‌شود تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به نارضایتی در میان کشیشان و خادمان کلیسای ارتدوکس روسیه نیر دامن زده است.

بنابر این گزارش، گروهی متشکل از ۲۳۶ کشیش و شماس (خادمان) کلیسای ارتدوکس روسیه، جنگ در اوکراین را “برادرکشی” خوانده و خواستار آشتی و آتش‌بس فوری شدند.

کشیشان نوشته‌اند: «ما عزادار مصیبتی هستیم که برادران و خواهران ما در اوکراین به طور غیرمستقیم در معرض آن قرار گرفته‌اند.»

اعظم بهرامی، خبرنگار ایرانی ساکن ایتالیا که این خبر را به نقل از «خبرنامه واتیکان» در توییتر منتشر کرده، نوشته است: «این نوعی شورش علیه پاتریارک مسکو است، پاتریارسالار مسکو از لحاظ تاریخی ارتباط نزدیکی با کرملین دارد. در میان امضاها، امضاهای کشیشانی از کلانشهرها، بالاترین چهره‌ها در سلسله مراتب مذهبی وجود دارد. نامه برای امضای دیگران همچنان مفتوح است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024