جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.03.2022, 18:36

زاخارووا: واکنش جهان به روسیه هیستریک و اظهارات آنها پوچ است!

مقاومت‌بدون‌سلاح مردم اوکراین در برابر متجاوزان


به‌دنبال فراخوان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از شهروندان برای مقاومت در برابر مهاجمان، مردم بسیاری از شهرها درصددند با روش‌های غیرنظامی مانع ورود نیروهای روسیه به شهرهایشان شوند.

به گزارش آناتولی، ویدئوهایی که در شهرهای مختلف استان زاپروژیای اوکراین گرفته و توسط نهادهای دولتی و کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، مقاومت غیرمسلح مردم در برابر ارتش روسیه را نشان می‌دهند.

براساس یکی از این ویدئوها، مردم شهر دنیپرورودنی در زاپروژیا راه را مسدود و تانک‌های روسی را مجبور کرده‌اند به عقب برگردند.

در یکی دیگر از این ویدئوها که در شهر بردیانسک ضبط شده است، دیده می‌شود مردم با حمل پرچم اوکراین سربازان روسی در مرکز شهر را محاصره کرده و از آنها می‌خواهند اوکراین را ترک کنند.

همچنین در شهر انرگودار واقع در شمال غرب زاپروژیا نیز مردم در ورودی شهر تجمع کرده و برای جلوگیری از ورود نیروهای روسیه به انرگودار یک دیوار انسانی ایجاد کرده‌اند. این مردم چند روزی است که برای ممانعت از ورود نیروهای روسیه به این شهر تلاش می‌کنند.

زلنسکی خواستار مذاکره رو در رو با پوتین شد

ولودیمیر زلنسکی خواستار مذاکره رودررو با ولادیمیر پوتین شد و با طعنه درباره میزهای بزرگ او گفت:‌ «برای مذاکره با من بنشین، نه در فاصله ۳۰ متری. من گاز نمی‌گیرم. از چه می‌ترسی؟»

رییس‌جمهور اوکراین افزود: «هر کلمه‌ای مهم‌تر از شلیک است.»

ماکرون: جهان با پوتین در جنگ است

رئیس جمهوری فرانسه شهامت مردم اوکراین در جنگ با روسیه را ستود و از احتمال سخت‌تر شدن شرایط در چند روز آینده خبر داد.

به گزارش رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت شرایط اوکراین در روزهای پیش رو احتمالا به طرز فزاینده‌ای دشوارتر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تنهایی جنگ را برگزیده، گفت این دروغ است که بگوئیم این جنگ مبارزه با نازیسم است.

ماکرون با بیان این که چندصد سرباز فرانسوی وارد رومانی شدند، تاکید کرد ما با روسیه سر جنگ نداریم. ما می‌دانیم که چه چیزی ما را به این مردم بزرگ اروپایی - یعنی مردم روسیه - متصل می‌کند و تلاش‌ها برای آتش‌بس ادامه می‌یابد. نیروی های ناتو در اوکراین نیستند. روسیه مورد تهاجم قرار نگرفته، خود متجاوز است. ما در حال جنگ با روسیه نیستیم. دموکراسی در مقابل چشمان ما به چالش کشیده شده است. این اتفاقات نه تنها پیامدهای فوری خواهد داشت، بلکه یک تغییر دوران است. آزادی فرزندان ما یک مبارزه دائمی است. ما هم از کسانی که به سرزمینمان بیایند حمابت می‌کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه گفت از کسانی که در روسیه با این جنگ مخالف هستند حمایت می‌کند، اما در عین حال ارتباط با ولادیمیر پوتین را حفظ خواهد کرد.

وی با اشاره به این که جنگ روسیه با اوکراین بر اقتصاد فرانسه تاثیرات منفی گذاشته، وعده داد برای محافظت از اقتصاد کشورش از هیچ تلاشی دریغ نکند.

ماکرون تاکید کرد که جهان “نه با روسیه یا مردمش” بلکه فقط با ولادیمیر پوتین در حال جنگ است.

او با اشاره به رهبر اوکراین گفت: من به رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی حمایت برادرانه فرانسه را خطاب می کنم. امروز بعدازظهر مجمع عمومی سازمان ملل با رای قاطع این تجاوز را محکوم کرد. جامعه بین‌المللی اتحاد خود را نشان داده است.

کاخ الیزه روز پنجشنبه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود به این نتیجه رسیده است که او به دنبال تصرف کل خاک اوکراین است.

کاخ الیزه افزوده است که از نظر امانوئل ماکرون همچنان «بدترین شرایط» در راه است زیرا رئیس‌جمهوری روسیه در گفتگویش با او «بسیار مصمم» بوده است.

لیز تراس در لیتوانی: باید اطمینان یابیم که پوتین ناکام می‌ماند

وزیر امور خارجه بریتانیا امروز (پنج‌شنبه) کنفرانس خبری خود در لیتوانی را اینطور آغاز کرد که “ما باید اطمینان حاصل کنیم که پوتین در این پروژه وحشتناک خود ناکام می‌ماند.”

به گزارش شبکه اسکای نیوز، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه گفت که لندن از کشورهای بالتیک که زندگی‌اشان در “سایه تخاصم روسیه” است، حمایت خواهد کرد و افزود که ۲۰۰ نظامی انگلیسی در لیتوانی و در مرز برای حمایت و مانورهای نظامی مشغول به کار هستند.

وزیر خارجه بریتانیا بار دیگر به اقداماتی که تاکنون علیه روسیه صورت گرفته است، از جمله تحریم‌ها پرداخت و توضیح داد که از نشست با متحدان کشورش در ناتو، اتحادیه اروپا و گروه هفت برای تقویت این اقدامات طی روزهای آتی استفاده خواهد کرد.

در همین حال وزیر امور خارجه لیتوانی در این خصوص ایده‌هایی داشت و گفت که اتحادیه اروپا باید دسترسی تمام بانک‌های روسیه به سامانه پرداخت سوئیفت را قطع کرده و واردات انرژی از روسیه را متوقف کند.

وزیر امور خارجه لیتوانی در کنفرانس خبری ویلنیوس گفت: ما باید تلاش کنیم که دسترسی تمام بانک‌های روسیه به سوئیفت قطع شود و باید شجاعت این را داشته باشیم که جلوی واردات انرژی از روسیه به اروپا را بگیریم.

زاخارووا: واکنش جهان به روسیه هیستریک و اظهارات آنها پوچ است!

وزارت امور خارجه روسیه گفت، واکنش جامعه بین‌المللی به اقدامات روسیه از جمله مجمع عمومی سازمان ملل، هیستریک و اظهارات آنها پوچ است.

به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در برنامه SolovyovLive در یوتیوب در پاسخ به سوالی درباره واکنش جامعه بین‌المللی و مجمع عمومی سازمان ملل در قبال روسیه گفت: “این هیستریک است، ارعاب است، همه اینها با هم هستند... آنها اظهارات پوچ‌تر و بیشتری خواهند کرد.”

وی همچنین گفت که ایالات متحده موضعی ریاکارانه در قبال نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه و اخراج دیپلمات ها اتخاذ کرده است.

زاخارووا گفت: کاری که حزب دموکرات در زمان [باراک رئیس جمهور سابق آمریکا] اوباما شروع به انجام آن کرد یعنی اخراج دیپلمات‌های ما، ارعاب و تصرف اموال - ایجاد شکاف در تماس‌ها بود، به همین دلیل است که گفتن اینکه روسیه نقشه‌های موذیانه‌ای دارد، دروغ است، تبلیغات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین مخالف برگزاری مذاکرات با روسیه در “بلاوژسکی پوشه” است

وی گفت: هیئت اوکراینی در حال حاضر در لهستان حضور دارد، اما مخالف برگزاری مذاکرات در “بلاوژسکی پوشه” است.

وی افزود: مردم در حال کشته شدن هستند و نمایندگان “رژیم کی یف” مکانی را انتخاب می کنند که در آن راحت تر در مقابل دوربین ها خودنمایی کنند.

فرانسه: اروپای امروز دیگر مثل دیروز نیست

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به حمله روسیه به اوکراین نگرانی خود را نسبت به اینکه شرایط بدتری در راه باشد، ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با شبکه فرانس ۲ با اشاره به اینکه نیروهای مسکو تعدادی از شهرهای اوکراین را محاصره و بمباران کردند، ابراز نگرانی کرد که در جنگ روسیه علیه اوکراین شرایط بدتری در راه باشد.

لودریان گفت: این امکان وجود دارد که ما از منطق محاصره که روس‌ها به آن عادت کرده‌اند، بترسیم. وی دو شهر حلب و گروزنی در سوریه و چچن که در دهه‌های اخیر مورد بمباران روسیه قرار گرفته‌اند را یادآور شد.

وی افزود: “جنگ منجر به صدها کشته در طرف روسی نیز می‌شود و پایگاه‌های تخریب شده “اهداف نظامی” نبودند.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهد “اوکراین  و وجود یک کشور دموکراتیک در دروازه‌های آن” را انکار کند.

لودریان گفت: این منطق است. ماجرای دونباس و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک که چند روز پیش در مورد آن صحبت می‌کردیم، بهانه‌ و دلیل بود.

وی افزود: اراده پوتین این است که از داشتن مدل‌های دموکراتیک بر دروازه‌های خود که می‌تواند بر توسعه روسیه تأثیر بگذارد، اجتناب کند.

وزیر خارجه فرانسه بار دیگر از روسیه خواست قبل از هر گونه مذاکراتی که دور دوم آن امروز (پنجشنبه) میان مسکو و کی‌یف در بلاروس واقع در مرز این کشور با لهستان برگزار می‌شود، آتش بس برقرار کند.

لودریان گفت: آنها این را مذاکره می‌نامند. این مذاکره نیست. ما با تفنگی که به سمت سرمان باشد مذاکره نمی‌کنیم، بنابراین لازم است آتش‌بس را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد:‌ حدود یک هزار فرانسوی و دوتابعیتی هنوز در اوکراین هستند. ما همچنان به آنها توصیه می کنیم از مسیر جنوبی خارج شوند. ما اوضاع همه آنها را به صورت جداگانه دنبال می‌کنیم. این فرانسوی‌ها مستقیما با سفارت ما در تماس هستند و فرانسه همچنان در اوکراین حضور دارد.

لودریان ادامه داد : فاجعه و تهاجم نفرت انگیز روسیه ادامه دارد. این امکان وجود دارد که بدترین اتفاقات در انتظار ما باشد. ما به اندازه ولادیمیر پوتین یا شاید حتی بیشتر از وی مصمم هستیم. ما در تحریم ها متحد و سریع هستیم. اروپای امروز دیگر مثل اروپای دیروز  نیست.

بلینکن: هدف تحریم‌ها مردم روسیه نیست

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هر روز آشکارتر می‌شود که مردم روسیه و حتی شماری از نظامیان روس با حمله پوتین به اوکراین مخالف هستند، اما آنها هم از تبعات تصمیات رهبرشان رنج خواهند برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: پیام من به مردم روسیه این است، البته اگر که آنها بتوانند بشنوند چون کرملین با جدیت رسانه‌ها را از بیان حقیقت منع می‌کند. پیامم این است که ما می‌دانیم که شما هیچ بخشی از این جنگ را نمی‌خواهید.

او افزود: هزینه‌های اقتصادی‌ای که ما تاکید داریم علیه روسیه اعمال کنیم، علیه شما نیست. هدف آنها برای وادار ساختن دولت شما به توقف اقداماتش است، برای متوقف کردن تخاصمش. و در شرایطی که میلیون‌ها تن در سراسر جهان علیه تخاصم مسکو متحد شده‌اند، ما هم در کنار شمایی که از رهبرانتان می‌خواهید به این جنگ پایان دهند، می‌ایستیم.

بلینکن گفت: رئیس‌جمهور پوتین، در میان بسیاری از توجیهات نادرستی که برای حمله به اوکراین ارائه کرده، نیاز به محافظت از اقوام روسی و روس‌زبانان در برابر یک تهدید خیالی را ذکر کرده است. حمله و بمباران علیه خارکیف که یکی از بزرگترین شهرهای روس‌زبان در اروپاست، چگونه باعث پیشبرد این هدف ادعایی می‌شود؟

بلینکن همچنین از لفاظی هسته‌ای پوتین انتقاد کرده و آن را “اوج بی‌مسوولیتی” خواند.

او در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن “لفاظی تحریک‌آمیز درباره تسلیحات هسته‌ای” گفت: این اشتباه است و خطر اشتباه محاسباتی را در پی دارد و لازم است که از آن خودداری شود. با وجود ادامه تنش‌ها، واشنگتن یک مسیر دیپلماتیک را در پی می‌گیرد تا آتش‌بسی حاصل شود و نیروهای روس خارج شوند اما دستیابی به پیشرفت بدون متقاعد شدن روسیه به تنش‌زدایی موفقیتی ندارد.

آنتونی بلینکن افزود: ما همچنان مسیر دیپلماسی رو به جلو را باز می‌گذاریم. اما این کار بدون تنش‌زدایی نظامی سخت است. اگر روس‌ها عقب بکشند و دیپلماسی را دنبال کنند، ما آماده انجام همان کار هستیم. ما همچنین به کار شناسایی، رصد و بلوکه کردن دارایی الیگارش‌ها و شرکت‌های روسی تحریم شده ادامه می‌دهیم، از جمله قایق‌ها، هواپیماها و املاک مجلل آنها. دولت بایدن همچنین به اطمینان یافتن از اینکه تسلیحات ضد تانک و ضد هواپیما به دست نیروهای اوکراینی می‌رسد، ادامه خواهد داد. 

وزیر امور خارجه آمریکا از امروز سوم مارس تا هشتم مارس به بلژیک، لهستان، مولداوی، لتونی، لیتوانی و استونی سفر می‌کند تا با متحدان و همسایگان اوکراین که عضو ناتو هستند، رایزنی کند. این کشورها همچنین میزبان هزاران پناهنده گریزان از جنگ اوکراین هستند.

ژاپن دارایی تاجران مهم روس را بلوکه می‌کند

نخست‌وزیر ژاپن امروز (پنج‌شنبه) گفت، توکیو در نظر دارد تا دارایی تاجران مهم روسی را به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه مسکو که در رابطه با بحران اوکراین وضع شده است، توقیف کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در کنفرانس خبری خود گفت: ما تحریم‌های شخصی علیه نمایندگان دولت روسیه را تحمیل کرده‌ایم، از جمله علیه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین.

وی افزود: ما همچنین قصد داریم اقداماتی را انجام دهیم تا دارایی‌های به اصطلاح الیگارش‌های روسی را  توقیف کنیم.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین گفت که این امر را ضروری می‌داند که احتمال تقویت چشمگیر قابلیت دفاعی این کشور را در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین بررسی کند. او گفت: حفاظت از مردم، زندگی و اموال این کشور عمیقا مهم است. ما نیاز داریم که احتمال تقویت چشمگیری قابلیت دفاعی این کشور را بررسی کنیم.

سازمان ملل: حمله روسیه به اوکراین صفحه جدیدی در تاریخ جهان گشود

میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد طی سخرانی در نشست فوق‌العاده این سازمان گفت که حمله روسیه به اوکراین صفحه جدید و خطرناکی در تاریخ جهان گشوده است.

وی با اشاره به اینکه این حمله که در ۲۴ فوریه آغاز شد، تاثیر زیادی بر حقوق بشر میلیون‌ها نفر در سرتاسر اوکراین گذاشته است، گفت: سطوح تهدید بالای سلاح‌های هسته‌ای، بر جدی بودن خطرات برای کل بشریت اشاره می‌کند.

وی اظهار داشت که از ۲۴ فوریه تا کنون بیش از دو میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در اوکراین شده‌اند و بر اساس برآوردهای کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) یک میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند.

همچنین طبق گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در پی حمله روسیه به اوکراین از ۲۴ فوریه تاکنون بیش از ۱ میلیون و ۴۵ هزار و ۴۵۹ آواره به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

بایدن: اکنون پوتین در جهان منزوی‌تر از همیشه است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگری در جهان منزوی شده است و تاریخ خواهد نوشت که جنگ اوکراین، روسیه را “ضعیف‌تر” و جهان را “قوی تر” کرد.

بایدن در سخنرانی خود درباره طرح اقتصادی در ایالت ویسکانسین به بحران روسیه و اوکراین نیز اشاره کرد.

وی حمله پوتین به اوکراین را “از پیش برنامه ریزی شده و بی دلیل” توصیف کرد و گفت: “پوتین تلاش های مکرر در زمینه دیپلماسی را رد کرد. او فکر می کرد که غرب و ناتو پاسخی نخواهند داد و می توانند ما را دچار اختلاف کنند. پوتین اشتباه کرد. ما آماده بودیم.”

او با بیان اینکه آنها زمان زیادی را صرف ایجاد اتحاد میان شرکای اروپایی خود کردند، خاطرنشان کرد که آنها آنچه را که پوتین در حال برنامه ریزی برای انجام در اوکراین است با تمام جهان در میان گذاشتند.

بایدن گفت: ما به دروغ های روسیه با حقیقت پاسخ دادیم. اکنون تمام جهان پوتین را مسئول اقدامات خود می‌دانند و رهبر روسیه بیش از پیش در جهان منزوی شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه به کمک به مردم اوکراین ادامه خواهند داد، مبارزه مردم این کشور را ستود و گفت: اوکراینی ها مردمی باورنکردنی هستند.

بایدن گفت که روسیه در رای گیری سازمان ملل تنها ماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024