جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.03.2022, 23:50

آمریکا به اوکراین کمک‌های دفاعی ارائه می‌کند


وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید اقدام واشنگتن در علنی کردن تصمیم حمله روسیه به اوکراین نقش مهمی در اجماع جهانی و اتحاد به‌دست آمده اخیر علیه روسیه داشته است.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی خود بلاروس را تهدید کرد که اگر به پشتیبانی از تهاجم روسیه به اوکراین ادامه دهد، با مجازات‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

او‌ با اشاره به این که مسکو سرکوب رسانه‌هایی که «حقیقت را گزارش می‌کنند» تشدید کرده، گفت در خلال تحریم‌های اعمال شده توانایی و قابلیت‌های روسیه بسیار محدود شده و «این تاثیرات تنها محدود به امروز نیست، بلکه سال‌ها باقی خواهد ماند.»

آقای بلینکن با اشاره به این که رئیس جمهوری روسیه در برآوردهای خود درباره واکنش آمریکا دچار خطای محاسباتی شده است، گفت ولادیمیر «پوتین اگر می‌خواهد در مقام رهبری ایفای نقش کند، باید بگذارد سربازان به خانه‌هایشان برگردند.»

آنتونی بلینکن گفت بحران اوکراین دارد به «خطری علیه ثبات در اروپا و علیه تمامی نظم قانونمند» تبدیل می‌شود. 

آنتونی بلینکن گفت: «این، جنگِ پوتین است؛ جنگِ مردم روسیه نیست. پیام من به روس‌ها این است - البته اگر بتوانند بشنوند: ما می‌دانیم که بسیاری از شما نمی‌خواهید در این جنگ نقشی داشته باشید».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود بار دیگر بر پیگیری دیپلماسی برای پایان دادن به بحران کنونی تاکید کرد و گفت، دنبال کردن روش‌های دیپلماتیک در زمانی که تفنگ‌ها شلیک می‌کنند و تانک‌ها پیشروی می‌کنند، شدنی نیست.

وی با اشاره به سفر آتی خود به مقر ناتو در بروکسل و دیدار از کشورهای خط مقدم دفاع این پیمان نظامی غربی و دیگر کشورهای حوزه بالتیک گفت، برخلاف پوتین که بلوف می‌زند، آمریکا روی حرف خود ایستاده و بر عزم خود در ناتو متعهد است.

آنتونی بلینکن در ادامه تاکید کرد «همانطور که رئیس‌ جمهوری بایدن گفته است، از هز اینچ قلمرو متحدانمان در ناتو دفاع می‌کنیم.»

بلینکن همچنین اظهار داشت که ایالات متحده تمام کمک‌های دفاعی، امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی را به اوکراین ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا تاکنون بسیاری از افراد از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را تحریم کرده است گفت که وزارت دادگستری این کشور قایق‌های تفریحی، جت‌های شخصی و سایر دارایی‌های الیگارش‌های روس را مسدود و مصادره خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه روسیه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، ده‌ها هزار اوکراینی وارد پناهگاه‌ها شده‌اند و صدها هزار نفر نیز مجبور شده‌اند به کشورهای همسایه پناه ببرند، گفت: این شرم‌آور است. مرگ غیرنظامیان و عواقب انسانی همچنان افزایش خواهد یافت.

وزیر خارجهٔ آمریکا قرار است  ظرف ۶ روز آینده به ۶ کشور اروپا سفر کند. او با رهبران ناتو و اتحادیهٔ اروپا در بروکسل، لهستان، مولداوی، لتونی، لیتوانی و استونی دیدار خواهد داشت.

کاخ سفید: گزینه تحریم انرژی روسیه روی میز است

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در رابطه با تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین با شبکه تلویزیونی (MSNBC) گفت‌وگو کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌هایی علیه بخش انرژی روسیه اعمال خواهند کرد، گفت: ما برای این موضوع آماده هستیم. در حال بررسی آن هستیم. این گزینه روی میز است، اما باید تبعات آن را بسنجیم.

ساکی در مصاحبه با سی ان ان نیز با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه مطرح است، گفت: ما می‌خواهیم اثرات این تحریم‌ها را بر بازارهای جهانی انرژی و پرداخت‌های انرژی مردم آمریکا به حداقل برسانیم.

حمله موشکی به نزدیکی ایستگاه قطار در کی‌یف

دفتر ریاست جمهوری اوکراین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نزدیکی ایستگاه قطار در شهر کی‌یف، پایتخت این کشور که تحت حملات روسیه قرار دارد، مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

طبق این اطلاعیه، موشک پرتاب شده از سوی روسیه بین ایستگاه جنوبی قطار در مرکز کی‌یف و هتل ایبیس اصابت کرده است.

هنوز در خصوص تلفات این حمله گزارشی مخابره نشده است.

آنتون گراشنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین نیز گفت که لوله‌های آب گرم این شهر مورد هدف قرار گرفته و ساکنان بخشی از کی‌یف ممکن است از گرمایش محروم شده باشند.

خبرهای کوتاه دیگر (به نقل از گزارش‌های داریوش رجبیان،‌ خبرنگار بی‌بی‌سی):

* سیاستمداران  و کنشگران اوکراینی بطور فزاینده از غرب می‌خواهند که بر فراز اوکراین منطقهٔ پرواز ممنوع اعمال کند تا از حملات هوایی روسیه در امان بمانند. اما به نظر نمی‌آید که این خواستهٔ آنها فعلا برآورده شود.
نگرانی عمده این است که اعمال مقررات پرواز ممنوع مستلزم استفاده از زور است و بناچار به برخورد نیروهای ناتو با روسیه منجر خواهد شد و دامنهٔ جنگ را بسیار فراتر از اوکراین خواهد برد و چه بسا به یک جنگ جهانی دیگر دامن خواهد زد. به همین دلیلِ اجتناب از گسترش دامنهٔ جنگ، آمریکا پیش از حملهٔ روسیه به اوکراین هم گفته بود که حتی در صورت اشغال کامل اوکراین به دست روسیه مستقیما وارد میدان نخواهد شد. دبیر کل ناتو هم موضع مشابهش را تصریح کرده.
سه مورد ایجاد منطقهٔ پرواز ممنوع در شرایط مشابه در تاریخ رخ داده: در عراق ۱۹۹۱، بسنی و هرزگوین ۱۹۹۳-۱۹۹۵ و لیبی ۲۰۱۱. اولی را آمریکا و ائتلافش اعمال کرد، دوتای بعدی را شورای امنیت سازمان ملل. و در هیچ یک از آنها خطر برخورد نیروهای ابرقدرت‌های نظامی جهان مطرح نبود.


* بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید ۳۸ کشور جهان از دادگاه کیفری لاهه خواسته‌اند که دولت روسیه را بابت تجاوز به اوکراین محاکمه کند. او نوشته: «ما خوب می‌دانیم که این اعمال وحشتناک پوتین ‌مجازاتی در پی دارد».

* جزئیات تازه از انفجار امروز در پایانهٔ راه‌آهن کیف: مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید سقوط لاشهٔ یک موشک کروز باعث انفجار شده. به گفتهٔ آنتون هِراشچنکو پدافند هوایی اوکراین موشک کروز روسیه را سرنگون کرده. گفته اگر موشک به مرکز شهر اصابت می‌کرد تلفات و خسارت هولناک به بار می‌آورد.

* رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی تلویزیونی روسیه را «متجاوز» خواند و «دروغ» مسکو دربارهٔ جنگیدنش علیه نازیسم در اوکراین را محکوم کرد. گفت هرچند ناتو با روسیه درگیر نشده، اروپا وارد «تغییر دوران» شده. در نتیجه مخارج دفاعی فرانسه افزایش می‌یابد و اروپا باید به استقلال بیشتر در زمینهٔ انرژی دست یابد.
مکرون گفت: «جنگ در اروپا دیگر متعلق به کتاب‌های تاریخ نیست: همین‌جاست، جلو چشم ماست». او واکنش یکدلانهٔ اروپا را ستود و گفت: «باید اکنون به پرداخت بهای صلح، آزادی و دموکراسی تن داد».

* وزارت دفاع آمریکا می‌گوید نیروهای روسیه در ۲۴ تا ۳۶ ساعت گذشته پیشروی اندکی داشته‌اند؛ به‌ویژه حرکت کاروان نظامی ۶۰ کیلومتری آنها سوی کیف به دلیل مقاومت اوکراینی‌ها کندتر و حتی متوقف شده. جان کربی، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «به باور ما روس‌ها در حال تجدید گروه‌بندی و  ارزیابی دلیل ناکامی در پیشرفت‌شان هستند».
جان کربی گفت در کل نیروهای اشغالگر در جنوب اوکراین نسبت به شمال، با مقاومت کمتر روبرو هستند. گفت علی‌رغم کندی پیشروی، روسیه نیروی بیشتری در اختیار دارد که هنوز استفاده نشده.

* ایگور کالیخایف، شهردار خِرسون در جنوب اوکراین گفته نیروهای روسیه در این شهر منع آمد و شد شبانه (از ۱۰ شب تا ۸ صبح) وضع کرده‌اند. تنها به خودروهای حامل آذوقه و دارو اجازهٔ ورود به شهر داده شده. تجمع افراد ممنوع است؛ حداکثر ۲ نفر می‌توانند کنار هم راه بروند.
کالیخایف در فیسبوک نوشته: «اوضاع فعلا همین است. پرچم اوکراین بر  فراز ماست. و برای حفظ آن باید این مقررات را انجام داد. دیگر حرفی ندارم». از صحبت‌های او برمی‌آید که ظاهرا شهر در دست نیروهای روس است. پیشتر وزارت دفاع آمریکا گفته بود درگیری‌ها در خرسون ادامه دارد.


عکس‌هایی که امروز در شبکه‌های اجتماعی اوکراین دست‌به‌دست می‌شود


تانک‌های روسی تخریب شده در کی‌یف اوکراین



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024