جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 01.03.2022, 18:50

دولت اوکراین نام ایران را در فهرست حامیان تجاوز روسیه قرار داد

روسیه مرتکب جنایت جنگی در اوکراین می‌شود


سایمون کاوونی، وزیر خارجه ایرلند طی مصاحبه با رادیو و تلویزیون ملی ایرلندی «آر تی ای»، با بیان اینکه روسیه مرتکب جنایت جنگی در اوکراین می‌شود، گفت این نقض حقوق بین‌المللی است.

کاوونی وضعیت در اوکراین را «به شدت وخیم» دانست و گفت می‌توان انتظار تلفات غیرنظامی زیادی را داشت.

وی افزود: وضعیت کاملاً وحشتناک است. ما می‌دانیم که غیرنظامیان بیشتر و بیشتر کشته می‌شوند، و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای روسیه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند که در واقع جنایت جنگی است. ما باید در این مورد کاملاً شفاف باشیم.

وی با بیان اینکه گزارش‌ها و تصاویر قانع کننده مبنی بر استفاده شدن بمب خلاء شب گذشته در شهر خارکیف را دیده‌اند، تاکید کرد که این موارد نقض حقوق بین‌المللی و جنایات جنگی است.

وزیر خارجه ایرلند همچنین با اشاره به اینکه کشوش در جنگ روسیه- اوکراین بی‌طرف نیست، تصریح کرد: روسیه به طور تهاجمی به یک کشور مستقل در قلب اروپا حمله کرده است و یکی از طرفین این درگیری است.

اوکراین می‌گوید پنج نفر در حمله روسیه به برج تلویزیون کی‌یف کشته شدند

نیروهای امدادی اوکراین می‌گویند پنج نفر در حمله روسیه به برج تلویزیونی کی‌یف کشته شده‌اند. رسانه‌های اجتماعی ستون دود و آتش را در سازه این برج حدود چهارصد متری نشان می‌دهد.

این حمله به طور موقت پخش بعضی از کانال‌های رادیو و تلویزیون را قطع کرد. پیش از این، وزیر دفاع اوکراین هشدار داده بود که روسیه قصد دارد ارتباطات را مختل کند و درباره تسلیم اوکراین اطلاعات جعلی نشر کند.

اوکراین، حمله روسیه به برج تلویزیونی کی‌یف در نزدیکی بنای یادبود قربانیان هولوکاست را ‘وحشیانه’ دانست

وزارت خارجه اوکراین حمله روسیه به برج تلویزیونی در کی‌یف، در نزدیکی یک مکان یادبود قربانیان “بابی یار” را وحشیانه خواند.

بابی یار یکی از بزرگترین موارد قتل عام یهودیان توسط نازی‌ها بود.

این مکان شامل مجموعه‌ای از یادبودها برای بزرگداشت افرادیست که کشته شدند، از جمله یادبودی جداگانه برای کودکان.

وزارت امور خارجه اوکراین در توییتر نوشت: “نیروهای روسی، برج تلویزیون در نزدیکی مجتمع یادبود بابی یار را هدف قرار دادند.

او افزود: “جنایتکاران روسی در وحشیگری خود به هیچ چیز بسنده نمی‌کنند. روسیه = وحشیگری.”

وزیر امور خارجه آمریکا، عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را زیر سوال برد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا، عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را در خطاب به اعضا، زیر سوال برد.

او گفت: “می‌توان منطقا پرسید آیا یک کشور عضو سازمان ملل، که تلاش می‌کند یک کشور دیگر عضو را بگیرد، در حالیکه مرتکب نقض حقوق بشر شده ، موجب درد و رنج بسیار انسانی می‌شود، باید اجازه داشته باشد که در این شورا باقی بماند؟”

او در همین رابطه افزود: “ما باید قویا و قاطعانه تلاش روسیه برای سرنگون کردن یک دولتی که در روند دموکراتیک انتخاب شده و مرتکب نقض وسیع حقوق بشرشده، محکوم کنیم.”

آقای بلینکن همچنین درباره سرکوب دولت روسیه در داخل مرزهای این کشور صحبت کرد و از “بستن سازمان‌های حقوق بشری” اذیت و آزار فعالان و مخالفان سیاسی و سرکوب رسانه‌ها گفت.

دولت اوکراین نام ایران را در فهرست حامیان تجاوز روسیه قرار داد

دولت اوکراین نام ایران را در فهرست حامیان تجاوز روسیه قرار داد. بر اساس یک نمودار به روز شده که وزارت امور خارجه اوکراین منتشر کرده‌ است، جمهوری اسلامی ایران از سوی اوکراین در فهرست انگشت شماری از کشورهایی قرار گرفته است که از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت کردند.

این نمودار، ایران را در کنار بلاروس، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به عنوان «کشورهایی که از روسیه حمایت کردند» نشان می‌دهد.

وزارت امور خارجه اوکراین ۸۶ کشور را به عنوان «کشورهایی که اقدامات روسیه را محکوم کردند و از اوکراین حمایت کردند» فهرست کرده است.

این وزارتخانه می‌گوید که «از ۲۸ فوریه، ۸۶ کشور و ۱۳ سازمان بین المللی از اوکراین حمایت کرده‌اند.»

در این نمودار، همچنین چین، قزاقستان، عربستان سعودی و پاکستان از جمله «کشورهایی که موضع بی طرف خود را اعلام کردند» فهرست شده‌‌اند

علی خامنه‌ای امروز در سخنرانی خود درباره جنگ تجاوزکارانه رژیم پوتین علیه مردم اوکراین، از زمین و زمان حرف زد الا کشوری که با نیرویی صدها هزار نفری و آتش جهمنی ارتش خود، به کشوری مستقل هجوم برده است! خامنه‌ای در سخنرانی خود مدام از آمریکا گفت و خواهان قطع جنگ شد، گویا ارتش آمریکا به اورکاین حمله کرده است.

نشست فردای وزرای دارایی اروپا برای بررسی تحریم‌ها علیه روسیه

وزارت اقتصاد فرانسه از برگزاری نشست مجازی وزرای دارایی اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه طی فردا (چهارشنبه) خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزارت اقتصاد فرانسه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا چهارشنبه نشستی را برای بررسی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه برگزار می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که این نشست به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.

وزرای دارایی اتحادیه اروپا جمعه گذشته نیز در نشستی مشابه در پاریس درباره اجرا و تاثیرات تحریم‌ها علیه روسیه بعد از حمله به اوکراین بحث و تبادل نظر کرده بودند.

طبق این گزارش؛ همچنین قرار است که وزرای دارایی هفت کشور صنعتی امروز نشستی را در این باره برگزار کنند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از اقدامات را با همکاری سایر کشورهای غربی انجام داده است.

زلنسکی: حملات به خارکیف، “تروریسم دولتی” است

رئیس‌جمهوری روسیه امروز (سه‌شنبه) در واکنش به حملات به شهر خارکیف در شرق کشورش، آن را “تروریسم دولتی” از سوی روسیه خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، اوایل امروز میدان آزادی در خارکیف که دومین شهر بزرگ اوکراین است، هدف اصابت موشک‌های روسیه قرار گرفت و گفته‌ می‌شود در نتیجه آن حملات ۱۰ تن کشته و ۳۵ تن دیگر زخمی شدند.

زلنسکی به صورت مجازی در جلسه پارلمان اروپا گفت: شیطان مسلح به راکت، بمب و توپ باید فورا متوقف شود. از نظر اقتصادی نابود شود. ما باید نشان دهیم که بشریت قادر به محافظت از خود است. هدف ترور شکستن ما و شکستن مقاومت ماست.

پیش از این فرماندار خارکیف مدعی شد که نیروهای ولادیمیر پوتین مناطق مسکونی را با موشک‌های گراد هدف قرار داده‌اند. موشک‌های گراد یک سیستم توپخانه‌ای سوار بر کامیون است که قادر به شلیک ده‌ها راکت به طور همزمان است.

اوله سینهوبوف در تلگرام نوشت که نیروهای روسی به “میدان روبروی اداره دولتی منطقه‌ای” تیراندازی کردند. او گفت که مقامات “اکنون در حال برآورد تلفات غیرنظامیان هستند.” مقامات اورژانس محلی در فیس‌بوک نوشتند که شش غیرنظامی در جریان گلوله‌باران دفتر اداره دولتی کشته شدند، از جمله یک کودک. اما این ادعا هنوز تایید نشده است.

رئیس جمهوری اوکراین که از طریق ارتباط ویدیویی از مکانی نامعلوم در کی‌یف در این جلسه صحبت می‌کرد، گفت: اوکراین بهترین مردم خود را برای اینکه برخورد برابر دریافت کند، از دست داد. ده‌ها تن در حملات موشکی به خارکیف کشته شدند و این بهای آزادی است. روسیه کودکان اوکراینی را هدف قرار می‌دهد و دیروز ۱۶ تن کشته شدند.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا که مورد تشویق شدید قرار گرفت، گفت کشورش “از آزادی دفاع می‌کند و بهای گزافی را در مبارزه با روسیه می‌پردازد.” زلنسکی از اروپا خواست که از اوکراین حمایت کنند و اجازه ورود این کشور به اتحادیه اروپا را بدهند. او گفت کشورش “برای بقای خود می‌جنگد، اما نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.”


برخی خبرهای کوتاه دیگر در باره جنگ پوتین با مردم اوکراین(خبرهای داریوش رجبیان خبرنگار بی‌بی‌سی)

* بنا به فرمان تازهٔ ولادیمیر پوتین از فردا (۲ مارس) مردم مقیم روسیه اجازه بیرون بردن بیش از ۱۰ هزار دلار پول نقد از کشور را ندارند.

* شرکت اپل بدون اعلامی رسمی، فروش فرآورده‌هایش در روسیه را متوقف کرده. اگر حالا بخواهید از داخل روسیه محصولات اپل را خریداری کنید، روی تارنمای شرکت این پاسخ ظاهر می‌شود که فعلا ارسال محصولات اپل به روسیه مقدور نیست.

* بخش روسی ویکیپدیا خبر داده که سازمان نظارت بر رسانه‌های روسیه در نامه‌ای تهدید کرده که ویکیپدیای روسی به خاطر مقالهٔ «تجاوز روسیه به اوکراین (۲۰۲۲)» ممکن است مسدود شود.

* آلکسی وِنِدیکتف، سردبیر رادیو پژواک مسکو (اخو مسکوی) خبر داده که جلو پخش برنامه‌های این رادیو در روسیه را گرفته‌اند. در برنامه‌های این رادیو بر خلاف دستور سازمان نظارت بر رسانه‌های روسیه رویدادهای اوکراین «جنگ» یا «حمله» یا «تعرض» توصیف می‌شود. مقام‌های سانسور در کرملین از رسانه‌ها خواسته‌اند که جنگ در اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» بنامند.
* دادستانی کل روسیه خواهان قطع دسترسی به تارنماهای رادیو پژواک مسکو (اِخو مسکوی) و تلویزیون دُژد شده که از معدود رسانه‌های مستقل مسکو هستند. دادستانی کل بدون استناد به هیچ مطلبی آنها را به دعوت مردم به اعمال افراط‌گرایانه و نشر اکاذیب دربارهٔ عملیات جنگی در اوکراین متهم کرده.

* برگزارکنندگان جشنوارهٔ فیلم کن با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از اوکراین نوشته‌اند: «تصمیم گرفتیم که اگر جنگ متجاوزانه به دلخواه مردم اوکراین پایان نپذیرد، از روسیه هیچ هیئتی را نپذیریم و حضور هیچ کس مرتبط با دولت روسیه را اجازه ندهیم». آنها از روس‌های معترض به جنگ سپاسگزاری کرده‌اند.

* یولیا ناوالنایا، همسر آلکسی ناوالنی، مخالف دربند پوتین: «پوتین روسیه نیست! ما نمی‌خواهیم کسی را بمباران یا تیرباران یا مغلوب کنیم. ما خواهان صلح هستیم. ما ده‌ها میلیون تن هستیم. ما در جنایت جنگی همدستی نمی‌کنیم. خاموش هم نمی‌مانیم. نه به جنگ!»

* شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا گفته آنچه امروز در اوکراین شاهدش هستیم حمله به ارزش‌های دموکراتیک به بدترین نحو ممکن است. «موضع ما همبستگی است». پیشتر شاهزاده ویلیام‌ (پسر چارلز) و همسرش کیت در توییتر نوشتند که «در نبرد دلیرانهٔ رئیس‌جمهور و همهٔ مردم اوکراین برای آینده‌شان در کنار آنها می‌ایستیم».

* بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا: پوتین حاضر است برج‌های مسکونی را بمباران و موشک‌باران کند، کودکان را بکشد و ما بطور فزاینده شاهد این اعمال او هستیم. پوتین در مورد آمادگی مردم اوکراین برای دفاع از خود و قاطعیت غرب «سوءمحاسبهٔ مرگباری» داشته. جامعهٔ جهانی می‌داند که خود اوکراینی‌ها باید آیندهٔ کشورشان را تعیین کنند.

* به گزارش رسانه‌های اوکراین، در استان سومی این کشور نخستین تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین انجام شد که در جریان آن یک افسر روسیه با ۵ سرباز نیروهای دفاع سرزمینی اوکراین مبادله شدند. روسیه این خبر را هنوز تأیید یا تکذیب نکرده.

* توییتر در روسیه دچار محدودیت‌هایی شده. سازمان نظارت بر رسانه‌های روسیه کاربران این شبکه را به اشاعهٔ خبرهای نادرست دربارهٔ عملیات جنگی در اوکراین متهم می‌کند. اکنون محتوای توییتر در روسیه به‌کندی بارگیری می‌شود. چند روز پیش همین اتفاق با فیسبوک افتاد؛ آن هم در ارتباط با اوکراین.

* میخائیل فریدمن، یکی از داراترین شهروندان روسیه می‌گوید جنگ اوکراین باید هرچه زودتر متوقف شود چون برای هردو طرف چیزی جز فاجعه به بار نمی‌آورد. او‌ که زادهٔ اوکراین است گفت نمی‌تواند صراحت لهجهٔ بیشتری به کار ببرد زیرا ممکن است برای خود او و همکارانش خطرناک باشد. او از تحریم‌های فله‌ای غرب علیه روس‌ها انتقاد کرد. فریدمن امروز از هیئت مدیرهٔ شرکت تلفن همراه «وئون» کنار رفت. او بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت مستقر در آمستردام است که در اوکراین، روسیه، قزاقستان، پاکستان و الجزایر فعال است.

* شهردار خِرسون در جنوب اوکراین نوشته که این شهر زیر گلوله‌باران است، ساختمان‌ها در کام آتش می‌سوزند. می‌گوید فعلا وظیفهٔ او آتش‌نشانی و حفظ پرچم اوکراین بر شهر و حفاظت از مردم و رفع پیامدهای حمله است. «به هر روی شهر باید زنده بماند». ایگور کالیخایف از سربازان روس خواسته که شهر را ترک کنند. نوشته: «خِرسون یک شهر اوکراینی بود و می‌ماند!»

* وزارت دفاع روسیه می‌گوید دسترسی اوکراین به دریای آزوف را قطع کرده، ۲ فرودگاه و ۳ ایستگاه رادار نیروی پدافند هوایی اوکراین را منهدم کرده، در کل ۱۳۲۵ واحد نظامی زیرساختی، ۵۹ سامانهٔ موشکی، ۱۷۹ توپ صحرایی و خمپاره‌انداز و ۲۸۶ خودرو جنگی اوکراین را از بین برده. راستی‌آزمایی آمار هردو طرف جنگ فعلا میسر نیست.

* وزارت دفاع روسیه خبر داد که مرکز عملیات روانی شمارهٔ ۷۲ و ساختمان‌های سرویس امنیت ملی اوکراین در کیف را هدف حملات بعدی خود قرار می‌دهد. گفته از آغاز عملیات نظامی در اوکراین موارد حملهٔ سایبری به مؤسسات دولتی روسیه فزونی گرفته و مردم این کشور زنگ‌های تلفنی تهدیدآمیز دریافت می‌کنند.

* اورزولا فُندِر لاین، رئیس کمیسیون اروپایی در نشست امروز پارلمان اروپا: «شکی ندارم که اروپایی‌ها متوجه این موضوع هستند: دفاع از آزادی، هزینه دارد. هرچند آزادی قیمتی ندارد. آزادی اصل اساسی ماست. واکنش‌های امروز ما سرمایه‌گذاری در آزادی ماست. ما نمی‌توانیم وابسته به تولیدات کشوری باشیم که آشکارا ما را تهدید می‌کند. وابستگی ما به گاز روسیه هرچه کمتر، بودجهٔ نظامی کرملین به همان اندازه کوچک‌تر».

* فشردهٔ رویدادهای ششمین روز حملهٔ روسیه به اوکراین (۱ مارس ۲۰۲۲) تا ظهر امروز:
یک موشک روسیه به میدان آزادی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین اصابت کرد و باعث انفجاری سهمگین شد. یک موشک دیگر به مقر مقام‌های محلی شهر در نزدیکی مرز با روسیه خورد. اعضای پارلمان اروپا هنگام پیوند ویدئویی ولودیمیر  زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را سر پا تشویق کردند. زلنسکی گفت: «هیچ کسی قادر به شکستن ما نیست». بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روسیه را به انجام حملات «بربرانه و بدون تشخیص» متهم کرد. کاروان زرهی عظیم روسیه در حال پیشروی به سوی کیف است. در حملات توپخانه‌ای روسیه در شهر اُختیرکا در شمال‌شرق اوکراین حدود ۷۰ سرباز اوکراینی جان دادند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024