جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.02.2022, 13:24

جبهه ملی ایران تجاوزنظامی روسیه به‌اوکراین رامحکوم‌می‌کند


هموطنان عزیز! تجاوز نظامی ارتش روسیه با تجهیزات کامل و نفرات بی‌شمار از راه زمین و هوا به کشور همسایه‌اش ‏اوکراین سر انجام پس از چند روز فضای پر التهاب، در سحرگاه روز پنجم اسفند جاری صورت پذیرفت. تجاوز به خاک ‏اوکراین که بر اساس قوانین بین‌المللی کشوری مستقل و عضو سازمان ملل متحد است عملی غیرقانونی و بر خلاف منشور ‏ملل متحد و حرکتی قلدرمآبانه و ددمنشانه و زیر پا نهادن حق حاکمیت ملی یک دولت- ملت است.

در این هجوم وحشیانه ‏انسان‌های بی گناهی از زن و مرد و کودک در خاک و خون درغلتیدند، خانه‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها و شهرهایی ‏ویران شدند و صدها هزار نفر آواره و سر گردان گردیدند و مردم جهان در هراس از آغاز یک جنگ بزرگ و بین‌المللی در ‏نگرانی و اضطراب فرو رفتند. این حرکت روسیه و خیز برداشتن چین برای اشغال تایوان و یا هر حرکت مشابه این‌ها، ‏گویی که جامعه بشری را از قرن بیست و یکم به قرون گذشته و زمان برقراری قانون جنگل پرتاب نموده است.

تمایل دولت ‏اوکراین برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو بهانه روسیه برای این تجاوز آشکار بوده است. تجاوز به اوکراین ‏دقیقا صحت تمایل دولت اوکراین برای پیوستن به ناتو را نشان داده و توجیه کرد.

اما واقعیت این است که سردمداران کاخ ‏کرملین و در راس آنان شخص دیکتاتور و مستبدی چون آقای پوتین، هنوز در رویای اتحاد جماهیر شوروی و ابر قدرتی به ‏سر می‌برند و درپی زیر نفوذ و تحت سلطه گرفتن نه تنها اوکراین که تمام سرزمین‌هایی که در زمان‌های گذشته در ‏اختیارشان بوده می‌باشند. و این تجاوزگری قطعا در اوکراین متوقف نخواهد شد و سایر کشور‌های مستقل همسایه روسیه ‏در اروپا و آسیا را نیز در بر می‌گیرد. شاید وصیت پطر کبیر هم از نظر آنان دور نمانده باشد و فکر دسترسی رسمی به ‏آب‌های گرم خلیج فارس برای آنان وسوسه‌انگیز باشد.

در این میان بی‌عملی کشورهای اروپایی و آمریکا و اعضای پیمان ‏ناتو با ادعای طرفداری از دموکراسی و حقوق بشر در مقابل این حرکت تجاوزکارانه، و اکتفا کردن به تحریم روسیه، بسیار ‏تعجب آور و مشکوک به نظر می‌رسد. تا جایی که بسیاری از تحلیل گران سیاسی، این فاجعه انسانی را نتیجه زد و بند‌های ‏پشت پرده و چیزی شبیه تحویل دادن افغانستان به گروه منحط طالبان ارزیابی می‌کنند. جالب آن که روسیه به عنوان عضو ‏دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطع نامه این سازمان، در مورد اشغال اوکراین را وتو کرده و آن را بلا ‏اثر می‌نماید.

هموطنان عزیز! این رویداد‌های اسفبار نشان می‌دهد که جامعه بشری با وجود پشت سر گذاشتن دو جنگ جهانی ویرانگر ‏و بر پا نمودن سازمان ملل متحد، پس از جنگ دوم و تصویب اعلامیه جهانی پر افتخار حقوق بشر، هنوز به یک امنیت ‏پایدار و احترام به کرامت انسانی و برقراری یک تعامل متمدنانه در صحنه بین المللی دست نیافته و مانند قرن‌های پیش ‏هنوز قانون جنگل و استفاده از زور در جهان حاکم است.‏

جبهه ملی ایران ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، موضع حکومت جمهوری اسلامی در حمایت ‏از این تجاوز را صریحا نکوهش نموده و آن را با منافع و امنیت ملی ایران مطابق نمی‌داند.

جبهه ملی ایران بر این عقیده است که یک سازمان ملل متحد نیرومند با توان بازدارندگی پر قدرت برای مدیریت جامعه ‏جهانی و پیش‌گیری از این گونه تجاوزات و حفظ صلح و امنیت جهانی و آرامش ابناء بشر، ضرورت امروز کره خاک ‏است. ما بر این عقیده‌ایم که حمایت از این تجاوز زور مدارانه کار ملتی با فرهنگ و تمدن تاریخی همچون ایران نیست و ‏موضع حکومت جمهوری اسلامی در این زمینه را کاملا نادرست و غیر مسئولانه و متضاد با نظر افکار عمومی ملت ‏فرهیخته ایران میدانیم.‏

تهران – هشتم اسفندماه ۱۴۰۰ خورشیدی
هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024