جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 26.02.2022, 11:15

زلنسکی: از سرزمین‌مان دفاع می‌کنیم


در حالی که کی‌یف، پایتخت اوکراین از ساعات اولیه صبح شنبه ۲۶ فوریه در معرض بمباران شدید روسیه قرار گرفته است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور در یک برنامه زنده از طریق تلفن همراه خود در مقابل دفترش حضور یافت و خطاب به مردم اوکراین گفت که «سلاح‌هایمان را زمین نخواهیم گذاشت و از سرزمین‌مان دفاع خواهیم کرد».

به گزارش العربیه، رئیس‌جمهوری اوکراین در این ویدیو که در صفحه او در فیس‌بوک منتشر شد، حضور خود در کی‌یف را تایید کرد.

او افزود: «من با رئیس جمهوری فرانسه صحبت کردم و تسلیحات و تجهیزات شرکای ما به سمت اوکراین در راه است.»

وی همچنین تاکید کرد، «من از ارتش اوکراین درخواست زمین‌گذاشتن سلاح‌ و تسلیم‌شدن نکرده‌ام.»

همزمان روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از گزارش‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از حضور تک تیراندازان روسی در کیف پیش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین خبر داد.

روزنامه «واشینگتن‌پست» که به نسخه‌ای از این گزارش‌ها دست یافته است، خبر داد که مقامات آمریکایی به زلنسکی پیشنهاد داده بودند که برای جلوگیری از ترور یا بازداشت او توسط نیروهای روسی، وی را از کی‌یف خارج کنند.

منابع واشینگتن‌پست افزودند که زلنسکی این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین جمعه شب هشدار داده بود که نیروهای روسیه به دنبال تصرف سریع کی‌یف هستند.

زلنسکی در پیامی ویدیویی که در وب‌سایت ریاست‌جمهوری منتشر شد، گفت: «باید صریحا بگویم که امشب سخت‌تر از روز گذشته خواهد بود. بسیاری از شهرهای کشور ما مورد حمله قرار گرفته‌اند».

او افزود: «کی‌یف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ما نمی‌توانیم پایتخت را از دست بدهیم».

وی تاکید کرد: «من از مدافعان مرد و زن در همه جبهه‌ها می‌خواهم هوشیار باشند که امشب دشمن از تمام نیروهای خود و با نفرت انگیزترین، بی‌رحمانه‌ترین و غیرانسانی‌ترین راه‌ها برای درهم شکستن جبهه دفاعی ما استفاده خواهد کرد. امشب آنها سعی خواهند کرد کی‌یف را تصرف کنند.»

رئیس جمهوری اوکراین تصریح کرد که روز گذشته با چندین رهبر غربی از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان صحبت کرده است.

او گفت: «ما برای کمک‌های بیشتر و حمایت‌های افزون‌تر از کشورمان توافق کردیم.»

زلنسکی تاکید کرد که هدف اصلی از تلاش‌هایش، پایان‌دادن به کشتار مردم کشورش است.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین از مردم روسیه خواست تا با جنگ مخالفت کنند. وی همچنین همه کسانی را که می‌خواهند از اوکراین دفاع کنند به کشورش دعوت کرد.


پترو پوروشنکو کلاشنیکف به دست در خیابان‌های کی‌یف: پوتین هرگز نمی‌تواند اوکراین را تصرف کند

رئیس جمهوری سابق اوکراین که سلاح کلاشنیکف در دست در خیابان‌های کی‌یف با سی.ان.ان صحبت می‌کرد، گفت: روسیه هرگز نمی‌تواند کشورم را تصرف کند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی.ان.ان در گفت‌وگویی زنده با پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین از کی‌یف با وی صحبت کرد. پوروشنکو از “تهاجم فاجعه بار” روسیه علیه اوکراین انتقاد کرد و گفت، درگیری با روسیه دقیقا دو یا سه کیلومتری محل حضورش در جریان است.

وی که تا سال ۲۰۱۹ رئیس جمهوری اوکراین بود، ادامه داد: همه باید بدانند که پوتین فقط علیه اوکراین اعلان جنگ نکرده بلکه این اعلان جنگی علیه تمام جهان است.

پوروشنکو همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را یک “احمق به تمام معنا و یک شرور” خواند که “برای کشتن اوکراینی‌ها اینجاست.”

رئیس جمهوری سابق اوکراین همچنین کلاشنیکفش را به سمت دوربین گرفت و گفت، بسیاری از اوکراینی‌ها می‌خواهند برای مبارزه با روسیه نام نویسی کنند “چون از پوتین متنفرند. البته ما سلاح به قدر کافی نداریم.”

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چقدر می‌تواند علیه روسیه دست به سلاح داشته باشد، گفت: برای همیشه. اینکه روسیه چقدر سرباز، سلاح اتمی و موشکی دارد مهم نیست چون پوتین هرگز نمی‌تواند اوکراین را تصرف کند. ما اوکراینی‌ها مردمی آزاد هستیم با یک آینده اروپایی بزرگ.


جزیره مار در دریای سیاه

قدردانی رئیس جمهوری اوکراین از سربازانی که در دفاع از یک جزیره کوچک کشته شدند

اوکراین از ۱۳ سربازی که در دفاع از یک جزیره کوچک کشته شدند، قدردانی کرده است. گزارش شده که این سربازان اوکراینی دستور تسلیم کشتی روسی را نادیده گرفته و در عوض به آن ناسزا گفته بودند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در کلیپ‌های صوتی که صحت آن تایید نشده و مربوط به این حادثه است، شنیده می‌شود که از مرزبانانی که از جزیره “مار” در دریای سیاه دفاع می‌کنند، خواسته می‌‌شود تا “سلاح های خود را زمین بگذارند” در غیر این صورت “بمباران می‌شوند”.

این سربازان پاسخ می‌دهند: “کشتی جنگی روسیه، برو به جهنم.”

اوکراین گفته که این سربازان سپس در حملات هوایی و دریایی روسیه کشته شدند. روسیه این موضوع را تکذیب کرده و گفته است که همه آن‌ها تسلیم شدند.

ولودیمیرزلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به این سربازان عنوان “قهرمان اوکراین” اعطا کرده است.

آقای زلنسکی گفت: “تا آخرین لحظه از جزیره مار دفاع کردند، تمام مرزبانان قهرمانانه جان باختند.”

در صداهای ضبط شده‌ای که توسط یک مقام اوکراینی به اشتراک گذاشته شده، می‌توان مکالمات کنایه آمیز این سربازان را با کشتی روسی شنید.

در یکی از از این کلیپ‌ها شنیده می‌شود: “این یک کشتی جنگی روسی است، از شما می خواهیم سلاح های خود را زمین بگذارید و تسلیم شوید تا از هر گونه خونریزی و کشتار غیرضروری جلوگیری شود. در غیر این صورت بمباران خواهید شد.”

براساس این فایل صوتی، پس از آن شنیده می‌شود که سربازان اوکراینی با خود صحبت می‌کنند و به یک توافق می‌رسند سپس در پاسخ می‌گویند “برو به جهنم”.

به گفته مقامات اوکراینی این آخرین مکالماتی بوده که قبل از حمله نیروهای روسی و قطع ارتباط کی‌یف با این جزیره شنیده شده است.

گزارش‌های رسمی روسیه از این حادثه کاملا متفاوت است. مسکو گفته که ۸۲ سرباز اوکراینی مستقر در این جزیره داوطلبانه خود را تسلیم کردند و هیچ اشاره‌ای به انجام حمله و یا تلفات نشده است.

جزیره مار، جزیره‌ای صخره‌ای با مساحت ۱۶ هکتار متعلق به اوکراین است که در حدود ۳۰۰ کیلومتری غرب شبه جزیره کریمه واقع شده است.

وزارت بهداشت اوکراین گفته است که از زمان حمله روسیه از سه روز پیش نزدیک به ۲۰۰ اوکراینی از جمله سه کودک کشته شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024