جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.02.2022, 19:59

زلنسکی: از استقلال و کشور خود محافظت می‌کنیم


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود اظهار داشت: همه اینجا هستند، ارتش اینجاست، جمعیت غیرنظامی اینجا هستند، ما همه اینجا هستیم، از استقلال و دولت خود محافظت کرده و خواهیم کرد.

در این ویدئو که مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری گرفته شده است؛ آندری یرماک و میخائیل پودولیاک رئیس و معاون رئیس دفتر نخست‌وزیری ، دنیس شمیهال نخست‌وزیر و دیوید آراهمایا رئیس حزب خدمتگزار مردم اوکراین نیز حضور داشتند.

ارتش روسیه به دستور ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه از  نخستین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ جنگ تجاوزگرانه‌ی همه‌جانبه‌ای را علیه اوکراین و مردم بی‌دفاع آغاز کرده است. تهاجم ارتش متجاوز روسیه از از شمال و جنوب و شرق اوکراین شروع شده و نیروی هوایی پوتین تمام شهرهای اوکراین هدف بمباران قرار داده‌اند.

رئیس‌جمهور اوکراین: بیایید پشت میز مذاکره بنشینیم

ولودیمیر زلانسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواست تا برای جلوگیری از قربانی شدن بیشتر غیرنظامیان، پای میز مذاکره بنشینند.

وی در پیام خود گفت: بیایید پشت میز مذاکره بنشینیم تا جلوی مرگ‌های بیشتر را بگیریم.

زلنسکی در سخنانی به زبان روسی، اظهار داشت: من بار دیگر می‌خواهم رئیس جمهور روسیه را خطاب قرار دهم. در سرتاسر اوکراین جنگ در جریان است، بیایید گفت‌وگو کنیم تا جلوی مرگ انسان‌ها را بگیریم.

وی سپس خطاب به نیروهای مسلح اوکراین گفت: قوی بمانید، تنها چیزی که داریم شما هستید، تنها کسانی که از کشور ما محافظت می‌کنند. زنده باد اوکراین.

رئيس جمهور اوکراین تاکید کرد: روسیه تنها به اوکراین تهاجم نکرده، بلکه این آغاز جنگی علیه اروپاست. این وضعیت برخلاف وحدت اروپا و تمام اصول این قاره است.

زلنسکی با اشاره به اینکه اوضاع کشورش او را به یاد جنگ جهانی دوم می‌اندازد، گفت: مطمئن هستم که همه شما آن را می‌بینید، تمام اروپا هم می‌بیند. نمی‌دانم چگونه می‌خواهید از خود محافظت کنید.

رئيس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه اروپا قدرت توقف این تجاوز را دارد، تصریح کرد: از کشورهای اروپایی چه انتظاری داریم؟ لغو روادید برای روس‌ها، حذف آنها از سیستم سوئیفت، انزوای کامل روسیه، فراخوان سفیران، تحریم نفتی. امروز، همه این گزینه‌ها باید روی میز باشد، زیرا این تهدیدی برای همه ما و برای تمام اروپا است.

زلنسکی گفت: امروز از مسکو شنیدیم که روسیه در نهایت می‌خواهد گفت‌وگو کند. کرملین می‌خواهد درباره وضعیت بی‌طرف اوکراین صحبت کند. به شرکای اوکراین می‌گویم که سرنوشت کشورمان همین حالا در حال تعیین شدن است. من از آن‌ها (متحدان غربی اوکراین) می‌پرسم که آیا در کنار ما هستند یا خیر و پاسخ آن‌ها مثبت است؛ اما هنوز آماده پذیرش ما در این اتحاد (ناتو) نیستند.

زلنسکی ادامه داد: ما از گفت‌وگو درباره تضمین‌های امنیتی برای کشور خود ترسی نداریم. ترسی از صحبت‌ درباره وضعیت بی‌طرف نداریم. اما چه چیزی تضمین امنیتی ما خواهد بود؟ چه کشورهایی این تضمین‌ها را تامین خواهند کرد؟ باید درباره پایان این حمله و تهاجم سخن بگوییم؛ باید درباره آتش‌بس سخن بگوییم، اما در حال حاضر، سرنوشت کشورمان کاملا به ارتش‌ خودمان بستگی دارد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: طبق اطلاعات ما، دشمن من را به عنوان هدف شماره یک، و خانواده‌ام را به عنوان هدف شماره دو نامگذاری کرده است. آن‌ها می‌خواهند با از میان برداشتن رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند.

او همچنین گفت: می‌دانم که اطلاعات غلط زیادی منتشر می‌شود، از جمله اینکه کی‌یف را ترک کرده‌ام؛ اما من در پایتخت و در کنار مردمم مانده‌ام.

ویتالی کلیچکو: کی‌یف وارد فاز دفاعی شده است

رویترز نیز گزارش کرد، ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف امروز گفت که شهر وارد مرحله دفاعی شده است.

کلیچکو گفت: «شهر وارد مرحلهٔ تدافعی شده. همین حالا در برخی از نواحی شهر صدای تیراندازی و انفجار را می‌شود شنید. نیروهای اوکراینی گروه‌های خرابکار روس‌ را خنثی می‌کنند. ارتش اوکراین مواضع دفاعی خودش را دور تا دور کیف حفظ کرده. اوضاع پیچیده است، ولی ما به نیروهای مسلح خود باور داریم؛ از آنها حمایت و به آنها کمک می‌کنیم».

کلیچکو از مردم کیف، به‌ویژه منطقهٔ اوبولون در شمال پایتخت (محل نبردهای امروز) خواست که از خانه یا پناهگاه خود بیرون نیایند.

در همین حال ارتش اوکراین بار دیگر در توییتی از همه غیرنظامیان خواسته است بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی به نیروهای دفاعی این کشور بپیوندند.

در بیانیه منسوب به یوری گالوشکین، فرمانده نیروهای اوکراین آمده است: “امروز اوکراین به همه چیز نیاز دارد و تمام مراحل برای پیوستن ساده شده است.”

ارتش گفته است که داوطلبان “تنها پاسپورت و شماره شناسایی خود را همراه داشته باشند”.

ارتش بعدا در توضیحاتی گفت که این اطلاعیه مربوط به افراد زیر شصت سال است. درباره حداقل سن داوطلبان توضیحی داده نشده است.

اسکای نیوز نیز گزارش کرد، وزارت دفاع اوکراین همچنین اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰۰ سرباز روس در جریان درگیری‌ها در خلال یک روز و نیم گذشته کشته شده‌اند.

نیروی زمینی اوکراین گفته است که نیروهای روسیه در منطقه بیلوودسک در لوهانسک در شرق اوکراین تلفات زیادی متحمل شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه:  کی‌یف را از غرب محاصره شده

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش روسیه کی‌یف را از غرب محاصره کرده اما به مناطق مسکونی حمله نمی‌کند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که روسیه ۱۱۸ هدف نظامی، از جمله ۱۱ فرودگاه نظامی اوکراین را هدف قرار داده و آنها را از کار انداخته است. وزیر امور خارجه اوکراین از “حمله‌های موشکی وحشتناک” به کی‌یف خبر داده است.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسیه کنترل فرودگاه نزدیک کی‌یف را به دست گرفته و چتربازان در آن فرود آمده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود آورده است، بیش از ۲۰۰ هلیکوپتر و یک هواپیمای حامل نیروهای نظامی در این عملیات در جریان تصرف فرودگاه “هوستومل”، واقع در حومه شمال غرب کی‌یف استفاده شده است.

ارتش به مردم توصیه کرده که خانه‌های خود را ترک نکنند

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح در حومه کی‌یف پایتخت این کشور و در دایمر و ایوانکیف در حال جنگ با نیروهای روسیه هستند.

در منطقه‌های دایمر و ایوانکیف تعداد زیادی از خودروهای زرهی روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند.

ارتش اوکراین در یک پست در صفحه فیس بوک نوشته است که که نیروهای نظامی این کشور “به مقاومت” در برابر نیروهای روسیه در شمال غرب پایتخت ادامه می‌دهند.

به گفته ارتش اوکراین سربازان برای جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای روسی، پلی را در مرز رودخانه تتریو تخریب کرده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، در ادامه این بیانیه آمده است که سربازان اوکراین همچنان کنترل فرودگاهی را در حومه شهر کی‌یف در اختیار دارند و در صورت تصرف این فرودگاه توسط نیروهای روسی، از این فرودگاه بعنوان سکوی پرشی برای حمله تمام عیار ارتش روسیه به کی‌یف استفاده خواهد شد.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با نخست وزیر انگلیس خواستار تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه و حمایت بیشتر از مردم اوکراین شد و گفت: “اوکراین بیش از هر زمان دیگری به حمایت شرکای خود نیاز دارد”.

بوریس جانسون هم گفته است همچنان از اوکراین حمایت می‌کند و “شجاعت” نیروهای نظامی این کشور را “مملو از تحسین” خواند.

رئیس جمهور اوکراین گفته است که تلفات سنگینی به اوکراین وارد شده، اما خسارات سنگینی نیز به روسیه وارد شده است.

زلنسکی همچنین از رهبران غربی خواست تا اعتراضات ضد جنگ در روسیه را مورد حمایت قرار دهند.

براساس گزارش‌ها جانسون قول داد که “هر کاری که می‌تواند” انجام دهد.

وی به رئیس جمهور اوکراین گفت: “ما معتقدیم پوتین شکست خواهد خورد و این اکنون یکی از اهداف کلیدی دولت بریتانیا است”.

در همین حال ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نسبت به حفظ جان زلنسکی ابراز نگرانی کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024