جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.02.2022, 8:00

«گرهارد شرودر با رفتارش ننگ آلمان است»


گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان با سمت‌هایی که در کنسرن‌های دولتی روسیه دارد، سال‌هاست که نقش مترجم روایت‌های پوتین را دارد. امروز زمان آن رسیده به این رفتار خود پایان دهد.

تفسیری از «کریستیان بانگل» در پرتال “‌سایت” (zeit.de) آلمان

«صدراعظم اسبق در روز تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کرد که او از عضویت در شورای نظارت یکی از کنسرن‌های دولتی روسیه کناره‌گیری کرده است. او گفت این اقدام اجتناب‌ناپذیر بوده، زیرا این کنسرن بخشی از لجستیک جنگ است. خبر واقعی و مربوط به امروز (روز حمله روسیه به اوکراین) است، اما صدراعظم اسبقی که در اینجا از او سخن می‌رود، گرهارد شرودر نیست، بلکه صدراعظم اسبق و سیاستمداری پایبند به اصول و ارزش‌ها است. او کریستیان کرن، رئیس دولت یا صدراعظم پیشین اتریش از حزب سوسیال دموکرات است.

اما بر خلاف او، صدراعظم پیشین آلمان به احتمال از امروز باید خود را آماده کند، به عنوان نماینده رژیم روسیه در اروپا، هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گیرد. به نظر می‌آید هر اندازه هم که این مسئله برای جمهوری فدرال آلمان شرمگینانه باشد، اما هیچ بعید نیست که چنین اتفاقی واقعا رخ دهد.

گرهارد شرودر، این صدراعظم پیشین آلمان، که همچنان عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان است، در مقام رئیس شورای نظارت کنسرن انرژی “روس‌نفت” از دولت روسیه پول دریافت می‌کند و به زودی نیز قرار است به عضویت شورای نظارت کنسرن انرژی بزرگتر “گازپروم” درآید. او علاوه بر این، در شرکت‌های اداره‌کننده خطوط لوله گازی نورداستریم و نورداستریم۲ از پست‌های مهمی برخوردار است.

او در ازای این پول، روایت‌های پروپاگاندای پوتین را وارد آلمان می‌کند و خود را به طور آشکار به عنوان بخشی از تئاتر دولتی روسی به روی صحنه می‌برد. این خودفروشی آشکار یک رئیس دولت پیشین آلمان به پوتین، اوج رفتار عاری از شرافت و حرمت را نشان می‌دهد که نظیر آن نیست. شرودر بدین گونه نه تنها به خود، بلکه به جایگاه صدراعظمی آلمان آسیب می‌رساند. و قرائن نشان می‌دهند که او کاری را ادامه می‌دهد که سال‌ها انجام داده: به سخره گرفتن آلمان، حزبش و خودش در صحنه بین‌المللی.

هر روز که می‌گذرد، دفاع او از پوتین و مقصر دانستن اوکراین در این جنگ تهاجمی را پوچ و احمقانه‌تر می‌سازد. سال‌هاست که انسان‌ها قربانی تخیلات بازسازی قدرت دوست‌اش پوتین در دونباس، در سوریه و در خود روسیه می‌شوند. حال به خاطر این مرد و دستگاه‌اش، جنگی در اروپا درگرفته است که ابعاد گسترده آن هنوز بر کسی روشن نیست. اما شرودر سهم خود را ادا کرد، برای پول.

امروز، لحظه آن فرا رسیده که با صراحت بگوییم: این رفتار [شرودر] یک ننگ است. شرودر می‌بایستی در تصمیم پوتین برای آغاز جنگی دهشتناک، یک فرصت ببیند تا خود را از شبکه پروپاگاندای پوتین برهاند و با آن وداع کند. و پس از آن: تا حد امکان سکوت اختیار کند.»

پرتال آلمانی «سایت» در پایان این تفسیر، اظهارات گرهارد شرودر در شبکه “LinkedIn” در پی تهاجم روسیه به اوکراین را افزوده است.

شرودر نوشته است: جنگ و رنج ناشی از آن برای انسان‌ها در اوکراین باید هر چه سریع‌تر پایان پذیرد. این “مسئولیت متوجه دولت روسیه است”. در روابط میان غرب و روسیه “خطاهای بسیاری” رخ داده است، آن‌هم “از هر دو طرف”. اما حتا منافع امنیتی روسیه نیز نمی‌تواند توجیه‌گر به کار گرفتن ابزار نظامی باشد.

با این حال گرهارد شرودر برخلاف شماری از رؤسای پیشین دولت‌های اروپایی که پست‌هایی در کنسرن‌ها و شرکت‌های روسی داشته‌اند و در روز حمله روسیه به اوکراین از مقام خود کناره‌گیری کردند، از هیچ‌یک از مقام‌های پول‌ساز خود عقب‌نشینی نکرد.


ترجمه: ایران امروز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024