جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.02.2022, 12:22

اوکراین خواستار تحریم روسیه از سوی جامعه جهانی شد


وزارت امور خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا به دلیل به اصطلاح به رسمیت شناختن جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک، تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه به رسمیت شناختن استقلال جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک توسط روسیه محکوم و تاکید شد: روسیه با این اقدام آشکارا قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که هنجارها و اصول اولیه حقوق بین‌الملل است را زیرپا گذاشته و حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته شده بین‌المللی خود را نقض کرده است.

در بیانیه فوق خاطرنشان شد: تصمیم فدراسیون روسیه برای به رسمیت شناختن ‘جمهوری خلق لوهانسک و جمهوری خلق دونتسک’ به هیچ‌وجه اعتبار قانونی نخواهد داشت و اوکراین در حال حاضر از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش تنش و درگیری‌های مسلحانه استفاده خواهد کرد.

در ادامه تاکید شد: تصمیم و اقدامات بعدی فدراسیون روسیه تا حد زیادی به واکنش‌های جهانی به این تحولات بستگی دارد؛ در این زمینه، ما بر اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه جامعه جهانی علیه روسیه اصرار داریم.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته فرمان به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین را صادر کرد.

بوریس جانسون: پوتین مصمم به حمله‌ای تمام‌عیار است

نخست‌وزیر انگلیس پس از نشست اضطرای “کبرا” در لندن هشدار داد که رئیس‌جمهوری روسیه “مصمم به اجرای یک حمله تمام‌عیار به اوکراین” است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، جانسون نسبت به “رفتار غیرمنطقی بیشتر از سوی روسیه” هشدار داد.

او گفت: متاسفانه تمام شواهد حاکی از آن است که رئیس جمهور پوتین مصمم به اجرای یک حمله تمام‌عیار علیه اوکراین و به سلطه درآوردن و مطیع ساختن یک کشور مستقل و دارای حاکمیت اروپایی است و به اعتقاد من – اجازه بدهید شفاف بگویم – این امر کاملا فاجعه‌آمیز خواهد بود.

نخست‌وزیر انگلیس گفت که لندن روی این مساله کار می‌کند که اطمینان حاصل کند پوتین در صورت اجرای حمله‌ای تمام‌عیار به کی‌یف، پایتخت اوکراین “محکوم به شکست است” و از نظر او ” که “به نظر می‌رسد او درصدد انجام آن باشد.”

بوریس جانسون گفت که انگلیس به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهد داد اما افزود: می‌خواهم تردیدی برای دیگران باقی نگذارم که اگر ولادیمیر پوتین به این مسیر خشونت، تهاجم، حمله تمام‌عیار و محاصره خود کی‌یف، چیزی که به نظر می‌رسد او درصدد انجامش باشد و بخواهد که پایتخت اوکراین را تسخیر کند ادامه دهد، کاملاً حیاتی است که آن تلاش و اقدام برای فتح یک کشور اروپایی دیگر، موفق نشود و پوتین شکست بخورد.

نخست‌وزیر انگلیس در تازه‌ترین هشدارش به رئیس‌جمهوری روسیه گفت، هرگونه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین “یک اشتباه محاسباتی جدی” است.

جانسون گفت: او (پوتین) باور دارد که اوکراین هیچ حقی واقعی برای وجود به عنوان یک کشور دارای حاکمیت و مستقل ندارد. اما این مغایر با تمام چیزهایی است که ما برای به دست آوردنشان پس از پایان جنگ سرد تلاش کردیم، این مغایر با خواسته‌های مردم اوکراین است. در حال حاضر سخت‌ترین مساله برای ولادیمیر پوتین دنبال کردن این جنگ است... او با چیزی روبرو خواهد شد که از نظر من، شکست دادنش برای او بسیار سخت خواهد بود و آن احساس غرور ملی اوکراین و عزم آنها برای دفاع از کشورشان و مبارزه برای آن است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین تایید کرد که لندن فورا روسیه را با تحریم‌هایی هدف قرار می‌دهد. او پس از این نشست اضطراری، گفت که رئیس‌جمهوری روسیه “کاملا قوانین بین‌المللی را تکه‌پاره کرده است.”

جانسون گفت: انگلیس یک بسته فوری از تحریم‌های بین‌المللی اعمال خواهد کرد. این تحریم‌ها شامل برخی در داخل خود روسیه، هدف گرفتن منافع اقتصادی روسیه به جدی‌ترین حالت و هدف گرفتن منافع اقتصادی حامی ماشین جنگ روسیه می‌شود. جزئیات بیشتر عصر امروز به مجلس عوام داده می‌شود. تدابیر بیشتر هم در صورت وقوع یک حمله‌ تمام‌عیار اعمال می‌شود. این تحریم‌ها ضربه بسیار سختی به روسیه وارد می‌کند و کارهای بیشتری هم هست که در صورت وقوع یک حمله ما انجام خواهیم داد.

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد: اما هیچ شکی نیست که اگر جلوی شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی انگلیس گرفته ‌شود و اگر ما با بررسی بتوانیم چهره مالکیت روسی شرکت‌ها و دارایی‌ها را فاش کنیم، در آن صورت روسیه کم‌کم آسیب می‌بیند.

روسیه به دنبال احیای اتحاد جماهیر شوروی و دیوار برلین است

وزیر دفاع اوکراین در واکنش به تصمیم روسیه برای به شناسایی استقلال دو منطقه در شرق اوکراین، گفت که کرملین به دنبال “احیای اتحاد جماهیر شوروی” و ایجاد “دیوار برلین جدید” است.

اولکسی رزنیکف درباره راه دشوار پیش روی اوکراین و تلفات جانی احتمالی هشدار داده و گفته کشورش باید با تحمل سختی‌ها بر ترس و ناامیدی چیره شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اعلام به رسمیت شناختن دو منطقه دونتسک و لوهانسک، دستور ورود نیروهای نظامی را با عنوان “صلحبان” به این دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان اوکراین داده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که خودروهای ارتش روسیه به سوی مرز اوکراین در حرکت هستند.

آمریکا ادعای صلحبان بودن نیروهای روسیه را “بی‌معنی” خوانده و همراه متحدان غربی‌اش اعلام کرده که تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعلام می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با کم‌اهمیت خواندن واکنش غربی‌ها گفته است که مسکو به تحریم‌های عادت کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیشب به مردم این کشور گفت که اوکراین هراسی از روسیه ندارد و تسلیم هیچ چیز و هیچ کس نخواهد شد.

پیش از آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نطقی طولانی، موجودیت تاریخی اوکراین را زیر سوال برد و به شدت از دخالت غربی‌ها و ناتو در منطقه انتقاد کرد.

روسیه از قدرت‌های غربی خواسته بود که به هیچ وجه عضویت اوکراین در پیمان ناتو را در نظر نداشته باشند.

دستور  پوتین برای ورود نیروهای روسیه به شرق اوکراین و همین طور شناسایی دو منطقه جدای‌طلب واکنش‌های سیاسی و پیامدهای اقتصادی زیادی داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اقدام آقای پوتین را “بی‌شرمانه و قابل پیش‌بینی” و بهانه‌ای برای آغاز جنگ خواند.

آمریکا در اولین اقدام تحریم‌هایی را علیه مناطق تحت کنترل شورشیان اوکراین اعمال کرد. ایالات متحده شهروندان خود را از هرگونه سرمایه‌گذاری، تجارت یا تامین مالی در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان منع کرد.

اتحادیه اروپا وعده اقدامی متحد و شدید در برابر روسیه و برای نشان دادن همبستگی با اوکراین را داده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم که قرار است به زودی مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعلام کند، گفت که مسکو تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرده و قوانین بین‌المللی را “به کل زیر پا گذاشته است.”

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما به جای محکوم کردن روسیه، مدعی شد “مداخلات و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا” را باعث پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه خوانده و خواهان خویشتنداری تمام طرف‌ها شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024