جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.02.2022, 21:00

ارتش روسیه به دستور پوتین وارد شرق اوکراین شد

پوتین تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه با امضای فرمانی استقلال دو منطقه جدایی‌طلب واقع در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. 

این دو منطقه در کنترل مزدوران تجزیه‌طلب تحت حمایت مسکو قرار دارد. تجزیه‌طلبان از سال ۲۰۱۴ میلادی در این دو منطقه، دو جمهوری خودخوانده به نام‌های «دونتسک» و «لوگانسک» برپا کرده‌اند.

این اقدام پوتین نقض آشکار تمامیت ارضی اوکراین و برخلاف توافق ۲۰۱۵ مینسک است.

ولادیمیر پوتین پیش از امضای فرمان استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک، در تلویزیون دولتی روسیه سخنرانی کرد. سخنرانی پوتین تماما علیه استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین و توهین‌ آشکار به مردم این کشور بود.

برخی ادعاهای پوتین علیه اوکراین:

* «استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و سرزمین‌هایی برای تشکیل دولت، به این کشور داد. اوکراین تنها یک کشور همجوار برای ما به شمار نمی‌آید. ما فرهنگ و دین مشترک داشته و نزدیکانی در این کشور داریم و اوکراین مدرن بر اساس سرزمین‌های تاریخی روسیه بنا شد».

* «اوکراین مدرن کاملاً به وسیله روسیه ایجاده است. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است.»

* «منطقه دونباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود.»

* «اوکراین توانایی دستیابی به یک کشور با ثبات را ندارد و بنابراین مجبور است به کشورهای خارجی مانند آمریکا تکیه کند».

* «اوکراین هیچ وقت سنت حاکمیت حقیقی نداشت.»

* «ویروس ملی‌گرایی و فساد، اوکراین را تضعیف کرده است و اوکراینی‌ها باید بهفمند که کشورشان تحت استعمار قرار گرفته است. اوکراین تحت سیطره آمریکا قرار گرفته و به کشوری غیر مستقل تبدیل شده است».

* «اوکراین دارای زیرساخت‌هایی از دوران شوروی سابق بوده که به کمک آن می‌تواند به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و اگر اوکراین بتواند سلاح‌های کشتار جمعی بسازد، این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر تمام اروپا بگذارد».

* «قانون اساسی اوکراین اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را نمی‌دهد اما آنها این قانون را دور زده، و آن را پایگاه ماموریت ناتو نامیده‌اند».

* «تصمیم گرفتیم که فورا استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک برسمیت شناخته شود».

پوتین سپس با امضای دو فرمان،‌ استقلال دو جمهوری خوانده دونتسک و اوهانسک را به رسمیت شناخت.

پوتین پس از امضای این فرمان،‌ رؤسای این دو منطقه تجزیه‌طلب را به حضور پذیرفت و  پیمان مودت،‌ همکاری و کمک متقابل با آنها امضا کرد.

امضای این پیمان‌ها به معنای آن است که ارتش روسیه با دعوت این دو جمهوری خودخوانده، می‌تواند وارد خاک اوکراین شده و در حمایت از تجزیه‌طالبان، با اوکراین وارد جنگ شود.

منابع خبری گزارش دادند رئیس‌جمهور روسیه به ارتش این کشور دستور داده وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.

واکنش‌ها به اقدام پوتین علیه تمامیت ارضی اوکراین

سازمان ملل اعلام کرد کاملا از حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین حمایت می‌کند.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: سازمان ملل کاملا از حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد از همه طرف ها می خواهیم از انجام اقدامات یکجانبه که می‌تواند حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین  و اجرای توافقنامه های مینسک را تضعیف کند، خودداری کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ادامه داد اهمیت دارد که همه طرف ها با استفاده از دیپلماسی و مذاکره در کاهش تنش ها مشارکت داشته باشند.

واکنش سران اتحادیه اروپا: «نقض فاحش قوانین بین‌المللی»

سران اتحادیه اروپا اقدام روسیه در به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خواندند و اعلام کردند با «اقدام متحد» به آن واکنش نشان خواهند داد.

اورسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، و چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، در بیانیه مشترکی اعلام کردند که اقدام روسیه «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» است.

این بیانیه می‌افزاید که اتحادیه اروپا «با اعمال تحریم واکنش نشان می‌دهد» و «حمایت کامل خود را از استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی اوکراین در چارچوب مرزهای به‌رسمیت شناخته شده بین‌المللی مورد تاکید قرار می‌دهد».

ینس استولنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نیز اقدام مسکو را محکوم کرد و گفت مسکو روی درگیری در شرق اوکراین بنزین می‌ریزد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز اقدام روسیه را «نقض آشکار حاکمیت و تمامیت اوکراین» خواند و به شدت آن را محکوم کرد.

او گفت این موضوع نقض آشکار توافق مینسک و منشور سازمان ملل است و بریتانیا با «یک بسته تحریمی قوی در کنار مردم اوکراین خواهد بود».

آقای جانسون افزود: این اقدام پوتین می‌تواند آتش یک درگیری بالقوه ویرانگر روسیه با اوکراین را دامن بزند.

دولت بریتانیا شامگاه دوشنبه اعلام کرد که فردا تحریم‌های خود را علیه روسیه اعلام می‌کند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، نیز با انتشار توئیتی گفت: اجازه نخواهیم داد نقض تعهدات بین‌المللی روسیه بدون مجازات باقی بماند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد جو بایدن با امضای فرمانی روابط تجاری و مالی افراد و سازمان‌های آمریکایی با دو منطقه در دونباس را ممنوع اعلام خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه: تصمیم روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک غیر قابل قبول و مردود است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024