جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.02.2022, 10:04

ششمین دور اعتراض‌های فرهنگیان شاغل و بازنشسته


معلمان شاغل و بازنشسته کشور روز شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ برای ششمین بار در برابر ادارات آموزش و پرورش شهرهای کشور تجمع کردند تا به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعتراض کنند. در تهران تجمع معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«معلم به پا خیز برای رفع تبعیض»، «از تهران تا خراسان ،معلمان در زندان»، «مدعی عدالت، خجالت خجالت» ،«سفره ما خالیه، پز رئیسی عالیه»، « معلم کارگر، اتحاد اتحاد» «خواسته ما یک کلام رتبه بندی والسلام» و «خواسته ما یک کلام رتبه بندی والسلام» از جمله شعارهای معلمان بود.

این ششمین دور اعتراضات معلمان ایران در سه ماه گذشته است. معلمان حدود دو هفته پیش نیز (دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰) در اعتراض به بی‌توجهی دولت و مجلس به مطالباتشان به خیابان‌ها آمده بودند.

در قطعنامه ۱۱ بهمن معلمان آمده بود: «ما در اینجا جمع شده‌ایم که فریاد بزنیم ساختار آموزش در این کشور سیر قهقرایی را می‌پیماید و عدالت آموزشی بیش از هر زمان دیگری به محاق رفته است. ما جمع شده‌ایم اعلام نماییم کارد به استخوان رسیده و زندگی و معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل مانند اکثریت جامعه و زحمتکشان دچار بحران شده‌است.»

ماه‌هاست که فرهنگیان به شیوه‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به وضع موجود اعلام کرده‌اند؛ اما گویی در حاکمیت گوش شنوایی وجود ندارد.

معلمان خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطابق «قانون مدیریت خدمات کشوری» هستند..

آها هم‌چنین خواستار توقف خصوصی‌سازی و پولی‌سازی نظام آموزشی کشور هستند و می‌گویند دولت سرانه آموزشی را از جیب والدین و دانش‌آموزان تامین می‌کند. طبق اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش‌آموزان، حق همگانی است.

معلمان هم‌چنین خواستار رسیدگی به حقوق نیروهای خدماتی مدارس، توقف غارت صندوق ذخیره فرهنگیان،‌ تامین امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی و قراردادی آموزش و پرورش و آزادی معلمان بازداشت شده و توقف پرونده‌سازی علیه معلمان معترض هستند.

براساس گزارش‌ها، در تجمع‌های روز شنبه، سی بهمن تعدادی از معلمان شاغل و بازنشسته بازداشت شده‌اند. طبق برخی گزارش‌ها شمار بازداشت‌شدگان بیش از ۱۵ نفر است.

طبق گزارش کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بین بازداشت شدگان اسامی خانم‌ها شبنم بهارفر، آزاده مختاری و آجرلو و آقایان جمشیدی، سالمی، شهریاری  و روح الله مردانی به چشم می‌خورد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024