جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.02.2022, 20:34

هشدار بایدن به پوتین: پاسخ آمریکا قاطعانه خواهد بود


با تداوم بحران اوکراین و افزایش احتمال تهاجم روسیه به این کشور، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و همتای روس او ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کردند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، آقای بایدن در این مکالمه گفت: «اگر روسیه مجددا به اوکراین تهاجم کند، ایالات متحده به همراه متحدان و شرکایش قاطعانه پاسخ خواهند داد و هزینه های سریع و شدیدی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.»

به گزارش صدای آمریکا، آقای بایدن به همتای روس خود تاکید کرد که تهاجم مجدد روسیه به اوکراین رنج گسترده انسانی را به همراه خواهد داشت و جایگاه روسیه را تنزل خواهد داد.

در بیانیه کاخ سفید آمده: بایدن به وضوح گفت در حالی که آمریکا همچنان آماده مشارکت در دیپلماسی است، به همان اندازه برای سناریوهای دیگر در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود، آماده است.

به گزارش رویترز این تماس تلفنی که از ساعت ١١:٠۴ صبح به وقت شرق آمریکا آغاز شد ۶۲ دقیقه به طول انجامید.

همزمان، یک مقام فرانسوی اعلام کرد جو بایدن و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، قرار است پس از تماس تلفنی روسای جمهوری آمریکا و روسیه با یکدیگر تلفنی گفت وگو کنند.

آقای مکرون صبح امروز و پیش از تماس آقایان بایدن و پوتین، به مدت ٩٠ دقیقه با همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرده و به رئیس جمهوری روسیه گفت مذاکرات واقعی با تشدید بحران بر سر اوکراین ناسازگار است.

کاخ الیزه اعلام کرده آقای پوتین در این گفت‌وگو مطلبی نگفته که حاکی از آمادگی روسیه برای تهاجم به اوکراین باشد. در مقابل کرملین اعلام کرده پوتین در این گفت‌وگو «عدم وجود پاسخی اساسی از سوی ایالات متحده و ناتو به ابتکارات شناخته‌شده روسیه» را برجسته کرده است.

صبح امروز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به وی گفت مسیر دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین همچنان باز است اما تاکید کرد تداوم پیگیری مسیر خشونت و تجاوزگری از سوی مسکو با «پاسخ قاطعانه، گسترده، و متحد دو سوی اقیانوس اطلس» مواجه خواهد شد.

لوید آستین و سرگی شویگو، وزرای دفاع آمریکا و روسیه، نیز در تماسی افزایش حضور نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه و امتداد مرز با اوکراین را به بحث گذاشتند. این در حالی است که خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرده نیروی دریایی این روسیه یک زیردریایی آمریکایی را پس از ورود آن به آب‌های سرزمینی روسیه در ساحل شرقی این کشور در اقیانوس آرام و نادیده گرفتن اخطارهای روس‌ها تعقیب کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد به اکثر کارکنان آمریکایی سفارت این کشور در کی‌یف دستور داده سفارت را ترک کنند و سایر شهروندان آمریکایی نیز باید فورا از اوکراین خارج شوند.

پرتقال، استرالیا، نیوزیلند، آلمان، ایتالیا، و بسیاری کشورهای دیگر نیز از شهروندان خود خواسته‌اند فورا اوکراین را ترک کنند.

مقامات آمریکایی مجددا هشدار داده‌اند که افزایش حضور نظامی هوایی، زمینی و دریایی روسیه در نزدیکی اوکراین به نقطه‌ای رسیده که تهاجم ممکن است در مدت زمان کوتاهی آغاز شود.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود گزارش داده بر اساس اطلاعاتی که آمریکایی‌ها بدان دست یافته‌اند روسیه چهارشنبه پیش رو را به عنوان روز آغاز عملیات تهاجم به اوکراین در نظر دارد. اما کاخ سفید گفته هنوز با قطعیت نمی‌داند آیا پوتین قصد تهاجم به اوکراین را دارد یا نه.

منابع غربی می‌گویند روسیه با آوردن بیش از ١٠٠ هزار نیروی نظامی به پشت مرزهای مشترک با اوکراین، قصد حمله به این کشور را دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024