جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.02.2022, 10:23

بایدن: حمله به اوکراین بهای سنگینی دارد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه در واشنگتن در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت میان دو کشور و دیگر هم‌پیمانان دو سوی اقیانوس اطلس و ناتو، بر ضرورت اتخاذ تمهیدات بازدارنده در برابر تجاوزگری بیشتر روسیه به اوکراین تاکید کردند.

به گزارش صدای آمریکا، آقای بایدن با اشاره به آمادگی ایالات متحده برای مذاکرات همراه با حسن‌نیت با روسیه، تاکید کرد که هرگونه تصمیم روسیه برای تهاجم به اوکراین با واکنش «یکپارچه» اعضای ناتو رو‌به‌رو خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر «تعریف تجاوز روسیه به اوکراین» گفت که اگر تانک‌ها و نظامیان روسیه از مرز با اوکراین عبور کنند، دیگر نورد استریم٢ وجود نخواهد داشت.»

صدر اعظم آلمان نیز با تاکید بر رویکرد متحد و موضع کاملا یکسان آمریکا و شرکای اروپایی آن در قبال بحران اوکراین، نسبت به وضع «تحریم‌های بسیار سنگین» بر روسیه در صورت تجاوز آن کشور به اوکراین هشدار داد.

رئیس جمهوری آمریکا، آلمان را «دوست نزدیک و شریک مورد اعتماد» عنوان کرد و گفت دو کشور می توانند «روی همدیگر حساب کنند.»

خط لوله گاز روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم دو تاکنون عملیاتی نشده است و بسیار در غرب و آمریکا آنرا به عنوان اهرم فشار انرژی روسیه بر اروپا می دانند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: من نمی‌دانم که اگر پوتین خودش می‌داند که می‌خواهد چه کند. ولی می‌داند که تجاوز به اوکراین یک اشتباه بزرگ است و تاثیر بسیار بزرگی بر روی اروپا و جهان دارد و این اقدام برای او هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت.

جو بایدن از شهروندان آمریکایی مقیم و ساکن اوکراین خواست که این کشور را ترک کنند.

او ادامه داد که بر این باور است که آمریکا و شرکایش می‌توانند گاز صادراتی از سوی روسیه را جایگرین کنند.

تاکنون رئیس جمهوری آمریکا با امیر قطر که کشورش از عمده صادر کنندگان گاز طبیعی است در کاخ سفید دیدار کرده است. روسیه از عمده صادر کنندگان گاز و نفت خام در جهان و عضو اوپک پلاس است.

در این کنفرانس خبری آقای شولتس که دو ماه از زمان تصدی صدر اعظمی‌اش می‌گذرد گفت: «مهم است که در برابر روسیه به صورت مشترک اقدام کنیم. اگر روسیه تجاوز نظامی علیه اوکراین انجام دهد تحریم‌هایی اعمال خواهد شد که هزینه بالایی برای روسیه خواهد داشت.»

او ادامه داد: ما باهم همکاری کرده‌ایم تا تحریم‌ها را به سرعت اعمال کنیم.

آقای شولتس بار دیگر تاکید کرد که مسیر دیپلماتیک بهترین راه حل برون رفت از وضعیت موجود است.

او گفت: ما همچنان بنا داریم که در چارچوب فرمت نرماندی به دنبال راه حل دیپلماتیک باشیم.

فرمت نرماندی شامل آلمان و فرانسه و دو کشور روسیه و اوکراین است و بنا دارد که بنا به توافق مینسک راه حلی برای شرق اوکراین که در کنترل جدایی طلبان مورد حمایت روسیه است بیابد.

صدراعظم آلمان در چندین نوبت با سوالی درباره آینده خط لوله گاز نورد استریم دو در صورت تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین مواجه شد.

رویترز نوشته شولتس در طول سفر یک روزه خود به طور علنی به نام خط لوله اشاره نکرد. به نوشته این خبرگزاری، اینکه آیا آمریکا و آلمان در مورد پروژه ۱۱ میلیارد دلاری نورداستریم-۲ با هم توافق دارند یا خیر، به یک سوال مهم تبدیل شده است زیرا این دو کشور برای عقب راندن ولادیمیر پوتین، متحدان ناتو را رهبری می کنند.

آلمان هم اکنون و حتی پیش از فعالیت نورداستریم-۲ نیمی از گاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

صدراعظم آلمان  در پاسخ گفت: «ما همه زمینه ها برای اعمال تحریم در صورت تهاجم نظامی را مهیا کرده ایم و بنا نداریم همه جزئیات تحریمها را اعلام کنیم. این تحریمها وسیع و با همکاری آمریکا و دیگر شرکایمان خواهد بود. ما متحد عمل خواهیم کرد و همه گامهای لازم را برخواهیم داشت.»

او ادامه داد که کشورش بنا دارد همچنان برای ثبات اقتصادی اوکراین به کمکهایش ادامه دهد.

روسیه هرگونه طرح برای حمله به همسایه خود اوکراین را رد کرده است اما از ایالات متحده و متحدانش می خواهد که اوکراین و دیگر کشورهایی که زمانی جزو جمهوری‌ها و کشورهای اقماری شوروی سابق بودند را به عضویت ناتو درنیاورند.

کرملین همچنان میخواهد که استقرار تسلیحات ناتو در این کشورها متوقف شود. واشنگتن و ناتو این خواسته ها را رد می کنند.

این کنفرانس خبری به طور زنده و با ترجمه همزمان در سایت، یوتیوب، اینستاگرام و فیسبوک صدای آمریکا پخش شد.

پنتاگون: روسیه به افزایش نیروهای خود در مرز اوکراین ادامه می‌دهد

هم‌زمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه همچنان مشغول افزودن به نیروهای نظامی خود در مرز اوکراین است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت این اقدام روسیه تا روزهای شنبه و یکشنبه این هفته ادامه یافته است. آقای کربی افزود: «شاهد بودیم که آقای پوتین [رئیس جمهوری روسیه] به ظرفیت نیروی خود در امتداد مرز با اوکراین و بلاروس اضافه کرد.»

آقای کربی گفت که ظاهرا هیچ یک از نیروهای روس در حال حاضر به طور مستقیم جناح شرقی ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را هدف قرار نداده‌اند.

اوکراین بخشی از سازمان ناتو نیست.

جان کربی گفت که ولادیمیر پوتین بیش از ۱۰۰ هزار نیرو را مستقر کرده است و همچنان نیروهایش بیشتری مستقر می‌کند.

کشورهای غربی نگران حمله احتمالی روسیه به اوکراین هستند. روسیه این اتهام را رد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024