جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.02.2022, 12:36

روز سوم از دور دوم دادگاه بین المللی مردمی آبان

شهادت افسر سپاه در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان


نوبت صبح روز سوم از دور دوم دادگاه بین المللی مردمی آبان با شهادت یک افسر ارشد سپاه پاسداران برگزار شد. به گفته برگزار کنندگان دادگاه، این افسر شنبه شب (۱۶ بهمن) با دادگاه تماس گرفت و خواستار دادن شهادت شد.

او در شهادت خود اعلام کرد تنها ۴۲۷ نفر در خوزستان و ۴۲۰ نفر در تهران کشته شدند و همچنین نزدیک به هشت هزار نفر در تهران بازداشت شدند.

به گفته این افسر سپاه پاسداران، سرکوب آبان ۹۸ تنها موردی بود که نیروهای نظامی موظف نشدند در مورد آنکه به که، کجا و چند بار شلیک کردند، گزارش دهند.

او همچنین گفت: «تهران داشت از دست می‌رفت و وحید حقانیان و علی خلفی از دفتر خامنه‌ای دستور دادند هر کاری لازم است بکنید تا غائله ختم شود.»

این افسر ارشد سپاه پاسداران همچنین گفت که به نیروهای بسیج نیز اجازه شلیک مستقیم داده شده بود و این نیرو «بیشترین شلیک را داشت و بیشتر از همه کشت.»

او اضافه کرد: «یگان صابرین و یگان امام علی برگ آخر نظام برای برخورد با مردم معترض هستند و برای کشتن و هر کار دیگری به هیچ‌کس هم پاسخگو نیستند.»

در دومین روز از دور دوم دادگاه بین‌المللی مردمی آبان شمار دیگری از شاهدان، از جمله دایی و برادر دو تن از کشته‌شدگان و مادر یکی از بازداشت‌شدگان که پس از آزادی خودکشی کرد، شهادت دادند.

همچنین یکی از اعضای گردان امام علی سپاه پاسداران گفت فرماندهان سپاه به آن‌ها دستور شلیک از کمر به بالا را داده بودند.

در روز نخست این دور از دادگاه که جمعه برگزار شد شماری از شاهدان، از جمله طاهره بجروانی همسر علی فتوحی از کشته‌شدگان آبان ۹۸، فاطمه دادوند از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان، یک شاهد کشتار در نیزارهای ماهشهر، محمدرضا شهبازی‌فرد برادر آمنه از کشته‌های آبان، و یک راننده آمبولانس شهادت دادند.

دور اول این دادگاه در آبان‌ماه و در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ برگزار شد.

دادگاه بین المللی مردمی آبان توسط سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» برپا شده است.

۱۶۰ مقام جمهوری اسلامی متهم به «جنایت علیه بشریت»

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان اسامی ۱۶۰ متهم به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» شامل مقام‌‌های ارشد و استانی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را منتشر کرد و از همه کسانی که مدارک و اسناد بیشتری درباره آنان دارند، خواست این اسناد را به دادگاه ارائه دهند.

این فهرست علاوه بر روسای سه قوه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر کشور و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ارتش، شامل مقامات دیگر از جمله محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

استانداران برخی از استان‌های ایران و همچنین مقامات نظامی و انتظامی این استان‌ها و برخی شهرها نیز جزو این فهرست ۱۶۰ نفره هستند.

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان براساس اسناد و مدارک رسیده از سوی ۴۴۰ نفر که شهادت ۲۱۹ تن از آنان اخذ و راستی‌آزمایی شده است، این ۱۶۰ نفر از مقامات جمهوری اسلامی را به «ارتکاب جنایت علیه بشریت» متهم کرده است.

حمید صبی، عضو هیات دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، نیز تاکید کرد که هیچ اقدامی در جمهوری اسلامی حتی وارد کردن واکسن بدون موافقت رهبر جمهوری اسلامی انجام نمی‌شود. او تاکید کرد که همه نهادهای سرکوب زیر نظر خامنه ای اداره می‌شوند.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024