جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.02.2022, 22:44

آمریکا برخی تحریم‌های ایران را لغو کرد


خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۵ بهمن در گزارشی اعلام کرد دولت جو بایدن با هدف احیای توافق هسته‌ای برجام، لغو برخی تحریم‌های برنامه هسته‌ای ایران را از سر گرفته است.

به گزارش صدای آمریکا، آسوشیتدپرس می‌گوید پیش از بازگشت به وین برای دور نهایی و مشخص شدن سرنوشت مذاکرات، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برخی از تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را طی فرمانی در روز جمعه لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، معافیت از تحریم‌ها تهدید علیه شرکت‌ها و کشورهایی چون روسیه، چین و اروپا که در بخش‌های غیرنظامی فعالیت هسته‌ای ایران حضور داشتند را لغو می‌کند.

این معافیت‌ها برای ترغیب ایران به اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برجام است.

به گزارش آسوشیتدپرس وزارت خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده است: «این معافیت با توجه به چنین فعالیت‌هایی، مذاکرات برای انعقاد دوباره توافق‌ هسته‌ای ایران و بازگشت متقابل به آن را تسهیل می‌کند. همچنین طرح آن در خدمت سیاست منع گسترش تسلیحاتی ایالات متحده و منافع امنیت هسته‌ای و اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.»

دولت قبلی ایالات متحده در ماه مه ۲۰۲۰ معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرده بود. مایک پمپئو وزیر خارجه قبلی آمریکا آن زمان گفت: «ایران از فعالیت‌های هسته‌ای خود برای زورگیری استفاده می‌کند.»

آسوشیتدپرس که نسخه‌ای از اعلان وزارت خارجه به کنگره و فرمان امضا شده وزیر خارجه آمریکا را در اختیار دارد می‌گوید این معافیت‌ها، به کشورها و شرکت ها اجازه می‌دهد در بخش برق نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین فعلا متوقف شده است. وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرد طرف‌های مذاکره به «مرحله پایانی» گفتگوها نزدیک می‌شوند و این مرحله نیازمند «تصمیمات سیاسی» است.

دولت جو بایدن می‌گوید اگر ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد، آمریکا نیز به توافق هسته‌ای باز می‌گردد. در مقابل، تهران می‌گوید در صورتی به این تعهدات باز می‌گردد که واشنگتن همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای گفته است تمامی تحریم‌ها باید برداشته شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024