جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.02.2022, 19:54

طالبان سازمانگران اعتراضات را ربوده و زندانی کرده است


کانون زنان ایرانی

اخباری که در هفته‌های گذشته از افغانستان به گوش می‌رسد حاکی از آن است که طالبان تعدادی از فعالان زن افغانستانی را ربوده و زندانی کرده‌اند.

به طور مثال، می‌توان از دکتر زهرا حق‌پرست نام برد که طالبان او را از کلینیکش در کارته پروان کابل ربودند. خانم حق‌پرست دندان‌پزشک است و فروپاشی «سکتور صحت» در آستانه بحران بشری در افغانستان او را همچون هر پزشک متعهد دیگری نگران کرده بود. از این رو، با وجودی که زنان معترض تحت تعقیب طالبان بودند، او کلینیکش را به روی مراجعین نبست و به ارائه خدمات در حوزه‌ی سلامت ادامه داد.

در روزهایی که طالبان مدلی از برقع سیاه را به عنوان لباس زنان افغانستان معرفی کردند، زهرا عکسی از خود را با لباس محلی افغانستان منتشر کرد تا نشان دهد که لباس بومی زنان افغانستان رنگین و زیباست.

زهرا در جنبش اعتراضی زنان افغانستان نقش فعال داشت.

همچنین در گزارش‌ها آمده است که مرسل عیار، خبرنگار و یکی از شرکت‌کنندگان تظاهرات مسالمت‌آمیز زنان، توسط افراد مسلح طالبان از خانه‌اش ربوده شده است.

یکی از زنان معترض در کابل می‌گوید که سربازان طالبان دو روز پیش مرسل عیار، یکی از فعالان حقوق زنان و از بانوان معترض را در کابل ربوده و بازداشت کرده‌اند. تاکنون طالبان علت بازداشت خانم عیار را اعلام نکرده‌اند.

مادر مرسل عیار درباره‌ بازداشت دخترش می‌گوید: «افراد طالبان، جاوید همکار او را وادار کردند تا نشانی خانه ما را بگوید. بعد از آن طالبان به خانه ما هجوم بردند و مرسل را با خود بردند.»

تمنا زریاب پریانی، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان ناپدید شده در کابل است که به گفته خانواده‌اش، هم اکنون همراه با سه خواهر خود در زندان طالبان به سر می‌برد و از سرنوشت آنها هیچ اطلاعی در دست نیست.

همسر برادر تمنا گفته است که نیروهای طالبان با چهار رنجر پلیس حکومت پیشین افغانستان، به خانه تمنا یورش برده و هر چهار دختر جوان (تمنا، کریمه، شفیقه و زرمینه) را بازداشت کرده‌اند و دست، پاها و دهان آنها را بسته و با خود برده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز خواهان آزادی فوری تمنا زریاب پریانی و فعال دیگری به نام پروانه ابراهیم‌خیل شده و به نوعی خبر ناپدید شدن و بازداشت آنها را تایید کرده است.

این سازمان در رشته‌توییتی نوشته است که این دو زن معترض، از جمله صداهای منتقد علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان در مورد حقوق زنان در افغانستان به شمار می‌آیند.

سازمان عفو بین‌الملل نوشته است که فعالان زن در کابل ادعا کرده‌اند که طالبان تمنا و پروانه را بازداشت و شکنجه می‌کنند.

این سازمان افزوده است: «طالبان به‌عنوان مقامات عملی باید فوراً این رویداد را بررسی کرده و این فعالان زن را در صورت بازداشت، فورا و بدون قیدوشرط آزاد کنند.»

سازمان عفو بین‌الملل همچنین اظهار داشته است که طالبان به‌جای انکار بازداشت تمنا و پروانه، باید محل نگهداری آنها را فاش کنند.

دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان هم دیروز در دیدار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست «وزارت داخله طالبان» از رهبری این گروه خواسته است که درباره‌ ناپدیدشدن تمنا و پروانه تحقیق و آزادی آنان را تضمین کنند.

این دو فعال زن اخیرا نسبت به حجاب اجباری وضع شده توسط طالبان، اعتراض کرده بودند و در ملاءعام برقع را به‌شکل نمادین از سر زنی بیرون کشیده و دور انداخته بودند. این اعتراض با واکنش تند طالبان مواجه شد.

طالبان در واکنش، گفته بود کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند، مخالف قرآن و پیامبر اسلام هستند. همچنین اعضای این گروه از جمله سخن‌گویان نهادهای امنیتی طالبان کارزاری در توییتر علیه این زنان راه انداختند و خواستار بازداشت و سرکوب آنان شدند.

طالبان در پنج ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را برای زنان افغانستانی وضع کرده و آنان را از کار و آموزش نیز محروم کرده‌اند. وضع این محدویت‌ها اعتراضات گسترده‌ زنان را در پی داشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024