جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.02.2022, 19:38

دولت روسیه فعالیت دویچه‌وله را ممنوع کرد


رادیو فردا: وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن اعلام کرد که در واکنش به تعلیق پخش برنامه‌های آلمانی شبکه «راشا تودی»، دفتر دویچه‌وله در مسکو را تعطیل و اعتبارنامه کارمندان این موسسه رسانه‌ای را لغو می‌کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد این تصمیم، نخستین بخش از «اقدامات تلافی‌جویانه» مسکو در واکنش به قطع برنامه‌های آلمانی رسانه «راشا تودی» است که دو روز پیش رخ داد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنج‌شنبه تصمیم نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در آلمان علیه بخش آلمانی «راشا تودی» را نقض آزادی بیان خواند.

نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در آلمان روز سه‌شنبه طی حکمی اعلام کرده بود که رسانه دولتی «راشا تودی» برای پخش برنامه به زبان آلمانی در این کشور مجوز قانونی ندارد.

این نهاد افزود بخش آلمانی «راشا تودی» برای فعالیت خود تاکنون تقاضای مجوز نکرده است و مجوز دیگری که طبق قوانین اروپایی به رسمیت شناخته شود، ندارد.

در بیانیه اخیر وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است که روند قانونی قراردادن دویچه‌وله در فهرست «عوامل مورد حمایت کشورهای خارجی» آغاز شده است.

حکومت روسیه با قراردادن رسانه‌ها و نهادهای مدنی و منتقد حکومت در این فهرست نه تنها فعالیت آن‌ها را غیرقانونی بلکه فعالان و کارمندان آن‌ها را در معرض پیگرد قضایی قرار می‌دهد.

طی یک سال اخیر ده‌ها رسانه و روزنامه‌نگار روس در این فهرست قرار گرفته‌اند و بیشتر آن‌ها می‌گویند که این اقدام حکومت روسیه فعالیت‌های حرفه‌ای آن‌ها را به شدت محدود و در مواردی زندگی شخصی آن‌ها را به خطر انداخته است.

دویچه‌وله در بیانیه‌ای این اقدام وزارت خارجه روسیه را «واکنشی نامعقول» خواند و گفت تا دریافت حکم رسمی از سوی مراجع مسئول به فعالیت عادی خود در روسیه ادامه خواهد داد.

پیتر لیمبورگ، مدیرعامل دویچه‌وله، گفت این اقدام روسیه حتی مقابله به مثل به معنای اخص کلمه نیست، چون راشا تودی یک رسانه دولتی است ولی دویچه‌وله یک رسانه عمومی است که دولت آلمان در اداره آن نقشی ندارد.

او افزود: در حالی‌که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران روس در کمال آزادی می‌توانند در آلمان فعالیت کنند، همکاران دویچه‌وله در روسیه از این حق محروم شده‌اند.

دویچه‌وله بنگاه خبری بین‌المللی آلمان است که بودجه آن از محل ماليات عمومی تامين می‌شود و از نظر سردبيری از دولت مستقل است. اين رسانه در حال حاضر به ۳۲ زبان خارجی برنامه پخش می‌کند.

آقای لیمبرگ تصریح کرد موسسه رسانه‌ای دویچه‌وله از طریق مراجع قانونی و قضایی بررسی خواهد کرد که آیا چنین تصمیمی حتی با استانداردهای روسیه، وجهه قانونی دارد یا نه. در عین حال، این موضوع از طریق مجاری قانونی در آلمان نیز پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل دویچه‌وله تاکید کرد حتی در صورتی که چاره‌ای جز تعلیق فعالیت‌های دویچه‌وله در روسیه نباشد، پوشش اخبار روسیه از طریق این رسانه گسترش خواهد یافت.

دويچه‌وله در سال ۲۰۰۵ جواز پخش برنامه به زبان‌های آلمانی و انگليسی در روسيه را دريافت کرد. جواز پخش برنامه به زبان انگليسی تا سال ۲۰۲۵ و برای زبان آلمانی تا سال ۲۰۲۷ اعتبار دارد.

طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه این کشور قصد دارد از مقاماتی که در ممنوع کردن فعالیت بخش آلمانی «راشا تودی» دخالت داشتند، فهرستی تهیه و ورود آن‌ها به روسیه را ممنوع کند.

بخش آلمانی «راشا تودی» از اواسط ماه دسامبر و با استفاده از جوازی که توسط دولت صربستان صادر شده است پخش برنامه‌های خود در آلمان را از طریق اینترنت و ماهواره شروع کرد.

این رسانه دولتی روز چهارشنبه اعلام کرد فعالیت‌های آن در آلمان براساس قوانین اروپایی است و جوازی که از سوی دولت صربستان صادر شده تا سال ۲۰۲۹ اعتبار دارد.

این رسانه افزود که در مراجع قضایی آلمان به تصمیم نهاد ناظر بر رسانه‌های در این کشور شکایت خواهد کرد.

فعالیت «راشا تودی» در آلمان در چند ماه گذشته، حواشی دیگری نیز به دنبال داشته است. در ماه سپتامبر پلتفرم پخش آنلاین یوتیوب، دو کانال پخش برنامه‌های «راشا تودی» را به دلیل پخش اطلاعات غلط در مورد کرونا مسدود کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024