جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.02.2022, 14:27

بایدن: رهبر داعش در سوریه از پای درآمد


رئیس جمهوری آمریکا از هلاکت سرکرده گروه داعش در جریان عملیات اخیر نیروهای کشورش در شمال غرب سوریه خبر داد.

به گزارش رسانه‌های خبری بین‌المللی رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ابوابراهیم الهاشمی القریشی»، رهبر گروه داعش در جریان عملیات نیروهای ویژه ایالات متحده آمریکا در ادلیب واقع در شمال غرب سوریه، از پای درآمده است.

«عبدالله قرداش» معروف به «ابو ابراهیم القرشی»، بعد از ابوبکر البغدادی، رهبر داعش بود

بایدن در این بیانیه تاکید کرده است: نیروهای آمریکایی برای محافظت از مردم آمریکا و هم‌پیمانان و تبدیل جهان به مکانی با امنیت بیشتر، دیروز یک عملیات موفقیت آمیز ضد تروریستی در شمال غرب سوریه انجام دادند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نیز عنوان کرد: در نتیجه شجاعت و مهارت نیروهای آمریکایی، موفق شدیم ابوابراهیم القریشی، رهبر سازمان داعش را به قتل برسانیم؛ تمامی نیروهای شرکت کننده در این عملیات بدون هیچ گونه جراحتی بازگشتند.

منابع رسانه‌ای از عملیات هلی‌برن شب گذشته نیروهای ائتلاف آمریکایی در حومه شمالی ادلب (شمال غرب سوریه) و کشته شدن دست‌کم ده نفر از جمله یک زن و چند کودک خبر دادند.

شبکه «الجزیره» گزارش داد، بالگردهای ائتلاف آمریکایی، شب گذشته بر فراز مناطق أطمة و دیر بلوط در حومه شمالی ادلب پرواز کردند و در حومه شهرک «أطمة» یک عملیات هلی‌برن انجام دادند که در آن ده نفر از جمله هفت کودک کشته شدند.

خبرنگار «العربی الجدید» نیز با تایید عملیات هلی‌برن نیروهای آمریکایی در شمال استان ادلب به نقل از منابع محلی و شاهدان عینی نوشت: طی هلی‌برن نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه یک ساختمان مسکونی دو طبقه در نزدیکی گذرگاه دیربلوط، نُه نفر از جمله سه کودک و زن کشته شدند.

بر اساس این گزارش، این عملیات سه ساعت طول کشید و پس از پایان، بالگردهای ائتلاف وارد اراضی ترکیه شدند و پهپادهای ائتلاف بین‌المللی پس از عقب‌نشینی بالگردها، محل عملیات صورت گرفته را هدف قرار دادند.


بایدن و معاونش کاملا هریس در حال تماشای عملیات از پای درآوردن رهبر داعش

عبدالله قرداش، رهبر «داعش» در حمله آمریکا خود را منفجر کرد

رئیس جمهوری آمریکا: “رهبر داعش در اقدامی بزدلانه و مأیوس خود را منفجر کرده و اعضای خانواده‌‌اش را کشت.”

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از کشته شدن «عبدالله قرداش»، رهبر گروه «داعش»، ملقب به «أبی ابراهیم القرشی» طی عملیات هوایی نیروهای آمریکایی در خاک سوریه خبر داد.

پس از گزارش‌های ضد و نقیض درباره فرد هدف قرار گرفته در جریان هلی‌برد و حمله نیروهای کماندویی آمریکا در منطقه اطمه در نزدیکی شهر ادلب در شمال غرب سوریه، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پنج‌شنبه 3 فوریه، اعلام کرد که عبدالله قرداش، رهبر داعش ملقب به «أبی ابراهیم القرشی» در این عملیات کشته شده است.

بایدن در سخنرانی خود در این‌باره تاکید کرد که در جریان عملیات در منطقه اطمه در ادلب، نیروهای آمریکایی متحمل هیچ تلفاتی نشدند.

او در سخنان خود گفت که رهبر کشته شده داعش هیچ اهمیتی برای افراد خانواده خود قائل نبود و آنها را با منفجر کردن کمربند انفجاری کشت.

رئیس جمهوری ایالات متحده در توصیف این اقدام قرداش، گفت:« رهبر داعش در اقدامی بزدلانه و مأیوس خود را منفجر کرده و اعضای خانواده‌اش را کشت.»

پیش از این نیز یکی از مسئولان آمریکایی گفته بود رهبر ارشد گروه «داعش» با آغاز عملیات کماندوهای آمریکایی، بمبی را منفجر کرد که باعث کشته شدن او و اعضای خانواده‌اش شد.

به گزارش خبرنگار «العربیه» رهبر داعش که طی این عملیات نیروهای آمریکایی کشته شده در سال ۲۰۰۷ نیز دستگیر شده بود.

کشته شدن همسران قرداش

در این رابطه منابع «العربیه» فاش کردند که ۳ زن در میان کشته شدگان این عملیات هستند که احتمالا همسران قرداش باشند و با اقدام انتحاری فردی در داخل منزل قرداش در اطمه، کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا صبح پنج‌شنبه ۳ فوریه، در بیانیه‌ای از اجرای ماموریت نیروهای ویژه آمریکا در راستای مبارزه با تروریسم در شمال غرب سوریه خبر داد و در این‌باره گفت: «این ماموریت موفقیت‌آمیز بوده و طی آن آسیبی به نیروهای آمریکایی نرسید.»

پنتاگون اما در این بیانیه، هویت افراد هدف قرار گرفته در این عملیات را فاش نکرد و افزود که اطلاعات تکمیلی را متعاقبا منتشر خواهد کرد.

از سویی دیدبان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که در جریان عملیات هلی‌برد پس از نیمه شب چهارشنبه و در پی بیش از دو ساعت درگیری ، دست کم ۱۳ نفر از جمله سه زن کشته شدند.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، این بزرگترین عملیات از زمان عملیات واشنگتن در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ است که منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر سابق داعش شد که آن هم در ادلب انجام شده بود.

سخنرانی جو بایدن در کاخ سفید

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در یک سخنرانی به جزئیات عملیاتی که به کشته شدن ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، معروف به حاجی عبدالله، رهبر داعش منتهی شد اشاره کرد و آن را «پیامی به تروریست‌های سراسر جهان» دانست.

به گزارش صدای آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در این سخنرانی در کاخ سفید گفت، حاجی عبدالله که در سال ۲۰۱۹ و پس از کشته شدن البغدادی رهبری آن گروه را بر عهده گرفته بود، مسئول گسترش و اقدامات داعش در سرتاسر جهان و منطقه - از جمله کشتار اخیر در یک زندان محل نگهداری نیروهای بازداشت‌شده داعش در سوریه - بود.

جو بایدن همچنین رهبر داعش را از عوامل نسل‌کشی ایزدی‌ها (یزیدی‌ها) و فجایع و جنایت‌ها و تجاوزهای گروه داعش علیه آنها در عراق دانست.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که به دستور او نیروهای آمریکایی این عملیات را «سریع و دقیق» انجام دادند. او افزود: «به نیروهای نظامی‌مان دستور دادم همه اقدامات احتیاطی لازم را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام دهند.»

آقای بایدن گفت که با توجه به این که «این تروریست در میان خانواده‌ها،‌ از جمله خانواده کودکان، حضور دارد ما این گونه انتخاب کردیم که به جای هدف قرار دادن او با یک حمله هوایی، با پذیرش خطر بیشتری برای افرادمان از نیروهای ویژه‌مان برای این عملیات استفاده کنیم. ما با هدف به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی این‌ راه را انتخاب کردیم.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود، این «تروریست» در لحظات آخر و در «واپسین عمل بزدلانه، بدون توجه به خانواده خودش و دیگر افراد حاضر در آن ساختمان» کل طبقه سوم را منفجر کرد و درست مانند سلفش (یعنی ابوبکر البغدادی) خود را به همراه شماری از اعضای خانواده‌اش از بین برد.

جو بایدن با تاکید بر تداوم آمادگی و هوشیاری نیروهای ایالات متحده، گفت که این عملیات یکی از رهبران عمده تروریست‌ها را از میدان حذف کرد و این «پیام نیرومند را به تروریست‌های سراسر جهان فرستاد: به سراغ شما خواهیم آمد و شما را پیدا خواهیم کرد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024