جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.02.2022, 8:52

احتمال ارتباط انفجارهای دو هفته پیش در غرب ایران با این رزمایش

رزمایش محرمانه شبیه‌سازی حمله اسرائیل به ایران


سازمان پخش عمومی اسرائیل «کان»(KAN) گزارش داد که ارتش این کشور با حضور یک مقام نظامی آمریکایی رزمایش محرمانه شبیه سازی حمله به ایران با ده‌ها هواپیما را انجام داد.

بر این اساس اسرائیل در اقدامی بی‌سابقه به یک مقام نظامی آمریکایی اجازه داد تا به عنوان ناظر در آموزش نیروی هوایی شرکت کند و اجرای حمله به اهداف دوربرد را که برخی از آنها در ایران قرار دارند شبیه‌سازی کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این گزارش تاکید شده که ده‌ها هواپیمای جنگی در رزمایش سری که حدود دو هفته پیش برگزار شد، شرکت کردند.

وبسایت «تایمز اسرائیل» نیز نوشته: در این تمرینات دهها جت و سناریوهای گوناگون، از جمله سوخت‌گیری هوایی، بمبارانهای دوربرد، و دفع موشک‌های ضدهوایی بکار رفت.

بنابر این گزارش، با توجه به کندی روند مذاکرات هسته‌ای، در گزارش از حضور غیرمعمول افسر ایالات متحده به عنوان نشانه‌ای از تغییر موضع آمریکا در رابطه با برنامهٔ هسته‌ای ایران یاد شد.

یک مقام رسمی وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت فرصت حصول قراردادی بالقوه با ایران دارد به سر می‌رسد.

این مقام با اشاره به این که موضوع برای ایران و نیز دیگر شرکت کنندگان مذاکرات وین به تصریح روشن شده، گفت «برنامهٔ هسته‌ای ایران دارد پیش می‌رود. تا چند هفتهٔ دیگر علت وجودی قرارداد از میان خواهد رفت.»

به گزارش «تایمز اسرائیل»، اسرائیل گفته است فارغ از آنچه در وین صورت پذیرد، حق اقدام نظامی برای محافظت از شهروندان خویش را برای خود محفوظ می‌دارد.

نفتالی بنت نخست وزیر اسراسيل روز سه شنبه گفت «کارزار تضعیف ایران» در چند جبهه به اجرا درخواهد آمد. او که در کنفرانس سالانهٔ بین المللی انستیتوی مطالعات امنیت ملی سخنرانی می کرد، گفت اسرائیل می بایست برای جهانی که تنها دارای یک ژاندارم نیست آماده شود و بداند که عمدهٔ توجه آمریکا بر روسیه و چین تمرکز دارد. بنت گفت «این یک واقعیت است.»

او همچنین گفت امیدوار است مذاکرات هسته ای وین به حصول قراردادی منجر نشود، اما حتی اگر شد، «ایران همچنان ایران بماند.» اگر ایران از تحریم ها معاف شود، تنها کاری که بکند افزایش فعالیت های مخرب خود در سراسر خاورمیانه است.

ایران تمرینات نظامی اسرائیل و ریطوریک علیه برنامه هسته ای خود را «تهدیدات توخالی» خوانده و در پاسخ به انجام تمرینات نظامی اقدام کرده که به نوبهٔ خود تهدید علیه اسرائیل است.

ارتباط احتمالی انفجارهای دو هفته پیش در غرب ایران با این رزمایش

تاریخ دقیق انجام این رزمایش اعلام نشده در برخی گزارش‌ها تنها گفته شده حدود دو هفته پیش انجام شده است. این احتمال وجود دارد که انفجارهای حدود دو هفته پیش  در غرب ایران به همین رزمایش ارتباط داشته باشد.

روز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ (۱۶ ژانویه ۲۰۲۲) چندین صدای مهیب شبیه به صدای انفجار در استان‌های غربی ایران، از جمله کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان شنیده شد. برخی مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی علت صداها را «رعد و برق»، برخی دیگر «تمرینات نظامی» اعلام کردند اما همین ادعا نیز از سوی دیگر مقام‌ها تکذیب و گفته شد نه تمرین نظامی در کار بوده و نه رعد و برق.

برخی فعالان سیاسی نیز به‌طور تلویحی تایید کردند که انفجارهای غرب ایران حمله نظامی بوده است.

از جمله در یکی از گزارش‌ها گفته شده بود «بامداد ۲۶ دی، جنگنده‌های اف۳۵ رادار گریز، از غرب کشور وارد خاک ایران شدند و تونل‌های موشکی سپاه پاسداران و چند سکوی پرتاب موشک در مناطق ثلاث باباجانی در کرمانشاه و اسدآباد همدان را بطور کامل نابود و آسمان ایران را به سرعت ترک کردند... مردم در استان‌های خوزستان، کردستان، همدان، کرمانشاه و بخشی از آذربایجان غربی صدای انفجارهای پی در پی و بسیار مهیبی را شنیدند.. پدافند ایران پس از اینکه متوجهٔ حمله شد، به‌طور نامنظم و کاملاً ناهماهنگ در غرب کشور، شروع به شلیک کرد... تمامی پروازها در آسمان غرب کشور لغو و حریم هوایی این منطقه از هرگونه پرواز تخلیه شد...»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024