جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 31.01.2022, 23:43

آمریکا قطر را «متحد اصلی خارج از ناتو» می‌شناسد


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز دوشنبه در کاخ سفید دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش صدای آمریکا، از جمله موضوعات مورد علاقه آمریکا برای گفت‌و‌گو با قطر، تامین گاز اروپا از طریق قطر و در صورت حمله روسیه به اوکراین است. روسیه، تامین کننده اصلی گاز اروپا است.

امیر قطر اولین رهبر کشورهای جنوب خلیج فارس است که در دوران ریاست جمهوری یک ساله جو بایدن، با او در واشنگتن دیدار می‌کند.

به گزارش رویترز، آقای بایدن روز دوشنبه در جریان ملاقات با امیر قطر گفت قصد دارد قطر را به عنوان یک متحد اصلی غیرعضو ناتو تعیین کند.

یکی از خبرنگاران بلومبرگ نیز در توییتی در همین رابطه نوشت، آقای بایدن به خبرنگاران گفت قطر دوستی خوب و شریکی قابل اعتماد برای آمریکا است و او به کنگره اطلاع خواهد داد که این کشور را به عنوان یک متحد اصلی غیرعضو ناتو، قلمداد کند.

زمان برگزاری دیدار این دو تصادفی نیست. ایالات متحده و متحدان غربی نگرانند که در صورت اعمال تحریم‌های اقتصادی شدید علیه مسکو، و در صورت حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ممکن است با قطع عرضه انرژی به کشورهای اروپای غربی، تلافی جویی کند.

روسیه حدود یک سوم انرژی مورد نیاز غرب اروپا را تامین می کند.

قطر، کشوری با جمعیت حدود۲ میلیون و ۹۰۰هزار نفر، پس از روسیه و ایران، سومین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد اما با اندکی اختلاف پس از آمریکا، ‌دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع در جهان است و نقش مهمی در بازارهای انرژی جهان ایفا می کند.

با وجود قراردادهایی که دوحه با کشورهای آسیایی برای تامین انرژی دارد، تحلیلگران می گویند مشخص نیست که آیا قطر ظرفیت تولید گاز برای صادرات به اروپا را دارد یا خیر.

روسیه می گوید برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد، اما همچنین بیش از ۱۰۰هزار سرباز خود را در شرق‌ اوکراین جمع کرده است و مقامات آمریکایی می‌گویند که حمله مسکو ممکن است در هر زمانی رخ دهد.

امیر قطر علاوه بر گفت‌وگو با بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با لوید آستین، وزیر دفاع، آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی آمریکا و اعضای مهم کنگره دیدار و گفت‌‌و‌گو می‌کند.

گفتگوهای بایدن با امیر قطر همچنین در زمانی انجام می‌شود که ایالات متحده چگونگی برخورد با حکومت طالبان در افغانستان پس از خروج نیروهای خو از افغانستان در ماه اوت گذشته را بررسی می‌کند. قطر از آن زمان، نماینده ایالات متحده در کابل بوده و در ابتدا ۶۰ هزار پناهجوی افغان را که به دنبال مهاجرت به ایالات متحده بودند، در خود جای داده بود.

مقامات آمریکا و قطر همچنین احتمالا در مورد تلاش‌های ایالات متحده برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای برجام که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از آن خارج شد، گفتگو می‌کنند.

گزارش شده است که امیر قطر در سفر خود به واشنگتن همچنین احتمالا ایالات متحده را تحت فشار قرار می دهد تا درخواست این کشور برای خرید پهپادهای پرداتور و جنگنده های رادارگریز آمریکایی اف-۳۵ را تأیید کند.

امیر قطر: مذاکراتم با بایدن مفید بود

امیر قطر امروز سه شنبه در توئیتی اعلام کرد که مذاکراتش با رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن مثمرثمر و درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی در راستای شراکت استراتژیک میان دو کشور بود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در توییتی بعد از دیدارش با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن گفت: مذاکراتم با بایدن مثمرثمر بود. ما در این مذاکرات درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی در راستای شراکت استراتژیک میان دو کشور صحبت کردیم. شراکت میان دوحه و واشنگتن روز به روز برای تحقق صلح و ثبات در منطقه مستحکم‌تر می‌شود.

همچنین دفتر امیر قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی با بایدن درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد.

امیر قطر قبل از این دیدار نیز به خبرنگاران گفته بود: سال ۲۰۲۲ بسیار بااهمیت است چراکه مصادف با گذشت ۵۰ سال از برقراری روابط قطر و آمریکا است.

وی گفت که افتخار می‌کند ده‌ها هزار تن را از افغانستان در اوت و سپتامبر بعد از عقب نشینی آمریکا و سیطره طالبان بر افغانستان خارج کرده است.

امیر قطر یکشنبه وارد آمریکا شد. این اولین سفر یک رهبر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به واشنگتن در دوره بایدن است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024