جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.01.2022, 7:41

ده سناتور آمریکا: تحریم‌ نفتکشهای‌ایران را اجرا کنید


تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، همراه با ۹ سناتور دیگر در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده از او خواسته‌اند «تحریم‌های اجباری» علیه نفتکش‌های ایران را، که به گفته این گروه از سناتورها تعداد آن‌ها در حال افزایش است، اجرا کند. این نامه می‌گوید جو بایدن از زمان شروع دولت خود، علیه افزایش شدید صادرات نفتی ایران اقدام نکرده است.

به گزارش صدای آمریکا، این گروه از سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه خود که روز جمعه هشتم بهمن منتشر شد خطاب به جو بایدن نوشته‌اند صاحبان این نفتکش‌ها و مشتری‌های آن‌ها در چین با توجه به رویکرد دولت آمریکا متحمل ریسک بیشتری در اقدامات غیرقانونی‌شان می‌شوند.

در بخشی از این نامه آمده است: «افزایش فروش نفت جیب‌های زمانی خالی شده رژیم ایران را پر کرده، اهرم‌های مهم آمریکا در مقابل ایران را می‌گیرد و به ایرانی‌ها جسارت داده مذاکرات وین را به بیراهه کشانده و به شکل غیرقابل بازگشتی در جست‌وجوی تسلیحات هسته‌ای باشند.»

تام کاتن از ایالت آرکانزاس، مارشا بلک‌برن از تنسی، چاک گراسلی از آیوا، تام تیلیس از کارولینای شمالی، بیل هگرتی از تنسی، جونی ارنست از آیوا، تد کروز از تگزاس، جیمز لنکفورد از اوکلاهما، مایک براون از ایندیانا و جان کورنین از تگزاس، سناتورهای جمهوری‌خواهی هستند که این نامه را امضا کردند.

دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام که در وین در جریان بود از روز جمعه متوقف شده و هیات‌های برای مشاوره به پایتخت‌ها بازگشته‌اند. انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکرات هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

دولت جو بایدن می‌گوید اگر ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد، آمریکا نیز به توافق هسته‌ای باز می‌گردد. در مقابل، تهران می‌گوید در صورتی به این تعهدات باز می‌گردد که واشنگتن همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

بر اساس داده‌های شرکت اطلاعاتی بازار کپلر، چینن که بزرگترین واردکننده نفت خام جهان است در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۲۴ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریده است که حدود ۵۳ درصد بیشتر از سال قبل است.

بلومبرگ در گزارشی در این مورد اشاره کرده است که خریداران چینی، به‌ویژه پالایشگاه‌های خصوصی، از سیاست سخت واشنگتن در قبال ایران و ونزوئلا سود برده‌اند و مدت‌ها پس از آن که همتایان آنها در سایر نقاط آسیا خرید نفت از ایران را متوقف کردند، به خرید نفت خود از این کشورها ادامه می‌دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024