جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.01.2022, 19:59

مصطفی نیلی وکیل‌مدافع: از کیوان صمیمی خبری نیست


مصطفی نیلی، وکیل مدافع کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار زندانی شامگاه چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ در توییتر نوشت:

«آقای کیوان صمیمی دیروز صبح از زندان اوین تماس گرفت و اعلام کرد که دلیل بازگشت ایشان به اوین مخالفت دادیار اجرای احکام کرج با نگهداری وی در ندامتگاه مرکزی کرج بوده است. اما اجرای احکام دادسرای مقدس به استناد رای خلاف قانون شعبه ۵۴ اصرار بر تبعید ایشان به کرج دارد.

بعد از این تماس آقای کیوان صمیمی را برای بررسی وضعیت پزشکی و امکان تحمل کیفر به پزشکی قانونی برده و دوباره به اوین برمی‌گردانند. سپس دیروز عصر ایشان را از اوین خارج کرده و بعد از آن تاکنون تماسی با خانواده و وکلا نداشته‌اند.

با توجه به شروع پیک ششم کرونا و شرایط سنی آقای کیوان صمیمی و بیماری‌های زمینه‌ای ایشان و عدم تماس از دیروز ظهر نگرانی در مورد سلامت ایشان بسیار زیاد است.»

کیوان صمیمی از تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۹ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

صمیمی از شرکت‌کنندگان  در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، بود. این تجمع در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شد و کیوان صمیمی به همراه تعدادی دیگر بازداشت شدند. نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند.

آقای صمیمی نهایتا روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

آقای صمیمی در تاریخ ۱ اردیبهشت به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض آقای صمیمی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

کیوان صمیمی مجددا محاکمه و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد.

نهایتا علیرغم قبول درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، شعبه هم عرض با رد نظر دیوان، محکومیت آقای صمیمی را از ۳ سال به ۲ سال حبس کاهش داده بود.

آقای صمیمی پیشتر نیز در سال ۸۸ بازداشت و به اتهام زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شرکت در تظاهرات اعتراضی و نوشتن مطالب انتقادی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. در ٢۶ اردیبهشت ماه ۹۴، با پایان شش سال محکومیت آزاد شد.

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در رژیم سابق را نیز دارد. دو برادر ایشان، یکی در دوره پهلوی و دیگری نیز در دهه شصت و توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024