جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.01.2022, 10:25

نزار زاکا نیز به اعتصاب غذا در وین می‌پیوندد


سازمان «کمک به گروگان‌ها در سرتاسر جهان» اعلام کرد نزار زاکا، عضو هیات مدیره این سازمان، به وین می‌رود تا در اعتصاب غذا و درخواست برای آزادی تمامی گروگان‌ها در ایران، به بری روزن بپیوندد.

این سازمان روز پنجشنبه ۳۰ دی در پیامی در توئیتر اعلام کرد زاکا در تلاش برای آزادی تمامی شهروندان خارجی و ایرانیان دوتابعیتی که در ایران دربند هستند و ناعادلانه به زندان افتاده‌اند، راهی وین می‌شود.

نزار زاکا، شهروند لبنانی و دارای اقامت دائم ایالات متحده، نزدیک به چهار سال در ایران زندانی بود. او از سوی معاون رئیس جمهوری در دولت حسن روحانی برای شرکت در یک کنفرانس به ایران دعوت شد.

در شهریور ۹۴ پیش از خروج از ایران و در راه فرودگاه بازداشت و بعدا به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. زاکا پس از تحمل چهار سال زندان آزاد شد.

بری روزن دیپلمات سابق سفارت آمریکا در تهران که پس از انقلاب ۵۷ به گروگان گرفته شده بود، روز چهارشنبه وارد وین شد و با اقامت در هتل کوبورگ که محل انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران است، اعتصاب غذا کرد.

پس از او جمشید برزگر، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان، نیز در اعتراض به مرگ بکتاش آبتین، دیگر عضو این کانون در زندان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی، به این اعتصاب غذا پیوست.

آقای برزگر در توئیتر نوشت: «به مدت یک هفته مقابل محل مذاکرات هسته‌ای در وین تحصن و اعتصاب غذا می‌کنم؛ در اعتراض به قتل بکتاش آیتین و ادامه کشتار زندانیان، و در همراهی با زندانیان شجاعی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند. اعتصاب غذا می‌کنیم تا صدایمان بهتر شنیده شود. ما جمهوری اسلامی و شخص علی ‌خامنه‌ای را مسئول قتل زندانیانی می‌دانیم که در ظاهر به مدتی زندان، ولی در عمل به مرگ اعلام نشده محکوم می‌شوند. من همچنین به باری روزن  می‌پیوندم و با ایستادن در کنار او خواستار آزادی همه زندانیان دوتابعیتی هستم که به گروگان گرفته شده‌اند و زندگی و جانشان دستمایه قمارهای جمهوری اسلامی شده.»

هم‌چنین حسن نایب‌هاشم، فعال حقوق بشر و مینا احدی، فعال سیاسی نیز در این اعتصاب شرکت دارند.

کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی‌-بریتانیایی هم که پیشتر در ایران زندانی بود، با اعلام حمایت از اعتصاب غذای بری روزن در ویدیویی گفت آزادی این زندانیان باید پیش‌شرط هرگونه توافق در وین باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024