جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.01.2022, 23:51

بایدن: اکنون زمان دست کشیدن از مذاکرات برجام نیست


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ٢٩ دی‌ در نخستین کنفرانس خبری خود در سال جدید میلادی که به مناسبت اولین سالگرد احراز سمت ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار کرد، به بررسی عملکرد و دستاوردهای یک سال گذشته دولت خود پرداخت.

به گزارش صدای آمریکا، پرزیدنت بایدن در این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات جاری در وین میان ایران و قدرت‌های جهان برای احیای برجام و این که آیا زمان ترک این گفت‌وگوها رسیده یا نه، گفت: «اکنون زمان برای ترک [مذاکرات] نیست، پیشرفت‌هایی به دست آمده است، گروه پنج به علاوه یک هم‌نظر هستند، اما خواهیم دید چه می‌شود.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد یا نه گفت این مساله در دست بررسی است. پرزیدنت بایدن پیرامون چگونگی برقراری صلح در یمن نیز گفت این مساله مشارکت دو طرف را می‌طلبد و دشوار خواهد بود.

پرزیدنت بایدن در پاسخ به پرسشی پیرامون حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت، اگر روسیه به اوکراین تجاوز کند برای خود فاجعه خواهد آفرید. وی گفت که در چنان شرایطی، اقتصاد روسیه متحمل هزینه سنگینی خواهد شد و برای مثال بانک‌های روسیه دیگر قادر نخواهند بود از دلار آمریکا استفاده کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی دیگر در همین ارتباط گفت، پوتین در صورت تجاوز به اوکراین از عمل خود پشیمان خواهد شد.

پرزیدنت بایدن همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون این که آیا زمان برای حدف تعرفه از اقلام وارداتی از چین رسیده است، گفت هنوز مشخص نیست و دولت وی روی این موضوع کار می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به دستاوردهای داخلی دولتش طی یک سال گذشته، گفت تعداد افراد واکسینه‌شده در ایالات متحده از دو میلیون نفر به ٢٠٠ میلیون نفر افزایش یافته است و اکنون ٧٠ درصد آمریکایی‌های بالغ کاملا واکسینه شده‌اند.

جو بایدن همچنین گفت که دولت او شش میلیون شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به ٣.٩ درصد کاهش یافته است.

او در ادامه به دفاع از طرح «بازسازی بهتر» خود پرداخت و گفت که این طرح سبب کاهش هزینه در زمینه‌هایی مانند مراقبت از فرزندان، دارو، انرژی، و کسری بودجه خواهد شد.

پرزیدنت بایدن سال گذشته در زمان ورودش به کاخ سفید سالمندترین رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین دوره احراز این سمت بود. آشفتگی‌های ایجاد شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، و برخی از طرفدارانش سبب شده بود رای‌دهندگان آمریکایی جو بایدن را نماد بازگرداندن وضعیت به حال عادی و ثبات بدانند.

بزرگ‌ترین دستاورد وی در نخستین ماه‌های ریاست جمهوری‌اش، تصویب فراحزبی بودجه ١٩٠٠ میلیارد دلاری او برای مقابله با کرونا بود. بودجه ٢٣٠٠ میلیارد دلاری پرزیدنت بایدن برای تقویت زیرساخت‌های آمریکا نیز از تصویب فراحزبی در کنگره گذشت. اما بودجه ١٨٠٠ میلیارد دلاری او برای طرح «بازسازی بهتر» جهت کمک به خانواده‌ها و تقویت طبقه متوسط آمریکا به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان همچنان در انتظار تصویب سنا است.

در عرصه سیاست خارجی نیز تلاش برای احیای توافق برجام از طریق مذاکرات جاری در وین و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا از طریق خروج نیروهای این کشور از افغانستان، از مهم‌ترین اقدامات جو بایدن در نخستین سال ریاست جمهوری‌اش بودند.

رویارویی با جاه‌طلبی‌های چین، مقابله با تجاوزگری‌های روسیه علیه اوکراین، و نحوه رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران از مهم‌ترین محورهای سیاست خارجی بایدن در دومین سال حضور او در کاخ سفید به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024