جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.01.2022, 8:01

آسیب سیل به ۸ هزار واحد مسکونی در چهار استان


اعتماد: ریزش باران و برف در یک هفته گذشته در اکثر نقاط کشور باعث بروز مشکلاتی از قبیل سیل، آبگرفتگی خانه‌ها و معابر و همچنین مسدود شدن جاده‌ها شده است. در این میان وضعیت برخی استان‌ها به ویژه استان کرمان بسیار بحرانی است به نحوی که راه زمینی برای دسترسی به برخی روستاها به دلیل شدت سیلاب وجود ندارد علاوه بر آن آب، برق و تلفن حدود ۷۰ روستا قطع است. استاندار کرمان با اعلام وضعیت بحرانی درخواست کمک کرده است. بر اساس پیش‌بینی هواشناسی آخر هفته با ورود سامانه بارشی جدی در برخی نقاط کشور بارش برف و باران دوباره تکرار می‌شود.

در پی احتمال وقوع سیل در برخی روستاها در شهرهای مختلف استان کرمان و هرمزگان، مدیریت بحران اقدام به تخلیه روستاها کرده است. با توجه به اینکه حجم آب فراوانی از جنوب کرمان وارد سد استقلال می‌شود، تخلیه فوری روستاهای در مسیر جریان آب انجام گرفت، زیرا با توجه به اینکه قرار است حجم آب فراوانی از جنوب کرمان وارد سد شود، روستاها باید هرچه زودتر تخلیه می‌شدند.

اما در برخی شهرها بارش برف شدید منجر به یخ زدن یک خودرو شد و در لرستان بارش‌های سیل‌آسا راه ارتباطی ۲۳۰ روستا را مسدود کرده است. در طول یک هفته گذشته فقط در استان کرمانشاه طبق گفته‌های بهرام‌ خانی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه ۲۱ نفر شامل یک زن و ۲۰ مرد در ۹ ماهه امسال در استان غرق شده‌اند. از ۲۱ نفر غرق شده در استان ۱۵ نفر شامل یک زن و ۱۴ مرد در رودخانه، پنج نفر مرد در دریاچه و یک نفر مرد نیز در کانال آب غرق شده‌اند. در مدت مشابه، در سال گذشته نیز ۳۵ نفر شامل ۶ زن و ۲۹ مرد غرق شده‌اند که از این تعداد ۱۹ نفر شامل سه زن و ۱۶ مرد در رودخانه، پنج نفر شامل یک زن و چهار مرد در سد، هشت نفر شامل یک زن و هفت مرد در دریاچه طبیعی، یک نفر زن در استخر، یک نفر مرد در کانال آب و یک نفر مرد نیز در حوضچه‌های آبی غرق شدند.

در سیستان و بلوچستان نیز در پی فعالیت اخیر سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب در ۲۶ دی‌ماه در پنج شهرستان استان، روند امدارسانی به سیل‌زدگان تداوم دارد.

علیرضا میربهاءالدین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان در این باره گفته که در پی فعالیت سامانه بارشی در دو روز اخیر مناطقی از پنج شهرستان دلگان، خاش، فنوج، نیمروز و زابل دچار آبگرفتگی شدند که تاکنون عمده آن رفع شده و نیروهای ما در حال امدادرسانی به مردم هستند.

با اشاره به اینکه ۲۹ تیم عملیاتی این جمعیت در جریان سیلاب دو روز اخیر در حال امدادرسانی به مردم بوده‌اند، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ آسیب‌دیده از سیلاب امدادرسانی شده‌اند و ۵۰ نفر در چادر اسکان اضطراری یافته‌اند.

معاون بازسازی بنیاد مسکن، مجید جودی دیروز اعلام کرد که بارندگی شدید از چند روز گذشته در استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان آغاز شد و هم‌اکنون در هرمزگان در شهرستان میناب و کرمان در برخی روستاها سبب آبگرفتگی کامل روستا و تخلیه ساکنان شده است. طبق تاز‌ه‌ترین ارزیابی‌ها از استان‌هایی که سیل در آنها فروکش کرده در مجموع ۷ هزار و ۸۳۹ واحد دچار آسیب شدند که از این میزان ۳ هزار و ۶۰۹ واحد احداثی و ۴ هزار و ۲۳۰ واحد تعمیری است.

عبدالرضا سالاری، سرپرست فرمانداری رودان گفته بود که به دنبال واژگونی یک خودروی سواری در رودخانه فاریاب شهرستان رودان، سرنشینان این خودرو با کمک نیروهای امدادی و مردم نجات یافتند ولی خودروی این افراد در رودخانه غرق شد.این حادثه در محدوده روستای فاریاب در بخش مرکزی شهرستان رودان رخ داد که حال یکی از سرنشینان مساعد نبود و به بیمارستان منتقل شد ولی دو نفر دیگر وضعیت مساعدی دارند.سد خاکی فاریاب رودان با هسته رسی به طول ۳۶۰ متر و عرض ۱۰ متر، دو میلیون مترمکعب ظرفیت آبگیری دارد.

شهرستان رودان در چهار روز گذشته بیش از ۱۷۰ میلیمتر بارندگی داشته و رکورد‌دار بارش‌ها در هرمزگان بوده است. با توجه به اخطار‌های سازمان هواشناسی، آبگرفتگی معابر و مصوبه ستاد بحران شهرستان رودان، همه دوره‌های تحصیلی صبح و بعدازظهر، آموزش به صورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد انجام و آزمون‌های حضوری لغو و به روزهای بعد موکول می‌شود.

امین باقری، فرماندار ریگان کرمان نیز از پیدا شدن ۳ نفر مفقودی در مناطق کوهستانی این شهرستان بر اثر سیل خبر داد. او گفته است که ۳ مفقودی که با ماشین شخصی به دلیل افزایش بارندگی و سیلاب راه را گم کرده و مفقود شده بودند صبح امروز به وسیله جمعیت هلال احمر پیدا شدند.این افراد اهل همان منطقه (دهنه عباسعلی) بودند. ۵هزار و ۱۰۰ خانه استان کرمان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند.

زینی‌وند، استاندار کرمان هم عنوان کرد که جمعیت هلال احمر به صورت گسترده بسته غذایی و چادر در بین سیل‌زدگان توزیع کرد و امروز اسکان اضطراری انجام شد. تجهیزات سنگین خیلی مورد نیاز است که در برخی حریم‌های رودخانه ساخت و ساز غیرمجاز شده است. بنابراین راهداری، جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های مسوول، حریم رودخانه‌ها را بازگشایی کنند. حجم سیل حدود ۱۰ روز پیش کمتر از سیل اخیر بود و در آن سیل بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به ما خسارت وارد شد.

در سیل ۱۰ روز گذشته به حدود ۱۷۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شد. باید خسارات به بخش کشاورزی، دام و لوازم خانگی آسیب دیده برآورد شود تا بتوانیم با همکاری نهادها خسارات را جبران کنیم. مسوول هر پهنه باید تصمیمات میدانی برای مدیریت هدفمند انجام دهد و شهرداری‌های جنوب هر چه سریع‌تر لایروبی شهرها را انجام دهند.با توجه به وضعیت جوی امدادرسانی هوایی در صبح روز گذشته امکان‌پذیر نمی‌شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024