جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.01.2022, 10:05

سازمان جهانی بهداشت:

پاندمی کرونا اصلا به پایان نزدیک نیست


تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به “کم‌اهمیت” و “بی‌خطر جلوه دادن” سویه اومیکرون ویروس کرونا هشدار داد. او گفت: «اشتباه نکنید، اومیکرون منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ می‌شود و حتی ابتلا به موارد خفیف‌تر هم مانند سیل، امکانات مراقبت‌های بهداشتی را غرق می‌کند.»

به گزارش دویچه وله، او گفته است که تا پایان همه‌گیری کرونا مسیری طولانی در پیش روست. به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: «اومیکرون ممکن است در مجموع ​​شدت کمتری داشته باشد، اما این روایت که این یک بیماری بی‌خطر است گمراه‌کننده است ... و هزینه بیشتری به همراه دارد».

او نسبت به بروز سویه‌های جدید کرونا به دلیل گسترش وسیع اومیکرون هشدار داده است.

تبدیل به یک بیماری بومی “به معنای خوب نیست”

هفته گذشته آژانس دارویی اروپا (EMA) گفت که شیوع نوع اومیکرون می‌تواند کووید-۱۹ را به بیماری بومی تبدیل کند، به نحوی که بشریت بتواند زندگی با آن را بیاموزد. آلن برست، وزیر بهداشت سوئیس نیز گفته است که این سویه می‌تواند “آغاز پایان” همه‌گیری کرونا باشد. اما مایکل رایان، کارشناس سازمان جهانی بهداشت در یک نشست آنلاینی به میزبانی مجمع جهانی اقتصاد گفته است که بومی شدن یک بیماری به معنای بی‌خطر شدن آن نیست زیرا «مالاریا و ایدز هم بومی است، اما صدها هزار نفر را می‌کشد».

او تاکید کرده که “آندمی به معنای خوب نیست” و بومی شدن یک بیماری فقط به این معنی است که این بیماری “برای همیشه وجود دارد.”  به گفته او، جهان در سال جاری میلادی نیز از شر ویروس کرونا خلاص نمی‌شود و ممکن است هرگز نتواند این ویروس را ریشه کن کند.

او اشاره کرده که ویروس‌هایی که باعث همه‌گیری وسیع می‌شوند “به این سمت می‌روند که به بخشی از اکوسیستم تبدیل شوند” اما وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را تنها با افزایش واکسیناسیون می‌توان پایان داد و تنها زمانی می‌توان از پایان کرونا سخن گفت که دیگر کسی جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست ندهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024