جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.01.2022, 13:28

پیکر بکتاش آبتین به خاک سپرده شد


پیکر بکتاش آبتین، نویسنده، شاعر و فیلم‌ساز بعد از ظهر یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰ در امام‌زاده عبداله شهر ری برگزار شد. خانواده آبتین پیشتر اعلام کرده بودند که مراسم خاکسپاری روز دوشنبه برگزار خواهد شد، اما زیر فشار نهادهای امنیتی این مراسم به ساعت ۳ بعد از ظهر روز یکشنبه تغییر کرد.

در مراسم خاکسپاری جمعی از نزدیکان، دوستداران، اعضای کانون نویسندگان ایران و دیگر سوگواران بکتاش آبتین حضور داشتند. حاضران در این مراسم، شعارهایی از جمله «آبتین زنده است راه او پاینده است» و «‌درود بر آبتین مرگ بر ظالمین» سردادند. حضور نیروهای امنیتی در مراسم خاکسپاری آبتین چشم‌گیر بود. گفته می‌شود فشار نیروهای امنیتی برای خاکسپاری پیکر آبتین برای جلوگیری از حضور بیشتر مردم، به‌ویژه از شهرستان‌ها در مراسم بوده است.

کانون نویسندگان ایران که بکتاش آبتین از اعضای هیات دبیران آن بود در اطلاعیه‌ای ضمن تایید تغییر زمان مراسم خاکسپاری به امروز (یکشنبه) و محکوم کردن فشار نیروهای امنیتی، از مردم خواسته بود که در این مراسم شرکت کنند و خانواده‌ی داغدیده‌ی بکتاش آبتین را تنها نگذارند.

بکتاش آبتین سحرگاه روز شنبه ۱۸ دی‌ماه در بیمارستان ساسان تهران پس از چندین روز به سر بردن در کمای مصنوعی، جان خود را از دست داد.

بکتاش آبتین از مهرماه ۱۳۹۹  به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» در زندان به سر می‌برد. او با این اتهام‌ها به شش سال زندان محکوم شده بود. بکتاش در زندان به دو بار کرونا مبتلا شده بود.

آبتین از ۱۲ آذر با علائم کرونا به بهداری زندان اوین مراجعه کرد و تنها پس از وخامت حالش به بیمارستان طرف قرارداد زندان منتقل شد. خانواده و وکیل آبتین یک هفته پس از آن توانستند برای او از زندان مرخصی استعلاجی بگیرند و او را که در وضعیتی وخیم قرار داشت به بیمارستان دیگری منتقل کنند. او از ۱۱ دی ماه برای ادامه‌ی درمان در وضعیت کمای مصنوعی قرار گرفت اما این تلاش‌ها نتیجه نداد.

علاوه بر بکتاش،  کیوان باژن، رضا خندان مهابادی و آرش گنجی، سه عضو دیگر کانون نویسندگان ایران در زندان به‌سر می‌برند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024