جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.11.2021, 10:58

تعلیق ساخت محرمانه پایگاه نظامی چین در امارات


منابع آگاه خبر دادند که پروژه همکاری امارات و چین برای ساخت یک واحد محرمانه درون بندری در نزدیکی ابوظبی تحت فشارهای شدید امریکا به تعلیق درآمده است.

به گزارش CNN دو مقام بلندپایه ضمن اعلام این خبر تأکید کردند که با وجود تعلیق این پروژه، نگرانی‌های امریکا بابت حضور چین در امارات همچنان جدی است.

به گفته این منابع، این موضوع محور مذاکرات دیپلماتیک پر تنشی میان مقامات بلندپایه امریکایی و نمایندگان کنگره بوده و بر روند فروش سلاح‌های پیشرفته و مهمات به ابوظبی تأثیر گذاشته است.

یک منبع امنیتی مطلع امریکایی به CNN گفته که امریکا اخیرا از وجود چنین پروژه‌ای اطلاع یافته و توانسته امارات را به توقف آن متقاعد کند اما مسئله هنوز منتفی نشده است.

به گفته این منبع، پروژه در اصل یک بخش محرمانه در پروژه بندر بازرگانی خلیفه بوده که 50 کیلومتر از مرز ابوظبی فاصله دارد این در حالی است که هزاران سرباز امریکایی در پایگاهی نظامی در حدود 20 کیلومتری ابوظبی حضور دارند.

دو مقام امریکایی گفته‌اند که چین و امارات این پروژه را در قالب بندر بازرگانی پیش می‌بردند اما دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا تردد کشتی‌هایی را رصد کردند که چین برای ارسال وسایل جنگی از آنها استفاده می‌کند.

سفارت امارات در واشنگتن تأکید کرده که این کشور هیچ توافق یا برنامه یا مذاکره یا قصدی برای راه‌اندازی پایگاه نظامی چینی در خاک امارات یا چیزی شبیه آن نداشته و ندارد.

سفارت چین در واشنگتن به درخواست CNN برای اظهار نظر در این موضوع پاسخی نداده است.

مقامات امریکایی تأکید کرده‌اند که این پروژه هرچند به تعلیق درآمده اما نشان‌دهنده حضور گسترده چین در امارات است، موضوعی که قراردادهای فروش F-35 و پهپاد و مهمات پیشرفته به امارات را با خطر جدی مواجه می‌کند.

«میرا رزنیک»، دستیار معاون وزیر امور خارجه امریکا، در این باره تأکید می‌کند که جنگنده‌های F-35 باارزش‌ترین سلاح امریکاست و حفاظت از فناوری‌های ویژه امریکا و امنیت شرکت‌های امریکایی موضوعی بسیار حساس است.

وی می‌افزاید که مذاکراتی با امارات برای توضیح گزینه‌های پیش روی آنان برای پیوستن به باشگاه کشورهای خریدار F-35 جریان دارد.

رزنیک می‌گوید که شرکای امریکا و متحدانش در منطقه به خوبی می‌دانند که هیچ رقیب استراتژیکی برای امریکا در منطقه وجود ندارد و برای همین آنها همیشه امریکا را انتخاب می‌کنند.

میدل‌ایست نیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024