جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.11.2021, 18:08

کیوان صمیمی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد


«کیوان صمیمی»، روزنامه‌نگار با سابقه و سردبیر نشریه «ایران فردا» که دوران محکومیت سه ساله خود را در زندان «اوین» سپری می‌کند، روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ به بند ۲۰۹ این زندان که متعلق به وزارت اطلاعات است، منتقل شد.

به گزارش «خبرنگاری جرم نیست»، روز پنج‌شنبه یک منبع آگاه گفت صمیمی از بند۸ اندرزگاه اوین به بند امنیتی ۲۰۹ منتقل شده است.

علت انتقال این روزنامه‌نگار ۷۲ ساله به این بند امنیتی تاکنون اعلام نشده است.

صمیمی در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۹ برای اجرای حکم سه سال حبس به زندان اوین منتقل شده بود. او طی این مدت بارها یادداشت‌هایی را از طریق تماس تلفنی به بیرون از زندان منتقل کرده است که تمام آن‌ها در کانال تلگرامی تحت عنوان «نامه» منتشر شده‌اند.

او به تازگی در یادداشتی، به تاثیر ضابطان امنیتی در پرونده زندانیان و دخالت در امور زندان نوشته بود. در بخشی از این یادداشت آمده بود: «بارها دیده شده که رییس بعضی از شعب دادگاه‌ها صریحاً به زندانی می‌گویند من می‌خواستم حکم کمتری صادر کنم ولی ضابطان نهاد امنیتی اجازه ندادند.»

صمیمی در بهمن‌ ۱۳۹۹ نیز به بهانه انتشار مطالبی در خصوص جنبش‌های اجتماعی در کانال تلگرامی خود، از حق ملاقات و تماس تلفنی در زندان محروم شده بود و کارت تلفن او را مسدود کرده بودند. مسوولان زندان استدلال کرده بودند که این روزنامه‌نگار در مطالب خود مردم را به شورش تحریک کرده است.

کیوان صمیمی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، هم‌زمان با «روز جهانی کارگر»، به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شد.

این روزنامه‌نگار را ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ با قرار وثیقه و به صورت موقت از زندان اوین آزاد کردند.

او در نهایت، در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۹، به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، به تحمل شش سال حبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال زندان کاهش یافت.

صمیمی پیش از این در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ نیز به شش سال زندان محکوم شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024