جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.11.2021, 10:38

نماینده مجلس: سرمایه مردم در بورس دود شد


غنی‌ نظری خانقاه، نماینده خلخال در مجلس، با انتقاد از سیاست‌های دولت درباره بورس به وزیر اقتصاد ایران گفته است: «سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید».

او که در جلسه علنی روز سه‌شنبه،‌ ۱۸ آبان مجلس سخن می‌گفت، وزیر اقتصاد را متهم به «فرار از مسئولیت» کرد و گفت در سه ماه گذشته وضعیت بازار بورس «به شدت اسفناک بوده است».

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، امروز در مجلس با ارائه گزارشی درباره وضعیت بورس، مدعی بهتر شدن وضعیت بورس در دولت رئيسی شد و وعده داد در ماه‌های آینده نظارت بر بورس تقویت می‌شود. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون اقتصادی مجلس روز ۱۱ آبان با انتشار گزارشی، از زیان «۷۰ میلیارد دلاری» مردم از افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر خبر داده بود.

ارزش دلاری شاخص بورس در ابتدای سال ۹۹ که شاخص کل حدود ۵۰۰ هزار واحد بود، حدود ۱۰۵ میلیارد دلار برآورد می‌شد، اما در نیمه مرداد همان سال رکورد ۴۲۷ میلیارد دلاری را زد و سپس به سرعت روند نزولی در پیش گرفت.

افت شاخص بورس در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی نیز ادامه دارد و از اوایل شهریور امسال تاکنون، شاخص کل بیش از ۱۳ درصد ریزش کرده است.
افت شاخص بورس در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی ادامه دارد.

در جلسه امروز مجلس، برخی نمایندگان منتقد وضعیت بورس از مبهم بودن سیاست‌های دولت جدید ایران انتقاد کردند. شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد که اکنون نماینده مجلس است، در همین زمینه گفت که «هیچ ساز وکاری در بازار سرمایه برای مقابله با اتفاقات سال گذشته وجود ندارد».

بورس ایران در هفته‌های گذشته نوسانات شدیدی داشته و برخی از کارشناسان انتشار و فروش چشمگیر اوراق دولتی را عامل کاهش نقدینگی در بازار سرمایه و افزایش نوسانات اعلام کرده‌اند.

سال گذشته با اوج‌گیری غیرعادی شاخص بورس، بسیاری از کارشناسان از دستکاری عمدی دولت در شاخص‌های بورس برای کسب درآمد و پر کردن کسری بودجه و از وجود حباب در این بازار خبر داده بودند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024