جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.11.2021, 9:23

رزمایش آمریکا و متحدانش همزمان با رزمایش ایران


ارتش کویت اعلام کرد رزمایش مشترک بین نیروی زمینی ارتش عربستان، کویت و امریکا در منطقه آغاز شده و تا ۱۸ نوامبر ادامه خواهد داشت.

«خالد علی الشعله»، مدیر عملیات نیروی زمینی ارتش کویت درباره این رزمایش گفت گردان ۱۵۴ تانک تیپ ششم مکانیزه ارتش کویت در کنار نیروی زمینی عربستان و نیروهای اسپارت امریکا در این رزمایش مشارکت دارند.

از طرفی دیگر «نایف بن الحمیدی»، فرمانده این رزمایش درباره هدف برگزاری آن گفت: این رزمایش با هدف تقویت روابط نظامی و همکاری دفاعی مشترک با کشورهای دوست و برادر و تبادل تجربه و دانش نظامی برای ابراز و یکپارچه سازی توانایی رزمی سه کشور برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: تقویت پیوندهای همکاری نظامی دفاعی در راستای تحقق منافع مشترک بین نیروهای مسلح کشورهای حاضر در این رزمایش و تحکیم اصول و پایه های هماهنگی و اقدام مشترک از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش است.

در این رزمایش، در زمینه برنامه ریزی و اجرای اقدامات فرماندهی و کنترل، اقدامات فرماندهی نیروها، سرعت پاسخگویی به شرایط اضطراری برای عملیات زمینی مشترک، توسعه مهارت ها برای تیراندازی تاکتیکی یگان های پیاده و زرهی همراه با عملیات پشتیبانی هوایی نزدیک و پشتیبانی اداری تمرین می شود.


رزمایش ارتش ایران در شرق تنگه هرمز

این رزمایش در حالی آغاز می شود که نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش ایران نیز از از روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ رزمایشی را در سواحل مکران در حاشیه دریای عمان آغاز کرده است. نیروی دریایی ارتش ایران مسئول محافظت از آب‌های ایران دریای عمان است. در این تمرین نظامی، نیروهای هوایی و زمینی ارتش هم حضور دارند.

دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران، درباره این مانور نظامی گفته است که “هدف از این رزمایش را ارتقای توان رزم و دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطور دفاع از تمامیت ارضی کشور و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی” است.

رزمایش “ذوالفقار ۱۴۰۰” با حضور نیروهای دریایی، زمینی، پدافند هوایی و هوایی ارتش برگزار شده است: هم پهپادها به نمایش گذاشته شدند و هم هواپیماها، از ناوگانی مستهلک که به علت تحریم ها دهها سال است که به روز نشده است.

به گفته مقامات نظامی ایران این مانور در منطقه‌ای “به وسعت بیش از یک میلیون کیلومترمربع در جنوب شرق کشور از شرق جاسک تا بندر گواتر در محدوده استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در زمین و از شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی اقیانوس هند در دریا و قسمتی از دریای سرخ برگزار شده” است.

رزمایش ارتش در دریای عمان چند روز بعد از انتشار جزئیاتی از یک عملیات سپاه پاسداران در آبهای این منطقه است.

سپاه پاسداران، آمریکا را به تلاش برای “سرقت یک محموله نفتی” متهم کرد؛ بر اساس این روایت که تلویزیون ایران هم آن را گزارش کرده، ۱۰ روز پیش، نیروی دریایی آمریکا یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را در آب‌های دریای عمان مصادره کرد. خبرگزاری رویترز اما به نقل از مقامهای آمریکایی که نخواسته‌اند هویتشان فاش شود، گزارش رسانه‌های ایران را “غیرواقعی” خوانده‌اند و گفته‌اند هیچ تلاش از سوی آمریکا برای توقیف نفتکش انجام نشده است.

درگیری سپاه پاسداران و نیروهای آمریکایی در آبهای جنوبی ایران البته تازگی ندارد؛ اما بعضی منابع می‌گویند درگیری اخیر ۶ ساعت طول کشیده است.

مانور ارتش ایران در شرق تنگه هرمز کمتر از دو هفته بعد از رزمایش مشترک عربستان و آمریکا برگزار شده است، رزمایش “مدافع آبی ۲۱ ” در دریای سرخ. عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح و آمریکا بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان هستند

از جمله ادوات جنگی که آمریکا به عربستان فروخته هواپیمای اف ۱۵ است. یک هفته پیش جنگنده های عربستان یک بمب‌افکن “بی وان” آمریکا را بر فراز آبهای منطقه همراهی کردند، و اسرائیل هم پیمان دیگر آمریکا و همچنین هواپیمای مصر و بحرین هم این بمب افکن را اسکورت کردند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفت این عملیات پیامی مشخص داشته، “اطمینان خاطر دادن به هم پیمانان،” و اینکه “ما با هم قوی‌تریم.”

پنج روز پیش از این عملیات، اسرائیل با هفت کشور دیگر مانور نظامی هوایی برگزار کرد، با نام پرچم آبی ۲۰۲۱؛ با حضور آمریکا، بریتانیا، هند، یونان، فرانسه، ایتالیا و آلمان. رزمایش امسال با شرکت ۷۰ جنگنده و ۱۵۰۰ سرباز بزرگترین رزمایش هوایی اسرائیل بود.

امارات متحده عربی در این مانور محتاطانه شرکت کرد؛ هواپیمایی بلند نکرد اما فرمانده نیروی هوایی‌اش در مانور حاضر شد.

امیر لازار، فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل از حضور او استقبال کرد و گفت کشورهای شرکت کننده روزی باید به گفته او باهم علیه تهدید ایران همکاری کنند

ایران اما در این تازه‌ترین رزمایش خود در شرق تنگه هرمز تنهاست.


منابع: میدل‌ایست نیوز، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024